Visszhang: lemez

Lucrecia Dalt: ¡Ay!

  • - minek -
  • 2022. október 19.

Visszhang

A kolumbiai származású énekes-hangművész – eredeti neve: María Lucrecia Pérez López – munkássága az elektronikus tánczenéktől indult, de később a kísérletező irányba fordult.

A Barcelona érintésével Berlinbe települt Dalt szólóban és a női előadókból és zenekészítőkből álló Monika Werkstatt kollektíva tagjaként is izgalmas, néha felkavaró zenéket alkotott, sőt tavaly hangulatos zenét írt a The Seed című alien-inváziós B filmhez. Lemezein ösztönös érzékkel ötvözi az akusztikus és az elektronikus hangzást, a nosztalgikus hangmintákat élő hangszeres (basszusgitár) játékkal és énekkel kombinálja – szuggesztív élő produkcióját néhány éve, a 8. Electrify esten a Trafóban is megcsodálhattuk.

Új lemeze némi meglepetést tartogat még a pályáját jól ismerők számára is: sokkal hangsúlyosabb a gyerekkorát körülvevő és utóbb innen ihletet adó stílusok – a merengue, a salsa, a cha-cha-cha, a bolero – lenyomata. Figyelemre méltó, ahogy a gyermekkor dallamai és ritmusai gondosan átszűrődnek sajátos magánmitológiáján: ezúttal egy sci-fi kerettörténetbe rendeződnek rendhagyóan dalszerű, spanyol nyelvű szerzeményei. Egy Preta nevű idegen látogat a Földre, és az ő különös kalandjai köré rendeződnek a lemez egyszerre szintetikus és akusztikus zenei szerzeményei. Dalt hol tisztán csengő, hol manipulált énekhangja, kifejezően vintage billentyűs és basszusjátéka, a csörgetett, ütött, rázott, pengetett és kifújt hangok áradata meggyőzően prezentálja, milyen lehet latin zenékre lassúzni az Alfa holdbázison.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.