Lemez

World music: hosszas

  • 2015. február 28.

Zene

előrágási folyamat után kicsemegéztük olvasóinknak az új év első finom falatjait, a végén bónusz desszerttel.

Criolo: Convoque Seu Buda Úgy hozta a sors, hogy a rap frontján csak mérsékelt elragadtatásra futja az ismereteimből, így megkérdőjelezhető a hitelességem, de erről a Criolo-albumról beszélnünk kell. Már csak azért is, mert két hónapja ez a legtöbbet pörgetett korong az európai világ­zenei rádiókban (www.wmce.de). Criolónak amúgy Kleber Cavalcante Gomes a becsületes neve, és a legbefolyásosabb rapperek egyike Brazíliában, mióta a 2011-es Nó Na Orelha című anyagáért leakasztotta a legjobb albumnak kijáró díjat a Brazilian Music Video Awardson. Most pedig még rátett két lapáttal.

A Convoque Seu Buda egy olyan rapalbum, ami messzire rugaszkodott a műfaj univerzális kliséitől: Criolo a szamba, a forró, a brega, a brazil pop és reggae vagy éppen az afro­brazil vallási ceremóniák poliritmusaiba ágyazta szociálisan mélyen érzékeny szövegelését. Mégpedig úgy, hogy egyszerre érvényesüljön a helyi tradíciókhoz és az urbánus progresszivitáshoz való kötődése, minek folytán kimondottan friss gitár- és fúvós hangok uralják „élő” zenekarával nyomott, változatos számait. Ennyi elég az érvényesüléshez – és a jelek szerint nekem is: részemről minden további nélkül megajánlható az ötös. (Sterns Brasil, 2015)

Taraf de Haidouks: Taraf de Haidouks of Lovers, Gamblers and Parachute Skirts A Bukarest-közeli Klezsány falu roma zenészeiből 1990-ben alakult meg a Taraf de Haidouks két belga muzsikus-producer (Stéphane Karo és Michel Winter) kezdeményezésére. Még abban az évben szerepet kaptak Tony Gatlif Latcho Drom című filmjében, 91-ben pedig jött, látott és győzött az első albumuk, a Musique des Tsiganes de Roumanie. A legfiatalabb tagjuk akkor tizennégy éves volt, a legidősebb hetvenkettő, ami pedig a muzsikájukat illeti, az a helyi tánczenéken (hora, sîrba, jamparale), török és bolgár befolyásokon, továbbá az archaikus balladákon alapult. Nevüket a középkor tisztességes útonállóiról választották, és ha már a történelemnél tartunk, említendő, hogy az első nemzetközi durranást Ceau­şescu balladájával (Balada Conducatori) keltették. Akkoriban hangszerenként (hegedű, harmonika, cimbalom, pikula, bőgő) minimum három prímás játszott a bandában, így akár két helyen is fel tudtak lépni ugyanabban az időben. De lehet, hogy ez csak legenda… Ami biztos: a 2007-es Maskarada után nyolc évet kellett várni az idei albumukra. A kezdeti felállásból már csak hárman vannak jelen, de ez a legkevesebb – inkább az számított, hogy a nagy öregek közül négyen már odafönn muzsikálnak. Szóval nem lehetett csak úgy ripsz-ropsz előállni egy új anyaggal.

Elsőre nekem is nagyon hiányzott Ion Manole, Nicolae Neacsu és Dimitru „Cacurica” Baicu hangja, de ahogy „elengedtem” őket, végül is kiderült, hogy korántsem végzetes a törés. Sőt, idővel az is feltűnt, hogy Sandu Marin „Tsagoi” éneke mennyire hasonlít az apjáéra, Neacsuéra. A stílusuk meg kimondottan a régi: épp olyan tömény, vibráló és földszagú. Mintha ehhez a jubileumi anyaghoz egyenesen az első lemezük lett volna a minta; tessék, még a Clejani Love Songot is felvették róla újra… (Crammed Discs, 2015)

Samba Touré: Gandadiko Samba Touré, a kortárs mali blues egyik legnagyobb hatású gitárosa a kilencvenes évek elején tűnt fel a Farafina Lolo együttesben, majd Ali Farka Touré és Toumani Diabaté kíséretébe igazolt. Az első saját albuma (Fondo) 2003-ban jött ki, hogy aztán Ali Farka Touré halála után ő töltse be a hardcore mali bluesban maradt űrt. Amúgy derűs alkatú, finom hangú pasas hírében állt – már legalábbis az volt a 2012-es mali vallási és polgárháborúig, melyben Észak-Mali azoknak a radikális iszlámhívőknek a kontrollja alá került, akik a zenét az ördögtől valónak tartva üldözni kezdték a muzsikusokat. Az utóbbi két évben több ragyogó album született erre a fenyegetettségre reflektálva, közéjük tartozott Samba 2013-as Albala című korongja is. Aztán, hál’ isten, konszolidálódott a helyzet némiképp.

Így hát Samba új albuma a reménynek szeretett volna hangot adni, de ez csak módjával sikerült. Persze nem meglepő. Hiszen már az első száma úgy fest, mint egy tájkép csata után: „Nem elég a könnyünk / termővé tenni a földet / pusztulnak az állatok egyik a másik után / a föld kiszárad / nincs már mit adni a csordának / csupa csont és bőr az összes tehén.” Más kérdés, hogy ezt a keserűséget korántsem kell a hallgatónak mélyre szívnia. Aki nem bonyolódik a dalszövegekbe, annak ezen a Kiégett földön napjaink egyik legelragadóbb bluesa terem: sűrű, nyers és bódító – egyszóval maga a mélységesen örvénylő Mali. (Glitterbeat, 2014)

DakhaBrakha & Port Mone: Khmeleva Project Végül egy olyan lemezről szeretnék hírt adni, amely még a fenti ötcsillagos mezőnynél is magasabbról ragyog – jóllehet nem az újdonságok közül való. A 2004 óta működő – és saját meghatározása szerint etnokáoszban utazó – DakhaBrakha neve és stílusa az adok-veszek dialógusán alapul: egyrészt mélyen beleásták magukat minden olyan szláv hagyományba, amiből kivehetik a magukét, másrészt hozzátesznek mindent, ami a helyi hagyományon túl – Indiából, Afrikából vagy bárhonnan – fontosnak bizonyult számukra. A negyedik lemezük forrásául ugyan egy közelebbi vidék és társaság: a káprázatos Dnyeszter-kanyonbéli Khmeleva falu és egy instrumentális belorusz trió, a Port Mone szolgált. Elvágva a külvilágtól, egyes-egyedül a belső hangokra figyelve születtek meg számaik, és bár a lemezborítón két egyenrangú név látható, a hangvételük kimondottan a DakhaBrakhát alkotó Irináé, Nináé, Olenáé és Markóé. Az énekük többszólamú és lenyűgöző, a ruháik ragyogóak, a kucsmáik az égig érnek, a hangszereik közül pedig főleg a harmonikát, a dobokat és a csellót bűvölik. És ami a legdöbbenetesebb, mindezt úgy, hogy közben feloldódjanak a természetes és a másvilági, a légies és a súlyos, a hömpölygő és a szárnyaló, a törékeny és az erős, az elfojtott és a kirobbanó, az ősi és az ultramodern közötti határok.

Egészen elképesztő… Ilyen nincs – szorul belém a levegő, amikor hallgatom –, pedig éppen ellenkezőleg: semmi más nincs ennyire igazán. (És bár a boltokban elérhetetlen, az Ebayen kapható.) (Hermetic Garage, 2012)

plusz

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.