Lemez

A századik pelikán

Sparks: Hippopotamus

  • - legát -
  • 2017. október 14.

Zene

A Mael testvérek 1970-ben született amerikai zenekara, a Sparks a glam-rock állatkertjének rendhagyó példányaként 1974-ben jutott a csúcsra Nagy-Britanniában. Mi több, ha nem születik meg abban az évben legnagyobb slágerük, a This Town Ain’t Big Enough for Both of Us, akkor a Queen együttes karrierje is máshogyan alakul.

De még a Pet Shop Boysé is. Ahogy a Maelek szokatlan, nagy ívű, már-már operettes zenei húzásait Freddie Mercury vitte a zenitre, úgy imázsuk (jóképű énekes, pléhpofa billentyűs) Neil Tennant és Chris Lowe nyomán vált halhatatlanná, bár a Marc Bolanre hasonlító Russel Mael és a Hitler-bajszos Ron Mael sokkal emlékezetesebb leosztás volt. Meg viccesebb is. A korabeli felvételeken látni is, hogy Ron majdnem elröhögi magát, márpedig az efféle önironikus gesztusok az 1970-es években különösen nem segítették elő a rocklegendává válást. Abban viszont segítettek, hogy a duó a glam lecsengése után se tűnjön el a süllyesztőben, sőt a new wave hajnalán – amikor az olyan bohócoknak állt a zászló, mint a Devo, a The Tubes vagy a The B-52’s – sikerült is valamennyire meglovagolniuk a szintipop- és humorvonalat, két lemezükkel – No. 1 in Heaven, 1979; In Ou­ter Space, 1983még a 100-as slágerlisták 60–80. helyéig is eljutottak.

A Sparks az elmúlt 35 évben sem szűnt meg, legfeljebb hosszabb-rövidebb időre tetszhalottá vált. Például a 2000-es években öt lemezt is kiadtak (Balls, 2000; Lil’ Beethoven, 2002; Hello Young Lovers, 2006; Exotic Creatures of the Deep, 2008; The Seduction of Ingmar Bergman, 2009), a 2010-esekben viszont – leszámítva a Franz Ferdinanddal közös őrületet (FFS, 2015) – egészen mostanáig hallgattak. Persze egy olyan kijelentés, hogy „nyolc év után ismét jelentkezett a Sparks”, inkább paródiának, mint szenzációnak tűnik, noha a vénülő fivérek a 2000-es lemezeiken is egyértelműen bizonyították, hogy Ron most is jó számokat ír, és Russel káprázatos hangja sem veszített túl sokat a fényéből. De a legfontosabb „üzenet” továbbra is az maradt, hogy azért sem veszik magukat komolyan, és ezt a közönségüktől is elvárják.

Tavasszal, amikor a mostani új album, a Hippopotamus címadó dala megjelent, még úgy tűnt, hogy ez a hülyéskedés most minden mást háttérbe szorít. A vízilovas blődlit a Kaláka együttes is a műsorára tűzhette volna, és ugyanez áll az album másik „slágerére”, a Giddy Giddyre, de szerencsére ez csupán kettő a tizenöt új számból, a többit pedig nem pusztán a viccelődés szülte. Persze szó sincs arról, hogy a Sparks megkomolyodott volna, viszont a zenére mintha most túlságosan is rányomta volna a bélyegét a nosztalgia. A Missionary Position és a Bummer simán lehetne két 1973-as Roxy Music-szám, az Unaware és az I Wish You Were Fun meg két T. Rex-dal két évvel korábbról. A többi pedig… Nos, a többi dal leg­inkább a hetvenes évek elejét idézi. Főleg az 1974-es Sparksot. Pontosabban egy olyan zenekart, amely hasonlít ugyan, de sokkal jobban szól, mint az 1974-es Sparks. Különben meg 43 évente bárki megengedhet magának egy kis önismétlést. Sőt lophat is a régi haveroktól.

BMG, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.