Lemez

Kották a padláson

Jack White: Lazaretto

Zene

Legalább egyszer mindenkinél elgurul a gyógyszer - ez történt Jack White-tal is a közelmúltban. 2011-ben elvált feleségétől, Karen Elsontól, és azóta cseppet sem felhőtlen a viszonyuk, ahogy az internetre kiszivárgott dühös e-mail váltásaikból kiderült.

De a szóban forgó levelek különböző nagynevű zenészek szidalmazását is tartalmazták, úgyhogy a 38 éves énekes-gitáros-dalszerző-producer-lemezcég-tulajdonos nemrég ki is adott egy közleményt, amelyben elnézést kért Lana Del Reytől, Adele-től, a Black Keystől és régi dobostársától, Meg White-tól is.

Az utóbbi évek Jack White számára a válás és a sárdobálás mellett a szólókarrierjéről szóltak, hiszen a White Stripes már feloszlott, a Raconteurs kényszerpihenőn van, egyedül a Dead Weather számít létező zenekarának. 2012-es első albuma, a Blunderbluss szakítós lemez volt, a folytatás pedig az események megemésztését hivatott megörökíteni. Ezt tükrözi már a lemezcím is: lazarettónak hívták azokat a kikötői karanténokat, ahova a pestis- és lepragyanús hajók érkeztek, és a rakomány, illetve a legénység meg az utasok nem léphettek szárazföldre, amíg a vizsgálatok be nem bizonyították, hogy nincs fertőzésveszély. Így a cím voltaképp a purgatóriumot jelképezheti, bár a dalokat a családi perpatvaron felül az is inspirálta, hogy White a padláson megtalálta azokat a novelláit, verseit és dalötleteit, amiket még 19 éves korában vetett papírra.

Ami meg a zenei részt illeti: egyrészt szokás szerint itt van a Led Zeppelin-féle heavy blues, másrészt meg némileg elszórtan a country, amiben nincs is semmi meglepő, hiszen emberünk - noha a lemezen többször is megemlíti szülővárosát, Detroitot - nashville-i lakcímmel rendelkezik. Több ízben is megszólal a műfaj két védjegyszerű hangszere, a hegedű és a lap steel gitár, de akik némi távolságtartással viseltetnek a műfaj irányában, azoknak jó hír, hogy White ezek használatát sem viszi túlzásba. A dalokat ezúttal is tempóváltások színezik - például rögtön a nyitó Three Womenben, ami egy Blind Willie McTell-feldolgozás. Ilyen még a címadó és az a Would You Fight For My Love? is, amely erőteljesen megidézi a Jack White közreműködésével készült spagettiwesternes Danger Mouse-albumot. A legfontosabb, hogy majdnem mindegyik szám jó, még az instrumentális High Ball Stepper is - csupán a Temporary Groundban és a Just One Drinkben merül fel a country-túladagolás veszélye, így ez simán az év egyik legjobb szóló-előadói lemezének számít. Most már csak valamelyik fesztiválszervezőnek kellene végre Magyarországra is elcsábítania az utóbbi 15 év egyik legfontosabb rockzenészét.

Sony/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.