mi a kotta?

Ez egy bűntett

  • mi a kotta
  • 2014. szeptember 7.

Zene

„Lehúzta az ujjáról a gyűrűt, amelyet tőlem kapott, és a bokrok közé hajította. Kétszer szúrtam belé. […] A második döfésnél hangtalanul összeesett. Mintha még ma is látnám, ahogy rám mered az a nagy fekete szeme, azután elhomályosul és lecsukódik. Jó óra hosszat álltam kábultan a holttest előtt. Majd eszembe jutott, Carmen többször is mondta, hogy szeretné, ha erdőben temetnék el. Gödröt ástam a késemmel, és belefektettem. Sokáig kerestem a gyűrűjét, amíg megtaláltam. Melléje raktam a sírba egy kis kereszttel együtt. Talán rosszul tettem. Aztán lóra kaptam, meg sem álltam Córdobáig, és az első őrszemnél jelentkeztem. Bevallottam, hogy megöltem Carment, de nem tudták kivenni belőlem, hogy hol van a teste.” Így zárul Carmen története Prosper Mérimée 1845-ös kisregényében, mely kisregény három évtizeddel később – kissé meglepő módon – minden idők egyik legnépszerűbb operájának irodalmi alapjául szolgált. E „minden idők” kitétel az ősbemutató napjára persze még nem vonatkozik, mert bár a Carmen – az elterjedt zenetörténeti legendával szemben – nem bukott meg az első előadáson, azért Bizet operája vegyes fogadtatásban részesült. Egyik librettistája, Ludovic Meilhac például a premiert követően fölháborodott levelet kapott egyik idős kollégájától, benne az alábbi sorokkal: „Ez a maguk darabja – ez nem egy darab! Egy férfi találkozik egy nővel, a férfi csinosnak találja a nőt. Ez az első felvonás. Az egyik szereti a másikat, a másik szereti az egyiket. Ez a második felvonás. A nő már nem szereti többé a férfit. Ez a harmadik felvonás. A férfi megöli a nőt. Ez meg a negyedik. És maguk ezt darabnak nevezik? Ez egy bűntett, tudja meg, ez egy bűntett!”

A Carmen a hét végén most – szó és cím szerint – filé formájában, kísérő keretjátékkal és zongorakísérettel kerül a közönség elé: Fehér András rendezésében, az Óbudai Társaskör kertjében (augusztus 8. és 9., nyolc óra, esőnap: augusztus 10.). Szombathelyen mindeközben egy másik klasszikus szerelmi tragédia, Rómeó és Júlia örökkön népszerű és sokalakú története vonul az Iseumi Szabadtéri Játékok műsorára: Prokofjev, Csajkovszkij, Gounod, Bellini, Bernstein zenéinek egymás mellé illesztésével, Silló Sándor rendezésében (augusztus 8. és 10., fél kilenc).

Szerdán aztán indul a Kaposfest, azaz a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál: immár ötödik alkalommal birtokba véve egy teljes hétre a Szivárvány Kultúrpalotát, Kokas Katalinék összeszokott muzsikustársaságával gyönyörködtetve a kamarazene helybéli és Somogyba látogató kedvelőit. A legelső koncerten (augusztus 13., hét óra) Mendelssohn Esz-dúr vonósoktettje és Igor Stravinsky műve, A katona története hangzik majd fel. Az utóbbi Lukáts Andor rendezésében, Olari Elts vezényletével, s olyan zenész előadókkal, mint Kelemen Barnabás, Klenyán Csaba, Rácz Zoltán vagy éppen a fesztiválon első ízben vendégeskedő csodafúvós, úgymond a trombita (meg a szárnykürt) Carusója: Szergej Nakarjakov.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."