mi a kotta?

A terror végnapjai

  • mi a kotta
  • 2012. november 4.

Zene

"Ahogy a napsugár, a végső lenge szellő megpezsdít, téged, alkonyat, a vérpad lépcsején, mielőtt végem eljő, úgy pendítem meg lantomat."

Illyés Gyula fordításában így hangzik az a passzus, amely eredetileg franciául íródott, ám amely az operakedvelők számára olasz nyelven ismeretes, mint a verista operák egyik leghíresebb tenoráriája. Merthogy a vers szerzője az 1794-ben nyaktiló alá jutott kora romantikus francia poéta, André Chénier, akinek dramatizált végzete bő száz esztendővel később, egészen pontosan a magyar millennium évében operává alakult. Umberto Giordano leghíresebb művévé, amely olaszos névváltozatban máig népszerűsíti a jakobinus terror vége előtt három nappal kivégzett költő emlékezetét. Ez az opera indítja idén az Armel Operafesztivál versenyprodukcióinak sorát: a Szegedi Nemzeti Színház előadásában, Pál Tamás vezénylete alatt (október 6., hét óra).

Ezen az október 6-i estén Budapesten eredetileg az idős Richard Strauss vígoperája, A hallgatag asszony ígérkezett, ám ez a produkció már korábban elhalasztatott, s helyette Borisz Berezovszkijt vendégeli majd a Nemzeti Filharmonikus Zenekar (Nemzeti Hangversenyterem, október 6., fél nyolc). Az ő fellépésére májusban hiába vártunk, míg most a vezénylő karmester, Kocsis Zoltán marad majd kényszerűen távol a Hacsaturján Desz-dúr zongoraversenyét műsorra tűző koncerttől. Kocsis Zoltán gyors felépüléséért még egy ilyen ajánlóban sem lehetünk restek hő reményünket kifejezni, annak kötelező közlése mellett, hogy az 1936-os, vagyis egy másik nagy terror kellős közepén komponált korai Hacsaturján-versenymű s persze a teljes koncert irányítója a sokfelé invitált orosz dirigens, Dmitry Liss lesz. Ugyanígy beugró karmester áll majd Kocsis helyére a Concerto Budapest Dvorák-estjén is, ahol a húszéves, Budapesten képzett Nicolas Namoradze a cseh vonatszámláló alighanem legkevésbé ismert és játszott versenyművét, a g-moll zongoraversenyt játssza majd (Nemzeti Hangversenyterem, október 11., fél nyolc).

"Viktor Hartmann halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből. Muszorgszkij, aki rendkívül szerette Hartmannt, és akit a festő halála mélyen érintett, elhatározta, hogy zenében rajzolja meg elhunyt barátja jelentősebb képeit, önmagát is megrajzolva, amint a kiállításon sétál, és hol derűsen, hol bánatosan emlékezik vissza az elhalt, nagy tehetségű művészre." Így emlékezett meg az Ötök mozgalmának eredeti elnevezését adományozó ("hatalmas kis csoport") barát, életrajzíró és műkritikus, Vlagyimir Sztaszov Muszorgszkij páratlan népszerűségű műve, az Egy kiállítás képei keletkezéstörténetéről. Ez a ciklus a héten háromszor is felhangzik: kétszer zenekari változatban, a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjein (Olasz Kultúrintézet, október 5., hét óra és október 6., tizenegy óra), valamint egy különleges orgonaesten, amelyet Tompos Kátya mesélői közreműködése mellett a 82 esztendős francia nagyság, Jean Guillou ad majd (Nemzeti Hangversenyterem, október 10., fél nyolc). A ciklus zenekari változatát, tudjuk, Maurice Ravelnek köszönhetjük, aki életművével egy másik pályaelőd emlékezetét is jelentékeny mértékben szolgálta: a "nagy Couperin" (képünkön) és Ravel egymással összecsengő műveit Csalog Gábor és a Concerto Budapest művészei fogják megszólaltatni (Concerto Zeneház, október 5., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.