mi a kotta?

A nagy hallgató

  • mi a kotta
  • 2015. február 28.

Zene

A legutóbbi alkalommal így vagy úgy, de Mendelssohné volt a koncertek java, s vele kell kezdenünk ezen a héten is, hiszen a Budapesti Fesztiválzenekar most esedékes három plusz egy koncertjén a Szentivánéji álom is felhangzik majd, méghozzá nem csupán a megunhatatlan nyitány, hanem a teljes kísérőzene, benne a híres nászindulóval. A három bérleti hangversenyen mindehhez kiadós Mozart-játékrész is társul: a zenekarhoz kedvvel visszajáró Pinchas Zukerman szólistai közreműködésével a 219-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr hegedűversenyben (Nemzeti Hangversenyterem, január 29. és 30., háromnegyed nyolc, 31., fél négy). A szombat késő esti Midnight Musicon azután Fischer Iván még egyszer a babzsákokon helyet foglalók felé tereli majd Mendelssohn remekét (Millenáris Teátrum, január 31., fél tizenkettő).

„Mikor megérkezett Schumann, jó barátja, Hiller nevetve fogadta: no, szép, hogy itt vagy megint, legalább most végre ismét jól agyonhallgathatjuk magunkat. […] Nemsokára magam is tapasztaltam, mennyire befelé fordult a mester. Ő volt a legnagyobb hallgató, akár azért, mert bármit is beszéltek, azt jelentéktelennek ítélte, akár azért, mert neki, aki az íráshoz is oly ragyogóan értett, nem voltak megfelelő kifejezései a beszédhez. Hiller szalonjában a látogatók seregében szinte egy egész estére el tudott rejtőzni, s nem beszélt többet tíz szónál. Emlékszem egy csónakkirándulásra az Elbán; az asszonyok az ő dalait énekelték, ám ő csak hallgatott, s összeszorított ajkaival mintha zümmögött volna, de azért némán ült a kormányos mellett, és az alkonyatba bámult. Csak magában élt, és abban a csodálatos hangzó világban, amelyet önmagában hordott.” A 19. századi orosz zenetörténet egyik nagy hasznos embere, V. V. Sztaszov jegyezte le ezeket a sorokat a szófukarságával általános feltűnést keltő Robert Schumannról megemlékezve. Mendelssohn e zseniális barátját az Óbudai Danubia Zenekar keddi koncertjén hallhatjuk majd: nem hümmögni, nem zümmögni, hanem valósággal megnyilatkozni (Zeneakadémia, február 3., fél nyolc). A Héja Domonkos által elvezényelendő program a ma Schumann szülővárosa, azaz Zwickau nevét viselő korai és befejezetlen szimfóniával indul, s az e műfajban utolsó, IV. szimfóniával zárul majd, e két mű között pódiumra szólítva a nagy Perényi Miklóst, hogy eljátssza a komponista életé­ben soha fel nem hangzó a-moll gordonkaverseny szólóját.

A soros ajánlónkba kívánkozó koncertműsor még egy nagy embert kínál elénk: Kocsis Zoltánt. A Nemzeti Filharmonikusok fő-zeneigazgatója ezúttal Johann Sebastian Bach és Heitor Villa-Lobos műveit párosítja össze közös műsorrá: a huszadik századi brazil komponistától nem csupán a barokk pályaelőd előtt tisztelgő híres Bachianas Brazileiras sorozatának harmadik darabját, de a dalos ökörszemet (Cyphorhinus arada – Schumann korabeli rajzon mutatjuk) címszereplővé emelő 1917-es balettzenéjét és még egy kórusművét is megszólaltatva (Nemzeti Hangversenyterem, február 5., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.