A holdkóros - Albert Camus: Caligula (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. május 18.

Zene

Most bizonyára sokan leírják, elmondják majd, hogy Camus drámája tézisdarab, éppen ezért nemcsak a konstrukciója, hanem a bonyolítása és a figurakészlete is steril, egy meghatározott célra orientált. Így van, teszem hozzá gyorsan; ebből persze értékítélet nem következik, ettől nem jó, nem rossz, pusztán valamilyen, azaz ilyen.

Most bizonyára sokan leírják, elmondják majd, hogy Camus drámája tézisdarab, éppen ezért nemcsak a konstrukciója, hanem a bonyolítása és a figurakészlete is steril, egy meghatározott célra orientált. Így van, teszem hozzá gyorsan; ebből persze értékítélet nem következik, ettől nem jó, nem rossz, pusztán valamilyen, azaz ilyen.

Idetartozik még, hogy amikor Camus a drámát megírta - szerintem két nap alatt, vágtában, hiszen alighanem elég volt fejben megtalálnia a tézist magát és hozzá a képviselőjét -, nemigen volt erősebb tézis terítéken: 1944-ben a szabadság akarásának realizálása szükségképpen (?) szélsőségekben valósult meg. Volt nulla, és volt száz százalék. Caligula császár figurája szinte tálcán kínálta magát.

Mundruczó Kornél rendezésének két sarokpontja van: a tér és a kontextus. Ami az előbbit illeti, a volt Szikra mozi nagy lelemény. Aurája van, atmoszférája: árasztja a dekadenciát (voltaképpen vicces, hogy friss kifestése, majdnem szép felületi rekonstrukciója csak látszólag mond ellent ennek, igaziból ráerősít), a sokéves kiüresedettséget, a bizonytalanságot a használhatóság tekintetében. Kétlépcsős játéktér: van egy "igazi" színpada, szűkös kukucska, plexifal választja el az alsó résztől, és hatszögletű elemekből összetapasztott, fóliás villanykörtékkel ékesített keret fogja körül - a fal csodásan működik, de ezt most nem részletezem. Ágh Márton ezt is jól kitalálta, vörös bársonyfüggönyöstül, vetítővásznastul, műanyag székestül - és kitalálta a színpad alatti folytatást is: terepmintás anyaggal borított padlón néhány doboz a lépcső, a plafonon és a földön a revü jegyében tükrös

diszkógombócok

forognak vagy állnak; Erdély Mátyásnak volt gondja a világításra, melynek révén a három oldalon néhány sorban ülő közönség igazán bevonódik a játék terébe. A revühöz tartozik a zene, az énekbetétek, a nők jelmeze - kempben tartva mind.

És akkor a kontextus: semmi archaikus, sőt. Viszont semmi aktualizálás, sőt. Rába Roland Caligulája akár a szemközti McDonald'sból is átruccanhatott volna, hogy elénk tárja azt a vákuumot, amelyben él; amelyben minden normális, átlagos, hétköznapi cselekvés néma, tompa és értelmetlen, amelyben csak az excesszusnak, a végleteknek tud hangja, színe, teste lenni. A szabadság - most nem camus-i, hanem hétköznapi értelemben - vagy a hiánya, vagy a parttalansága által értelmezhető. Ha semmit nem szabad és ha mindent szabad, a tettek felől nézve majdnem ugyanolyan egyneműsítő. Mundruczó izgalmas, szemtelenül sziporkázó rendezésében ez utóbbi látszik motiválni Caligula ambícióját: a semmi, azaz a minden a Hold, azt kell megszerezni. És ha azt nem lehet, akkor bármit lehet.

Nagyon hatásos, hogy a minden és mindenki fölött álló Caligula ezt a hatalmi helyzetet elsősorban nem azzal érzékelteti, hogy

halomra öldösi semmiért

az alattvalókat, hanem azzal, ahogy a Hold kérlelhetetlen akarásának szinte a dadogásig kiszolgáltatott. Minden ölés ennek a kiszolgáltatottságnak a kompenzációját hivatott szolgálni - és nem tudja szolgálni. A császári hatalom (lehetne ez most bármi, nemcsak császári, hanem pénz, befolyás, fegyver, politika) éppen arra való, hogy a mindenre törekedve a bármit súlytalanná tegye. Nem az ölésnek van tragikus vetülete ebben az előadásban, hanem az ölés értelmetlenségének, semmiségének.

Hiszen akik Caligula körül élnek - az ilyen-olyan alattvalók -, ugyanebben a kontextusban élnek, csak más helyzetben. Az egy-egy státust vagy szerepet megtestesítő figurák többsége előbb-utóbb beleütközik ugyan Caligula véres zsarnokságába, de - és ezt igen hatásosan megfogalmazzák alakításukban a színészek - kizárólag a személyes érintettség révén, nem pedig teoretikusan vagy morálisan. Az egyiknek az a baja, hogy az apját ölte meg, a másiknak az, hogy a fiát - ezért a vérszegény, eleve kudarcra ítélt puccskísérlet. És ezért, hogy amikor rájuk kerül a sor, voltaképpen megadóan állnak elébe. Nincsen mit szembeszegezni Caligulával, hiszen a Holdat nem lehet tálcán átnyújtani neki, mert makacsul és szépen ott trónol az erkély parapetjén.

A színészek pontosan és szépen teszik a dolgukat, ami ezúttal nem sorsábrázolás, hanem viszony és helyzet közvetítése, a rendkívüli képekben való hatásos megjelenés. Ki-ki megemeli karakterének egy-egy vonását - Karalyos Gábor a légies költőiséget, Haumann Máté a bennfentes simaságot, Schneider Zoltán a tétova kételyt például -, ennél többre nyílik módja a Caesoniát alakító Wéber Katának, aki Caligula szeretőjének szerepében (és egyik lábát járógépbe bújtatva) az ő női párját adja, szenvtelen értést és szenvedélytelen őszinteséget. Az egyik legsűrűbb jelenet is az övé: Caligula ráfűzi az egyetlen lényt, akit szeretett, rokona vagy sem, mindegy ez itt: egy felfújható guminő - vele fojtja megÉ

Rába Roland az évad egyik kimagasló alakítását nyújtja: játszik minden porcikája, tar koponyája, lehunyt szeme, mindene. Zsigerből hajtja Caliguláját a rémes, végtelenített vég felé - nehogy már azt higgyék, mások ölik meg, véletlenül; ő merül alá vérben és mocsokban, a mélynél is mélyebbre, mert a Hold, az nem bír összejönni...

Radnóti Színház, május 10.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.