A hosszú barkók éjszakája - Kasi Lemmons: Mondd, testvér! (film)

Zene

Alig van a hatvanas éveknek olyan napja, ami ne szerepelt volna már valamelyik amerikai (mozgó)képeskönyvben. Fogynak a mellékszereplők is, akiknek révén újra meg újra vissza lehet térni a tett színhelyére, legyen az háborúellenes tüntetés vagy politikusgyilkosság, ami megrengette a világot.

Alig van a hatvanas éveknek olyan napja, ami ne szerepelt volna már valamelyik amerikai (mozgó)képeskönyvben. Fogynak a mellékszereplők is, akiknek révén újra meg újra vissza lehet térni a tett színhelyére, legyen az háborúellenes tüntetés vagy politikusgyilkosság, ami megrengette a világot. A hollywoodi múltfeldolgozásban a sor végén, a lábjegyzetembereknél, a korabeli telefonkönyvek utolsó oldalain járunk, mielőtt azonban kezdődne minden elölről, néhány elintézetlen szereplő még hátravan. Aligha van olyan ember e honban, akinek Petey Greene neve bármit is mondana, de így lehettek ezzel a korosztályilag a 15-25-ösök közé belőtt amerikai nézők is. Petey találkozása a nagybetűs történelemmel a Martin Luther King meggyilkolását követő napokban jött el, amikor a híres washingtoni dj példás önmérsékletet tanúsítva visszahívta az utcáról a város szisztematikus szétszedését szorgalmazó tömegeket. Petey-t a film ösztönös megmondóembernek mutatja, a nép (közelebbről az akkor még egyáltalán nem afroamerikainak hívott közösség) természetes intelligenciával megáldott, egyszerű gyermekének, akinek akkora sikere volt, hogy az amerikai ORTT bírságait is érdemes volt kifizetni érte, csak hogy adásban maradhasson. Tipikus felemelkedéstörténet az övé, a gettóból kitörés alapsztorija, melynek ábrázolásához csak le kell emelni az eszközöket a filmes szertár polcáról. És a rendezőnő él is valamennyivel: egy kis történelmi lecke itt, egy kis showbusiness tanulság amott, az egész lehasznált kócerájt azonban olyan vérbő alakítások tartják össze, hogy e kiszámíthatóság végül nekünk dolgozik. Olyannyira nincs tétje a látottaknak, hogy talán fel se tűnne, ha hirtelen kitörne a világbéke. Ebben az érdektelenségben azonban már a színészek is alaposan benne vannak, akik - micsoda pofátlanság! - a sztártól az epizodistákig simán lejátsszák a nagybetűs történelmet. Bár megtehetné, és még vállveregetés is járna érte, a Petey-t alakító Don Cheadle sem a Jó reggelt, Vietnam!-ot, sem a Boogie Nightsban hozott szerepét nem játssza újra. Ripacskodik, naná, élvezettel ömlenek a száján a lehető legszennyesebb szlengek, mind mögött azonban a színész fedezete, és nem a szózsonglőrök kapálózása érezhető. Nézzük el ez egyszer, hogy füllentettek nekünk, hisz a Mondd, testvér! ígéretével ellentétben nem a példamutató dj-ről, hanem a nagy formátumú színészről szól. Igazán szép persze az lett volna, ha erre nem egy tisztességes, ámde középszerű filmben kerül sor.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.