Visszhang: lemez

Lucrecia Dalt: ¡Ay!

  • - minek -
  • 2022. október 19.

Visszhang

A kolumbiai származású énekes-hangművész – eredeti neve: María Lucrecia Pérez López – munkássága az elektronikus tánczenéktől indult, de később a kísérletező irányba fordult.

A Barcelona érintésével Berlinbe települt Dalt szólóban és a női előadókból és zenekészítőkből álló Monika Werkstatt kollektíva tagjaként is izgalmas, néha felkavaró zenéket alkotott, sőt tavaly hangulatos zenét írt a The Seed című alien-inváziós B filmhez. Lemezein ösztönös érzékkel ötvözi az akusztikus és az elektronikus hangzást, a nosztalgikus hangmintákat élő hangszeres (basszusgitár) játékkal és énekkel kombinálja – szuggesztív élő produkcióját néhány éve, a 8. Electrify esten a Trafóban is megcsodálhattuk.

Új lemeze némi meglepetést tartogat még a pályáját jól ismerők számára is: sokkal hangsúlyosabb a gyerekkorát körülvevő és utóbb innen ihletet adó stílusok – a merengue, a salsa, a cha-cha-cha, a bolero – lenyomata. Figyelemre méltó, ahogy a gyermekkor dallamai és ritmusai gondosan átszűrődnek sajátos magánmitológiáján: ezúttal egy sci-fi kerettörténetbe rendeződnek rendhagyóan dalszerű, spanyol nyelvű szerzeményei. Egy Preta nevű idegen látogat a Földre, és az ő különös kalandjai köré rendeződnek a lemez egyszerre szintetikus és akusztikus zenei szerzeményei. Dalt hol tisztán csengő, hol manipulált énekhangja, kifejezően vintage billentyűs és basszusjátéka, a csörgetett, ütött, rázott, pengetett és kifújt hangok áradata meggyőzően prezentálja, milyen lehet latin zenékre lassúzni az Alfa holdbázison.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."