mi a kotta?

A fűtőház panaszdala

  • mi a kotta
  • 2022. október 19.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/42. hétre

„Ravel versenyműve nem jobb és nem rosszabb, mintha Gershwin írta volna. Újabb lehangoló megnyilvánulása a zeneszerző fenomenális és elpocsékolt tehetségének, amelynek, ahogy eddig, úgy ezúttal sem veszi semmi hasznát… A G-dúr koncert anyaga riasztóan olcsó és triviális. Ravel még azt a felszínes, szentimentális iróniát is száműzte belőle, ami eddig fő ismertetőjegye volt; ez a mű, miként a Boléro, nem akar többet, mint sekélyes módon tetszelegni, de már azelőtt könnyűnek találtatik, hogy az ember egyszer is végighallgatta volna.”

Ezekkel a szavakkal döngölte földbe Arthur Mendel amerikai zenekritikus a francia zeneszerző máig népszerű és valóban mutatós darabját 1932-ben. Ravelnek elevenébe hasítottak a szavak. Az iróniára, humorra, „kisujj­eltartós” eleganciára hajlamos komponista időnként úgy érezte, sok könnyed alkotás után illene letennie a súlyos, asztalhorpasztó magnum opust. Ezzel szemben „kétkezes”, G-dúr zongoraversenye bevallottan könnyed concerto Mozart és Saint-Saëns modorában, de azért erős túlzás sekélyesnek minősíteni. Főleg nem az a gyönyörű lassú tétel. Víkingur Ólafsson, az izlandiak egyik első számú zenei exportcikke Ravel darabját adja elő szombaton, az Orchestre symphonique de Montréal pedig Liszt Les Préludes című szimfonikus költeményével és Sosztakovics X. szimfóniájával keretezik az estet (Müpa, október 22., fél nyolc).

A gondtalan könnyedség Liszt Ferenctől sem állt távol. Születésének évfordulóján Balázs János és Farkas Gábor, a Zeneakadémia billentyűs tanárai tanítványaik, Rozsonits Ildikó és Magyar Valentin közreműködésével adnak estet a műveiből (Zeneakadémia, október 22., fél nyolc). Fajsúlyosabb alkotásokkal készül a Duna másik partján Balog József, aki a magyar forradalom és szabadságharc fájdalmából született Funérailles című darabot is eljátssza a főhadiszálláson (Karmelita kolostor, október 22., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.