mi a kotta?

A nagy hallgató

  • mi a kotta
  • 2015. február 28.

Zene

A legutóbbi alkalommal így vagy úgy, de Mendelssohné volt a koncertek java, s vele kell kezdenünk ezen a héten is, hiszen a Budapesti Fesztiválzenekar most esedékes három plusz egy koncertjén a Szentivánéji álom is felhangzik majd, méghozzá nem csupán a megunhatatlan nyitány, hanem a teljes kísérőzene, benne a híres nászindulóval. A három bérleti hangversenyen mindehhez kiadós Mozart-játékrész is társul: a zenekarhoz kedvvel visszajáró Pinchas Zukerman szólistai közreműködésével a 219-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr hegedűversenyben (Nemzeti Hangversenyterem, január 29. és 30., háromnegyed nyolc, 31., fél négy). A szombat késő esti Midnight Musicon azután Fischer Iván még egyszer a babzsákokon helyet foglalók felé tereli majd Mendelssohn remekét (Millenáris Teátrum, január 31., fél tizenkettő).

„Mikor megérkezett Schumann, jó barátja, Hiller nevetve fogadta: no, szép, hogy itt vagy megint, legalább most végre ismét jól agyonhallgathatjuk magunkat. […] Nemsokára magam is tapasztaltam, mennyire befelé fordult a mester. Ő volt a legnagyobb hallgató, akár azért, mert bármit is beszéltek, azt jelentéktelennek ítélte, akár azért, mert neki, aki az íráshoz is oly ragyogóan értett, nem voltak megfelelő kifejezései a beszédhez. Hiller szalonjában a látogatók seregében szinte egy egész estére el tudott rejtőzni, s nem beszélt többet tíz szónál. Emlékszem egy csónakkirándulásra az Elbán; az asszonyok az ő dalait énekelték, ám ő csak hallgatott, s összeszorított ajkaival mintha zümmögött volna, de azért némán ült a kormányos mellett, és az alkonyatba bámult. Csak magában élt, és abban a csodálatos hangzó világban, amelyet önmagában hordott.” A 19. századi orosz zenetörténet egyik nagy hasznos embere, V. V. Sztaszov jegyezte le ezeket a sorokat a szófukarságával általános feltűnést keltő Robert Schumannról megemlékezve. Mendelssohn e zseniális barátját az Óbudai Danubia Zenekar keddi koncertjén hallhatjuk majd: nem hümmögni, nem zümmögni, hanem valósággal megnyilatkozni (Zeneakadémia, február 3., fél nyolc). A Héja Domonkos által elvezényelendő program a ma Schumann szülővárosa, azaz Zwickau nevét viselő korai és befejezetlen szimfóniával indul, s az e műfajban utolsó, IV. szimfóniával zárul majd, e két mű között pódiumra szólítva a nagy Perényi Miklóst, hogy eljátssza a komponista életé­ben soha fel nem hangzó a-moll gordonkaverseny szólóját.

A soros ajánlónkba kívánkozó koncertműsor még egy nagy embert kínál elénk: Kocsis Zoltánt. A Nemzeti Filharmonikusok fő-zeneigazgatója ezúttal Johann Sebastian Bach és Heitor Villa-Lobos műveit párosítja össze közös műsorrá: a huszadik századi brazil komponistától nem csupán a barokk pályaelőd előtt tisztelgő híres Bachianas Brazileiras sorozatának harmadik darabját, de a dalos ökörszemet (Cyphorhinus arada – Schumann korabeli rajzon mutatjuk) címszereplővé emelő 1917-es balettzenéjét és még egy kórusművét is megszólaltatva (Nemzeti Hangversenyterem, február 5., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.