mi a kotta?

A mi kis Mahlerünk

  • mi a kotta
  • 2013. június 1.

Zene

"Grandiózus volt! Olyan érzésünk támadt, hogy nem, ez nem lehet igaz. S ami érdekes - amikor a szimfónia befejeződött, nem kezdtek el rögtön tapsolni, hanem szokatlanul hosszú csend következett. Olyan hosszú, hogy én már meg is ijedtem, hogy nincs-e itt valami összeesküvés. De aztán kitört a fülsiketítő tapsvihar, és ment a brávózás. [...] Sokan voltak ott, ezek a fekete bogarak, a dauerolt dámáikkal. Én éppen e kompánia mögött ültem. A feleségek, akik, ugye, érzelmileg fogékonyabb lények, s így könnyebben elragadja őket a lelkesedés - hiszen az egész terem felállt, és állva tapsolt! -, szintén felálltak. És hirtelen ezt vettem észre: kezek nyúlkálnak fölfelé - fekete zakóujjak, fehér mandzsetták -, és mindegyik csinovnyik fenék fölött, szoknyaderékon ragadva visszahuppantja az asszonykáját a székbe. Mintha csak valami jelre cselekedtek volna. Kafkai jelenet volt." Egy résztvevő, egyszersmind részvétteli szemtanú emlékezett vissza ekképpen Sosztakovics 13. szimfóniájának 1962-es moszkvai ősbemutatójának kettős hangulatára: a közönség spontán lelkesedésére és a hivatalosság fagyos reakciójára. Noha a basszus szólistát és férfikart is felvonultató szimfónia szemre nem tűnt problematikus alkotásnak: az ukrajnai Babij Jarban elkövetett 1941-es náci tömeggyilkosság emlékezete és az ezt poémába foglaló Jevgenyij Jevtusenko személye egyaránt elfogadhatónak tetszett a - három T szisztémáját amúgy nem kultiváló - szovjet kultúrpolitika számára. Csakhogy a határokat feszegető költő és Sosztakovics (akit Prokofjev gúnyolt egykor a fentebb címként elhasznált jellemzéssel) a sztálini rendszer bírálatát is elhelyezte a szimfóniában, ahol ilyen sorok hangzottak fel: "Emlékszem rájuk hatalmuk csúcsán, / A győztes hazugság várában. / Ott éltek, csúszó-mászó félelmek / Soha nem oszló árnyékában." A szimfóniát, amelyben a "szertefoszlanak a félelmek Oroszországban" fordulatot élénken ellenpontozza a szavakat kísérő zene, e héten a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén halljuk majd az avatott vendég, Michail Jurowski vezényletével, s nem mellesleg Csajkovszkij Vonósszerenádjával összepárosítva (Nemzeti Hangversenyterem, május 9., fél nyolc).

Idézet, méghozzá egy szovjet tömegdal idézete is felhangzik a 13. szimfóniában, míg a hét másik Sosztakovics-opusában, a 11. szimfóniában nem más kerül majd elénk, mint a munkás(mozgalmi) gyászinduló híres-híres dallama. Ezt "Az 1905-ös év" melléknevű szimfóniát, amely azonban a zeneszerzőhöz közel álló visszaemlékezők szerint az 1956-os magyar forradalom leverésére (is) reagált, most Keller András és Concerto Budapestje tűzi műsorára, méghozzá egy Gubajdulina- és Schnittke-mű társaságában. S ami okvetlenül kiemelendő: Alfred Schnittke 1984-es 4. hegedűversenyét a concerto dedikáltja és legelső megszólaltatója, Gidon Kremer játssza majd e koncerten is (Nemzeti Hangversenyterem, május 8., fél nyolc).

Egy sokkalta ismertebb versenymű álljon soros ajánlónk végén: Schumann a-moll zongoraversenye, amely a Pannon Filharmonikusok pesti koncertjének középpontjában fog elterülni (Nemzeti Hangversenyterem, május 4., fél nyolc). Az egyebekben a Don Giovanni nyitányát és A halál és a lányka különleges, szimfonikus zenekari átiratát is felkínáló hangverseny a 78 esztendős Frankl Péter zongorajátékát és egyáltalán: pódiumjelenlétét kínálja számunkra. El ne mulasszuk!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.