A hosszú barkók éjszakája - Kasi Lemmons: Mondd, testvér! (film)

Zene

Alig van a hatvanas éveknek olyan napja, ami ne szerepelt volna már valamelyik amerikai (mozgó)képeskönyvben. Fogynak a mellékszereplők is, akiknek révén újra meg újra vissza lehet térni a tett színhelyére, legyen az háborúellenes tüntetés vagy politikusgyilkosság, ami megrengette a világot.

Alig van a hatvanas éveknek olyan napja, ami ne szerepelt volna már valamelyik amerikai (mozgó)képeskönyvben. Fogynak a mellékszereplők is, akiknek révén újra meg újra vissza lehet térni a tett színhelyére, legyen az háborúellenes tüntetés vagy politikusgyilkosság, ami megrengette a világot. A hollywoodi múltfeldolgozásban a sor végén, a lábjegyzetembereknél, a korabeli telefonkönyvek utolsó oldalain járunk, mielőtt azonban kezdődne minden elölről, néhány elintézetlen szereplő még hátravan. Aligha van olyan ember e honban, akinek Petey Greene neve bármit is mondana, de így lehettek ezzel a korosztályilag a 15-25-ösök közé belőtt amerikai nézők is. Petey találkozása a nagybetűs történelemmel a Martin Luther King meggyilkolását követő napokban jött el, amikor a híres washingtoni dj példás önmérsékletet tanúsítva visszahívta az utcáról a város szisztematikus szétszedését szorgalmazó tömegeket. Petey-t a film ösztönös megmondóembernek mutatja, a nép (közelebbről az akkor még egyáltalán nem afroamerikainak hívott közösség) természetes intelligenciával megáldott, egyszerű gyermekének, akinek akkora sikere volt, hogy az amerikai ORTT bírságait is érdemes volt kifizetni érte, csak hogy adásban maradhasson. Tipikus felemelkedéstörténet az övé, a gettóból kitörés alapsztorija, melynek ábrázolásához csak le kell emelni az eszközöket a filmes szertár polcáról. És a rendezőnő él is valamennyivel: egy kis történelmi lecke itt, egy kis showbusiness tanulság amott, az egész lehasznált kócerájt azonban olyan vérbő alakítások tartják össze, hogy e kiszámíthatóság végül nekünk dolgozik. Olyannyira nincs tétje a látottaknak, hogy talán fel se tűnne, ha hirtelen kitörne a világbéke. Ebben az érdektelenségben azonban már a színészek is alaposan benne vannak, akik - micsoda pofátlanság! - a sztártól az epizodistákig simán lejátsszák a nagybetűs történelmet. Bár megtehetné, és még vállveregetés is járna érte, a Petey-t alakító Don Cheadle sem a Jó reggelt, Vietnam!-ot, sem a Boogie Nightsban hozott szerepét nem játssza újra. Ripacskodik, naná, élvezettel ömlenek a száján a lehető legszennyesebb szlengek, mind mögött azonban a színész fedezete, és nem a szózsonglőrök kapálózása érezhető. Nézzük el ez egyszer, hogy füllentettek nekünk, hisz a Mondd, testvér! ígéretével ellentétben nem a példamutató dj-ről, hanem a nagy formátumú színészről szól. Igazán szép persze az lett volna, ha erre nem egy tisztességes, ámde középszerű filmben kerül sor.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."