A Fontaines D.C. a körülmények ellenére is nagyobb bulit csinált a Barba Negrában, mint tavaly a Szigeten

Zene

Megnéztük az ír zenekar első önálló magyarországi fellépését. Bár a kezdés előtt bőven akadtak kételyeink, a koncert végül egyértelműen kárpótolt a helyszín és a szervezés hiányosságaiért.

A tavalyi Sziget legjobban várt koncertje számomra egyértelműen a Fontaines D.C. fellépése volt a nagysátorban, minden körülmény adott volt ahhoz, hogy felejthetetlen buli legyen. Alig két héttel voltunk a zenekar negyedik lemezének megjelenése előtt jártunk, amiről akkor már több, kifejezetten erős klipes dal is napvilágot látott, a tízéves karrierje során fokozatosan építkező dublini posztpunk csapat pedig épphogy elkezdett egyre népszerűbbé válni mainstream körökben is. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a tavaly nyári szezont a Glastonbury Park színpadának headlinereként indították, ahogy a Szigeten is kiemelt idősávban szerepeltek – a szigetes koncert mégis egészen váratlan csalódást okozott.

Nem mintha rosszul szólt volna, vagy ne lett volna jó a hangulat a nézőtéren. Ellenkezőleg, a friss szerzemények és a kihagyhatatlan darabok egyaránt kiválóan működtek élőben, a közönséget ráadásul folyamatos mozgásban tartották a honfitársaik sikerét ünneplő ír rajongók. A zenekar tagjai azonban mintha semmit sem érzékeltek volna ebből a lelkesedésből. Kedvetlenül és fáradtan teljesítették a kötelezőt, Grian Chatten énekes az esti sátras koncert ellenére is sokáig napszemüvegben maradt, visszafogott mozgásával pedig meg sem próbált átlépni a színpad képzeletbeli negyedik falán.

Ilyen felemás tapasztalatokkal, valamint az elmúlt tíz hónapban sokat pörgetett Romance című negyedik album izgalmasabbnál izgalmasabb dalaival a fülemben szálltam fel a hévre szombat este, hogy kizötyögjek Csepelre az FDC első önálló magyarországi koncertjére (kritikánk a lemezről itt). Ahogy azt többen megjegyezték a túlzsúfolt kocsiban, néha valóban olyan érzés fogta el az embert, mintha máris augusztus lenne, és a Hajógyári-szigetre igyekeznénk. Csak remélni tudtam, hogy nem ér újabb csalódás egy másik szigeten is.

Igazán aggódni persze csak akkor kezdtem, amikor megérkeztünk a lassan három éve az észak-csepeli ipartelepek között működő Barba Negrába. Noha viszonylag sokan akartunk egyszerre bejutni, kifejezetten gyorsan haladt a beengedés, mivel a budapesti rendezvényhelyszíneken megszokott gyakorlattal ellentétben a legminimálisabb biztonsági ellenőrzésre sem vesztegették az időt.

Ennek ellenére a hosszas sorbanállás mégsem maradt ki az estéből. Amit megspóroltunk a beengedésnél, többszörösen bepótoltuk a pultoknál. A láthatóan és hallhatóan sok külföldit vonzó esemény szervezői mintha egyáltalán nem lettek volna felkészülve ennyi ember fogadására. A lepukkant konténermosdók és az italpultok előtt már közel egy órával a kezdés előtt végtelennek tűnő sorok kígyóztak. Csak a Red Stage sátra előtti külső pultnál várakozva sikerült belehallgatni a NANANA nagyjából félórás műsorába, akik a koncertjüket mindössze három nappal korábban lemondó Jadu Heart helyére ugrottak be, ám utolsó pillanatban leakasztott magyar előzenekarként is remekült helytálltak a nagyszínpadon. Tíz perccel az FDC színpadra lépése előtt végül letettem arról, hogy italhoz jussak, és inkább elindultam a sátorba, ahol a benti pultok a nézőteret szinte faltól falig keresztben átszelő újabb sorain átverekedve magamat egészen elöl sikerült helyet találni, ahová a sörükre nálam jóval elszántabban vágyakozók tömegei miatt addig csak kevesen merészkedtek.

 
Forrás: Facebook/Barba Negra

Bár számos körülmény szólt ellene, a koncert végül egyértelműen kárpótolt a helyszín és a szervezés hiányosságaiért. A Romance lassan építkező, a feszültség fokozására szánt címadó dala nemcsak a lemez, de egy koncert elindítójaként is tökéletesen működik, a grandiózussá kinyíló, különböző zajokkal és sejtelmes billentyűdallamokkal operáló csúcspont pedig olyan erővel lökte át az egyre hangosabb közönséget a 2022-es Skinty Fia egyik leglendületesebb számába (Jackie Down The Line), hogy egyértelművé vált, nem nagyon lesz megállás. A koncert első dalai közben az is kiderült, hogy ha a helyszíni infrastruktúra többi elemének színvonala nem is, a hangtechnika minősége kétségtelenül alkalmas a nagy nemzetközi produkciók fogadására. A zenekar viszonylag sűrű, olykor egyenesen zavaros hangképe, az összes létező effekten átküldött gitárokra, valamint az analóg berendezések gyakori gerjedésére is építő alapok nem fogtak ki a keverésen, minden hangszer tökéletesen és érthetően szólt, ahogy az ének is megtalálta stabil helyét a zene szövetében.

Annak ellenére, hogy az FDC jelenleg futó turnéjában egymást váltják az önálló és a fesztiválos koncertek, a zenekar most határozottan jobb formában volt, mint tavaly augusztusban. Noha Grian ezúttal is napszemüvegben és egy kinyúlt pulcsiban lépett színpadra, előbbi már a harmadik szám környékén lekerült róla, egyre bátrabban kereste a szemkontaktust az első sorokban álló rajongókkal, nem sokkal később pedig már szinte minden dal közben tett legalább egy kört a színpad peremén, ahol a mélynyomókra ki-kilépve hergelte a tömeget.

A műsor gerincét természetesen a legutóbbi lemez anyaga adta, tíz szerzemény hangzott el a Romance-ról, amelyek közül kettő (Before You I Just Forget, It’s Amazing To Be Young) ráadásul csak az idén tavasszal megjelent deluxe verzión szerepel. A közönség azonban ezeket is ugyanolyan kitörő lelkesedéssel fogadta, mint a sokkal nyersebb, korai darabokat (Big, Boys in the Better Land) vagy az Írországhoz címzett keserédes ódát, a visszataps utánra időzített I Love Yout. A dalok közötti kommunikációt most sem vitték túlzásba a zenekar tagjai, néhány „Free Palestine!” felkiáltást leszámítva a szusszanásnyi szünetek leginkább gitárcserével teltek. Igaz, az este hangulatához jobban is passzolt ez a fajta kissé flegma, összességében mégis inkább elegáns távolságtartás, mint bármiféle kényszeres jófejkedés. Ez persze nem is annyira meglepő, hiszen az FDC dalszövegeiben előszeretettel megidézett James Joyce óta tudjuk, hogy a dubliniak meglehetősen maguknak való emberek.

Barba Negra, 2025. június 21.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.