mi a kotta?

A Nagy Napóleon

  • mi a kotta
  • 2014. szeptember 1.

Zene

'Hm! mond az obsitos hős, - a nagy Napoleon!

Nagy ő a franciák közt - és vállán egyet von,

De engem úgy segéljen, nem a magyar között,

S hát még - veté utána - magyar huszár előtt!'

És itt magát értette az obsitos baka,

Ámbár lovon soh'sem volt éltében jó maga:

De annyit emlegette és annyiszor lovát,

Hogy végre is huszárnak kellett hinni magát.

'Hol volt, hol nem, bizonnyal már meg nem

mondhatom,

Kétszázezer vitézzel jött ránk Napoleon,

Mi tán mindössze százan, vagy kétszázan valánk,

Mind nyalka szép huszárok, mind tűz és annyi

láng.'

Így mesél Garay János Obsitosa a franciák császárával győzedelmesen megvívott képzeletbeli csatájáról, mely kalandnak oly kitüntetett szerep jut Kodály Zoltán daljátékában. A Háry János ezen a nyáron a szegedi Dóm tér programján szerepel: Béres Attila rendezésében és Silló István vezényletével, most a hét végén (augusztus 1. és 2., kilenc óra; esőnap augusztus 3.). A népszerű operett- és prózai művészeket felvonultató produkció sztárvendége pedig a Napóleon csekély méretű szerepét magára öltő Gérard Depardieu lesz, akinek egyébiránt volt már érvényes és emlékezetes találkozása Kodály művével.

Napóleon itt, Napóleon ott - hiszen a hét végén vár reánk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar idei harmadik martonvásári Beethoven-koncertje, méghozzá az Eroicával (augusztus 2., hét óra). Hamar Zsolt vezényli majd az eredetileg az első konzulnak ajánlandó III. szimfóniát, melynek címlapját az anekdota szerint Beethoven letépte, midőn Bonaparte császárrá tolta fel magát. A hősi karakterű koncerten előzőleg a Coriolan-nyitány és a c-moll zongoraverseny is felhangzik majd, s az est egészében a 100 esztendeje született nagy magyar karmester, Fricsay Ferenc emlékezetének szenteltetik.

Habár még a nyár sűrűjében járunk, a Budapest Music Center jóvoltából most kivételesen koncertteremben is hallgathatunk majd zenét: előbb a Berkes Kálmán nevével fémjelzett Tokyo-Budapest Ensemble kamaraestjét, rajta Beethoven egyik Razumovszkij-vonósnégyesével (július 31., fél nyolc), szombaton pedig a Helsinki Strings koncertjét (augusztus 2., fél nyolc). Ezt a finn ifjúsági vonós zenekart bő negyven éve két magyar muzsikus és tanár, Szilvay Géza és Szilvay Csaba alapította, így az együttes magyar szála erősnek mondható. A Bartókkal záruló koncertre népszerű és izgalmas műveket hoznak majd: így nem csupán a 24 esztendős Benjamin Britten variációsorozata, a teljes nyugati zene- és stílustörténetet körbekalandozó Variációk egy Frank Bridge-témára szólal majd meg, hanem a sorozatnak témát kölcsönző és Brittent zeneszerzésre oktató Frank Bridge Három idillje is. Britten első nemzetközi sikerét az említett sorozattal aratta 1937-ben, s éppen ez idő tájt hódította meg a világot a még szintén csupán huszonéves amerikai zeneszerző, Samuel Barber is, máig közkedvelt és mindig lenyűgöző op. 11-es Adagiójával, mely mű szintén ott szerepel a finn hangászkar programján.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."