A Fontaines D.C. a körülmények ellenére is nagyobb bulit csinált a Barba Negrában, mint tavaly a Szigeten

Zene

Megnéztük az ír zenekar első önálló magyarországi fellépését. Bár a kezdés előtt bőven akadtak kételyeink, a koncert végül egyértelműen kárpótolt a helyszín és a szervezés hiányosságaiért.

A tavalyi Sziget legjobban várt koncertje számomra egyértelműen a Fontaines D.C. fellépése volt a nagysátorban, minden körülmény adott volt ahhoz, hogy felejthetetlen buli legyen. Alig két héttel voltunk a zenekar negyedik lemezének megjelenése előtt jártunk, amiről akkor már több, kifejezetten erős klipes dal is napvilágot látott, a tízéves karrierje során fokozatosan építkező dublini posztpunk csapat pedig épphogy elkezdett egyre népszerűbbé válni mainstream körökben is. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a tavaly nyári szezont a Glastonbury Park színpadának headlinereként indították, ahogy a Szigeten is kiemelt idősávban szerepeltek – a szigetes koncert mégis egészen váratlan csalódást okozott.

Nem mintha rosszul szólt volna, vagy ne lett volna jó a hangulat a nézőtéren. Ellenkezőleg, a friss szerzemények és a kihagyhatatlan darabok egyaránt kiválóan működtek élőben, a közönséget ráadásul folyamatos mozgásban tartották a honfitársaik sikerét ünneplő ír rajongók. A zenekar tagjai azonban mintha semmit sem érzékeltek volna ebből a lelkesedésből. Kedvetlenül és fáradtan teljesítették a kötelezőt, Grian Chatten énekes az esti sátras koncert ellenére is sokáig napszemüvegben maradt, visszafogott mozgásával pedig meg sem próbált átlépni a színpad képzeletbeli negyedik falán.

Ilyen felemás tapasztalatokkal, valamint az elmúlt tíz hónapban sokat pörgetett Romance című negyedik album izgalmasabbnál izgalmasabb dalaival a fülemben szálltam fel a hévre szombat este, hogy kizötyögjek Csepelre az FDC első önálló magyarországi koncertjére (kritikánk a lemezről itt). Ahogy azt többen megjegyezték a túlzsúfolt kocsiban, néha valóban olyan érzés fogta el az embert, mintha máris augusztus lenne, és a Hajógyári-szigetre igyekeznénk. Csak remélni tudtam, hogy nem ér újabb csalódás egy másik szigeten is.

Igazán aggódni persze csak akkor kezdtem, amikor megérkeztünk a lassan három éve az észak-csepeli ipartelepek között működő Barba Negrába. Noha viszonylag sokan akartunk egyszerre bejutni, kifejezetten gyorsan haladt a beengedés, mivel a budapesti rendezvényhelyszíneken megszokott gyakorlattal ellentétben a legminimálisabb biztonsági ellenőrzésre sem vesztegették az időt.

Ennek ellenére a hosszas sorbanállás mégsem maradt ki az estéből. Amit megspóroltunk a beengedésnél, többszörösen bepótoltuk a pultoknál. A láthatóan és hallhatóan sok külföldit vonzó esemény szervezői mintha egyáltalán nem lettek volna felkészülve ennyi ember fogadására. A lepukkant konténermosdók és az italpultok előtt már közel egy órával a kezdés előtt végtelennek tűnő sorok kígyóztak. Csak a Red Stage sátra előtti külső pultnál várakozva sikerült belehallgatni a NANANA nagyjából félórás műsorába, akik a koncertjüket mindössze három nappal korábban lemondó Jadu Heart helyére ugrottak be, ám utolsó pillanatban leakasztott magyar előzenekarként is remekült helytálltak a nagyszínpadon. Tíz perccel az FDC színpadra lépése előtt végül letettem arról, hogy italhoz jussak, és inkább elindultam a sátorba, ahol a benti pultok a nézőteret szinte faltól falig keresztben átszelő újabb sorain átverekedve magamat egészen elöl sikerült helyet találni, ahová a sörükre nálam jóval elszántabban vágyakozók tömegei miatt addig csak kevesen merészkedtek.

 
Forrás: Facebook/Barba Negra

Bár számos körülmény szólt ellene, a koncert végül egyértelműen kárpótolt a helyszín és a szervezés hiányosságaiért. A Romance lassan építkező, a feszültség fokozására szánt címadó dala nemcsak a lemez, de egy koncert elindítójaként is tökéletesen működik, a grandiózussá kinyíló, különböző zajokkal és sejtelmes billentyűdallamokkal operáló csúcspont pedig olyan erővel lökte át az egyre hangosabb közönséget a 2022-es Skinty Fia egyik leglendületesebb számába (Jackie Down The Line), hogy egyértelművé vált, nem nagyon lesz megállás. A koncert első dalai közben az is kiderült, hogy ha a helyszíni infrastruktúra többi elemének színvonala nem is, a hangtechnika minősége kétségtelenül alkalmas a nagy nemzetközi produkciók fogadására. A zenekar viszonylag sűrű, olykor egyenesen zavaros hangképe, az összes létező effekten átküldött gitárokra, valamint az analóg berendezések gyakori gerjedésére is építő alapok nem fogtak ki a keverésen, minden hangszer tökéletesen és érthetően szólt, ahogy az ének is megtalálta stabil helyét a zene szövetében.

Annak ellenére, hogy az FDC jelenleg futó turnéjában egymást váltják az önálló és a fesztiválos koncertek, a zenekar most határozottan jobb formában volt, mint tavaly augusztusban. Noha Grian ezúttal is napszemüvegben és egy kinyúlt pulcsiban lépett színpadra, előbbi már a harmadik szám környékén lekerült róla, egyre bátrabban kereste a szemkontaktust az első sorokban álló rajongókkal, nem sokkal később pedig már szinte minden dal közben tett legalább egy kört a színpad peremén, ahol a mélynyomókra ki-kilépve hergelte a tömeget.

A műsor gerincét természetesen a legutóbbi lemez anyaga adta, tíz szerzemény hangzott el a Romance-ról, amelyek közül kettő (Before You I Just Forget, It’s Amazing To Be Young) ráadásul csak az idén tavasszal megjelent deluxe verzión szerepel. A közönség azonban ezeket is ugyanolyan kitörő lelkesedéssel fogadta, mint a sokkal nyersebb, korai darabokat (Big, Boys in the Better Land) vagy az Írországhoz címzett keserédes ódát, a visszataps utánra időzített I Love Yout. A dalok közötti kommunikációt most sem vitték túlzásba a zenekar tagjai, néhány „Free Palestine!” felkiáltást leszámítva a szusszanásnyi szünetek leginkább gitárcserével teltek. Igaz, az este hangulatához jobban is passzolt ez a fajta kissé flegma, összességében mégis inkább elegáns távolságtartás, mint bármiféle kényszeres jófejkedés. Ez persze nem is annyira meglepő, hiszen az FDC dalszövegeiben előszeretettel megidézett James Joyce óta tudjuk, hogy a dubliniak meglehetősen maguknak való emberek.

Barba Negra, 2025. június 21.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.