Lemez

Kották a padláson

Jack White: Lazaretto

Zene

Legalább egyszer mindenkinél elgurul a gyógyszer - ez történt Jack White-tal is a közelmúltban. 2011-ben elvált feleségétől, Karen Elsontól, és azóta cseppet sem felhőtlen a viszonyuk, ahogy az internetre kiszivárgott dühös e-mail váltásaikból kiderült.

De a szóban forgó levelek különböző nagynevű zenészek szidalmazását is tartalmazták, úgyhogy a 38 éves énekes-gitáros-dalszerző-producer-lemezcég-tulajdonos nemrég ki is adott egy közleményt, amelyben elnézést kért Lana Del Reytől, Adele-től, a Black Keystől és régi dobostársától, Meg White-tól is.

Az utóbbi évek Jack White számára a válás és a sárdobálás mellett a szólókarrierjéről szóltak, hiszen a White Stripes már feloszlott, a Raconteurs kényszerpihenőn van, egyedül a Dead Weather számít létező zenekarának. 2012-es első albuma, a Blunderbluss szakítós lemez volt, a folytatás pedig az események megemésztését hivatott megörökíteni. Ezt tükrözi már a lemezcím is: lazarettónak hívták azokat a kikötői karanténokat, ahova a pestis- és lepragyanús hajók érkeztek, és a rakomány, illetve a legénység meg az utasok nem léphettek szárazföldre, amíg a vizsgálatok be nem bizonyították, hogy nincs fertőzésveszély. Így a cím voltaképp a purgatóriumot jelképezheti, bár a dalokat a családi perpatvaron felül az is inspirálta, hogy White a padláson megtalálta azokat a novelláit, verseit és dalötleteit, amiket még 19 éves korában vetett papírra.

Ami meg a zenei részt illeti: egyrészt szokás szerint itt van a Led Zeppelin-féle heavy blues, másrészt meg némileg elszórtan a country, amiben nincs is semmi meglepő, hiszen emberünk - noha a lemezen többször is megemlíti szülővárosát, Detroitot - nashville-i lakcímmel rendelkezik. Több ízben is megszólal a műfaj két védjegyszerű hangszere, a hegedű és a lap steel gitár, de akik némi távolságtartással viseltetnek a műfaj irányában, azoknak jó hír, hogy White ezek használatát sem viszi túlzásba. A dalokat ezúttal is tempóváltások színezik - például rögtön a nyitó Three Womenben, ami egy Blind Willie McTell-feldolgozás. Ilyen még a címadó és az a Would You Fight For My Love? is, amely erőteljesen megidézi a Jack White közreműködésével készült spagettiwesternes Danger Mouse-albumot. A legfontosabb, hogy majdnem mindegyik szám jó, még az instrumentális High Ball Stepper is - csupán a Temporary Groundban és a Just One Drinkben merül fel a country-túladagolás veszélye, így ez simán az év egyik legjobb szóló-előadói lemezének számít. Most már csak valamelyik fesztiválszervezőnek kellene végre Magyarországra is elcsábítania az utóbbi 15 év egyik legfontosabb rockzenészét.

Sony/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”