mi a kotta?

Ez egy bűntett

  • mi a kotta
  • 2014. szeptember 7.

Zene

„Lehúzta az ujjáról a gyűrűt, amelyet tőlem kapott, és a bokrok közé hajította. Kétszer szúrtam belé. […] A második döfésnél hangtalanul összeesett. Mintha még ma is látnám, ahogy rám mered az a nagy fekete szeme, azután elhomályosul és lecsukódik. Jó óra hosszat álltam kábultan a holttest előtt. Majd eszembe jutott, Carmen többször is mondta, hogy szeretné, ha erdőben temetnék el. Gödröt ástam a késemmel, és belefektettem. Sokáig kerestem a gyűrűjét, amíg megtaláltam. Melléje raktam a sírba egy kis kereszttel együtt. Talán rosszul tettem. Aztán lóra kaptam, meg sem álltam Córdobáig, és az első őrszemnél jelentkeztem. Bevallottam, hogy megöltem Carment, de nem tudták kivenni belőlem, hogy hol van a teste.” Így zárul Carmen története Prosper Mérimée 1845-ös kisregényében, mely kisregény három évtizeddel később – kissé meglepő módon – minden idők egyik legnépszerűbb operájának irodalmi alapjául szolgált. E „minden idők” kitétel az ősbemutató napjára persze még nem vonatkozik, mert bár a Carmen – az elterjedt zenetörténeti legendával szemben – nem bukott meg az első előadáson, azért Bizet operája vegyes fogadtatásban részesült. Egyik librettistája, Ludovic Meilhac például a premiert követően fölháborodott levelet kapott egyik idős kollégájától, benne az alábbi sorokkal: „Ez a maguk darabja – ez nem egy darab! Egy férfi találkozik egy nővel, a férfi csinosnak találja a nőt. Ez az első felvonás. Az egyik szereti a másikat, a másik szereti az egyiket. Ez a második felvonás. A nő már nem szereti többé a férfit. Ez a harmadik felvonás. A férfi megöli a nőt. Ez meg a negyedik. És maguk ezt darabnak nevezik? Ez egy bűntett, tudja meg, ez egy bűntett!”

A Carmen a hét végén most – szó és cím szerint – filé formájában, kísérő keretjátékkal és zongorakísérettel kerül a közönség elé: Fehér András rendezésében, az Óbudai Társaskör kertjében (augusztus 8. és 9., nyolc óra, esőnap: augusztus 10.). Szombathelyen mindeközben egy másik klasszikus szerelmi tragédia, Rómeó és Júlia örökkön népszerű és sokalakú története vonul az Iseumi Szabadtéri Játékok műsorára: Prokofjev, Csajkovszkij, Gounod, Bellini, Bernstein zenéinek egymás mellé illesztésével, Silló Sándor rendezésében (augusztus 8. és 10., fél kilenc).

Szerdán aztán indul a Kaposfest, azaz a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál: immár ötödik alkalommal birtokba véve egy teljes hétre a Szivárvány Kultúrpalotát, Kokas Katalinék összeszokott muzsikustársaságával gyönyörködtetve a kamarazene helybéli és Somogyba látogató kedvelőit. A legelső koncerten (augusztus 13., hét óra) Mendelssohn Esz-dúr vonósoktettje és Igor Stravinsky műve, A katona története hangzik majd fel. Az utóbbi Lukáts Andor rendezésében, Olari Elts vezényletével, s olyan zenész előadókkal, mint Kelemen Barnabás, Klenyán Csaba, Rácz Zoltán vagy éppen a fesztiválon első ízben vendégeskedő csodafúvós, úgymond a trombita (meg a szárnykürt) Carusója: Szergej Nakarjakov.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.