Koncert

A Place To Bury Strangers

  • G. A.
  • 2013. november 17.

Zene

Ma, amikor már egy düledező kutyaólban is tökéletes felvételeket készíthet a laptopjával szinte bárki, különösen érvényes, hogy színpadon kell látni egy zenekart ahhoz, hogy megsaccolhassuk, valójában mennyit is ér. Az elmúlt két hét ebből a szempontból a kijózanodás napjait hozta el.

Előbb az Iceage - pár éve szerte a világon a rockzene aktuális megmentőiként ünnepelt - dán farkaskölykeiről derült ki (a Dürer kert nagyszínpadán), hogy legföljebb centikre képesek eltávolodni olykor a B kategóriától, múlt csütörtökön pedig New York zajbárói mutatták magukat az elvártnál jóval kevésbé veszedelmesnek.

A brooklyni trióról nehéz volna olyan leírást találni, amelyben nem említik meg, hogy a zenekar vezére, Oliver Ackermann első osztályú pedálokat is gyárt, amelyeket rajta kívül a Nine Inch Nails vagy a My Bloody Valentine tagjai is nagy kedvvel használnak. Ha a zenekar pesti, nagyjából telt házas klubkoncertjét termékbemutatónak tekintjük, akkor voltaképp elégedettek lehetünk, hiszen volt néhány nagyon szép pillanat, amikor úgy szólt Ackermann gitárja, mintha valaki egy mozgó metró tetején fűrészelt volna bele lelkesen a fémbe, hogy emiatt azonnal idegesen fékezni kezdjék a szerelvényt. Ezek ugyanakkor csak egy elementárisabb előadás ígéretét magukban hordozó villanások voltak - a produkció egésze inkább az agresszív előadásmódról és a zenekar három lemezéről elővezetett, hagyományosabb keretek közé szorított számokról szólt. Előbbibe nem lehetett belekötni (a basszusgitáros a jeges szívű hóhérok szakszerűségével vezette közönségébe a goromba hangokat), a valahová az amerikai, egyenes és célratörő noise és a Jesus And Mary Chain esőfelhős kábulata közé belőtt dalok azonban egymás tökéletesen átlagos ikreinek mutatták magukat élőben. 45 perces zúzásnak azért rendben volt, de az utcára kilépve keserű mosollyal idézhettük fel magunkban a kezdést megelőző pillanatok csodaváró hangulatát.

Gozsdu Manó klub, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.