A holdkóros - Albert Camus: Caligula (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. május 18.

Zene

Most bizonyára sokan leírják, elmondják majd, hogy Camus drámája tézisdarab, éppen ezért nemcsak a konstrukciója, hanem a bonyolítása és a figurakészlete is steril, egy meghatározott célra orientált. Így van, teszem hozzá gyorsan; ebből persze értékítélet nem következik, ettől nem jó, nem rossz, pusztán valamilyen, azaz ilyen.

Most bizonyára sokan leírják, elmondják majd, hogy Camus drámája tézisdarab, éppen ezért nemcsak a konstrukciója, hanem a bonyolítása és a figurakészlete is steril, egy meghatározott célra orientált. Így van, teszem hozzá gyorsan; ebből persze értékítélet nem következik, ettől nem jó, nem rossz, pusztán valamilyen, azaz ilyen.

Idetartozik még, hogy amikor Camus a drámát megírta - szerintem két nap alatt, vágtában, hiszen alighanem elég volt fejben megtalálnia a tézist magát és hozzá a képviselőjét -, nemigen volt erősebb tézis terítéken: 1944-ben a szabadság akarásának realizálása szükségképpen (?) szélsőségekben valósult meg. Volt nulla, és volt száz százalék. Caligula császár figurája szinte tálcán kínálta magát.

Mundruczó Kornél rendezésének két sarokpontja van: a tér és a kontextus. Ami az előbbit illeti, a volt Szikra mozi nagy lelemény. Aurája van, atmoszférája: árasztja a dekadenciát (voltaképpen vicces, hogy friss kifestése, majdnem szép felületi rekonstrukciója csak látszólag mond ellent ennek, igaziból ráerősít), a sokéves kiüresedettséget, a bizonytalanságot a használhatóság tekintetében. Kétlépcsős játéktér: van egy "igazi" színpada, szűkös kukucska, plexifal választja el az alsó résztől, és hatszögletű elemekből összetapasztott, fóliás villanykörtékkel ékesített keret fogja körül - a fal csodásan működik, de ezt most nem részletezem. Ágh Márton ezt is jól kitalálta, vörös bársonyfüggönyöstül, vetítővásznastul, műanyag székestül - és kitalálta a színpad alatti folytatást is: terepmintás anyaggal borított padlón néhány doboz a lépcső, a plafonon és a földön a revü jegyében tükrös

diszkógombócok

forognak vagy állnak; Erdély Mátyásnak volt gondja a világításra, melynek révén a három oldalon néhány sorban ülő közönség igazán bevonódik a játék terébe. A revühöz tartozik a zene, az énekbetétek, a nők jelmeze - kempben tartva mind.

És akkor a kontextus: semmi archaikus, sőt. Viszont semmi aktualizálás, sőt. Rába Roland Caligulája akár a szemközti McDonald'sból is átruccanhatott volna, hogy elénk tárja azt a vákuumot, amelyben él; amelyben minden normális, átlagos, hétköznapi cselekvés néma, tompa és értelmetlen, amelyben csak az excesszusnak, a végleteknek tud hangja, színe, teste lenni. A szabadság - most nem camus-i, hanem hétköznapi értelemben - vagy a hiánya, vagy a parttalansága által értelmezhető. Ha semmit nem szabad és ha mindent szabad, a tettek felől nézve majdnem ugyanolyan egyneműsítő. Mundruczó izgalmas, szemtelenül sziporkázó rendezésében ez utóbbi látszik motiválni Caligula ambícióját: a semmi, azaz a minden a Hold, azt kell megszerezni. És ha azt nem lehet, akkor bármit lehet.

Nagyon hatásos, hogy a minden és mindenki fölött álló Caligula ezt a hatalmi helyzetet elsősorban nem azzal érzékelteti, hogy

halomra öldösi semmiért

az alattvalókat, hanem azzal, ahogy a Hold kérlelhetetlen akarásának szinte a dadogásig kiszolgáltatott. Minden ölés ennek a kiszolgáltatottságnak a kompenzációját hivatott szolgálni - és nem tudja szolgálni. A császári hatalom (lehetne ez most bármi, nemcsak császári, hanem pénz, befolyás, fegyver, politika) éppen arra való, hogy a mindenre törekedve a bármit súlytalanná tegye. Nem az ölésnek van tragikus vetülete ebben az előadásban, hanem az ölés értelmetlenségének, semmiségének.

Hiszen akik Caligula körül élnek - az ilyen-olyan alattvalók -, ugyanebben a kontextusban élnek, csak más helyzetben. Az egy-egy státust vagy szerepet megtestesítő figurák többsége előbb-utóbb beleütközik ugyan Caligula véres zsarnokságába, de - és ezt igen hatásosan megfogalmazzák alakításukban a színészek - kizárólag a személyes érintettség révén, nem pedig teoretikusan vagy morálisan. Az egyiknek az a baja, hogy az apját ölte meg, a másiknak az, hogy a fiát - ezért a vérszegény, eleve kudarcra ítélt puccskísérlet. És ezért, hogy amikor rájuk kerül a sor, voltaképpen megadóan állnak elébe. Nincsen mit szembeszegezni Caligulával, hiszen a Holdat nem lehet tálcán átnyújtani neki, mert makacsul és szépen ott trónol az erkély parapetjén.

A színészek pontosan és szépen teszik a dolgukat, ami ezúttal nem sorsábrázolás, hanem viszony és helyzet közvetítése, a rendkívüli képekben való hatásos megjelenés. Ki-ki megemeli karakterének egy-egy vonását - Karalyos Gábor a légies költőiséget, Haumann Máté a bennfentes simaságot, Schneider Zoltán a tétova kételyt például -, ennél többre nyílik módja a Caesoniát alakító Wéber Katának, aki Caligula szeretőjének szerepében (és egyik lábát járógépbe bújtatva) az ő női párját adja, szenvtelen értést és szenvedélytelen őszinteséget. Az egyik legsűrűbb jelenet is az övé: Caligula ráfűzi az egyetlen lényt, akit szeretett, rokona vagy sem, mindegy ez itt: egy felfújható guminő - vele fojtja megÉ

Rába Roland az évad egyik kimagasló alakítását nyújtja: játszik minden porcikája, tar koponyája, lehunyt szeme, mindene. Zsigerből hajtja Caliguláját a rémes, végtelenített vég felé - nehogy már azt higgyék, mások ölik meg, véletlenül; ő merül alá vérben és mocsokban, a mélynél is mélyebbre, mert a Hold, az nem bír összejönni...

Radnóti Színház, május 10.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.