mi a kotta?

A terror végnapjai

  • mi a kotta
  • 2012. november 4.

Zene

"Ahogy a napsugár, a végső lenge szellő megpezsdít, téged, alkonyat, a vérpad lépcsején, mielőtt végem eljő, úgy pendítem meg lantomat."

Illyés Gyula fordításában így hangzik az a passzus, amely eredetileg franciául íródott, ám amely az operakedvelők számára olasz nyelven ismeretes, mint a verista operák egyik leghíresebb tenoráriája. Merthogy a vers szerzője az 1794-ben nyaktiló alá jutott kora romantikus francia poéta, André Chénier, akinek dramatizált végzete bő száz esztendővel később, egészen pontosan a magyar millennium évében operává alakult. Umberto Giordano leghíresebb művévé, amely olaszos névváltozatban máig népszerűsíti a jakobinus terror vége előtt három nappal kivégzett költő emlékezetét. Ez az opera indítja idén az Armel Operafesztivál versenyprodukcióinak sorát: a Szegedi Nemzeti Színház előadásában, Pál Tamás vezénylete alatt (október 6., hét óra).

Ezen az október 6-i estén Budapesten eredetileg az idős Richard Strauss vígoperája, A hallgatag asszony ígérkezett, ám ez a produkció már korábban elhalasztatott, s helyette Borisz Berezovszkijt vendégeli majd a Nemzeti Filharmonikus Zenekar (Nemzeti Hangversenyterem, október 6., fél nyolc). Az ő fellépésére májusban hiába vártunk, míg most a vezénylő karmester, Kocsis Zoltán marad majd kényszerűen távol a Hacsaturján Desz-dúr zongoraversenyét műsorra tűző koncerttől. Kocsis Zoltán gyors felépüléséért még egy ilyen ajánlóban sem lehetünk restek hő reményünket kifejezni, annak kötelező közlése mellett, hogy az 1936-os, vagyis egy másik nagy terror kellős közepén komponált korai Hacsaturján-versenymű s persze a teljes koncert irányítója a sokfelé invitált orosz dirigens, Dmitry Liss lesz. Ugyanígy beugró karmester áll majd Kocsis helyére a Concerto Budapest Dvorák-estjén is, ahol a húszéves, Budapesten képzett Nicolas Namoradze a cseh vonatszámláló alighanem legkevésbé ismert és játszott versenyművét, a g-moll zongoraversenyt játssza majd (Nemzeti Hangversenyterem, október 11., fél nyolc).

"Viktor Hartmann halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből. Muszorgszkij, aki rendkívül szerette Hartmannt, és akit a festő halála mélyen érintett, elhatározta, hogy zenében rajzolja meg elhunyt barátja jelentősebb képeit, önmagát is megrajzolva, amint a kiállításon sétál, és hol derűsen, hol bánatosan emlékezik vissza az elhalt, nagy tehetségű művészre." Így emlékezett meg az Ötök mozgalmának eredeti elnevezését adományozó ("hatalmas kis csoport") barát, életrajzíró és műkritikus, Vlagyimir Sztaszov Muszorgszkij páratlan népszerűségű műve, az Egy kiállítás képei keletkezéstörténetéről. Ez a ciklus a héten háromszor is felhangzik: kétszer zenekari változatban, a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjein (Olasz Kultúrintézet, október 5., hét óra és október 6., tizenegy óra), valamint egy különleges orgonaesten, amelyet Tompos Kátya mesélői közreműködése mellett a 82 esztendős francia nagyság, Jean Guillou ad majd (Nemzeti Hangversenyterem, október 10., fél nyolc). A ciklus zenekari változatát, tudjuk, Maurice Ravelnek köszönhetjük, aki életművével egy másik pályaelőd emlékezetét is jelentékeny mértékben szolgálta: a "nagy Couperin" (képünkön) és Ravel egymással összecsengő műveit Csalog Gábor és a Concerto Budapest művészei fogják megszólaltatni (Concerto Zeneház, október 5., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.