A nagy dobás - Eric Burdon: Soul Of A Man (lemez)

Zene

Úgy hiszem, valami olyasmi dolog történik most a bluesban, mint a kilencvenes évek végén a (Buena Vista Social Club köré csoportosuló) kubai muzsikákkal vagy mint nálunk (az Utolsó óra program kapcsán) az erdélyi népzenék archiválásával. Eljött az idő - és ez nemcsak azt jelenti, hogy alig-alig élnek már a blues "forrásértékű" legendái közül, de azt is, hogy a műfaj "öröksége" megkülönböztetett figyelmet és bánásmódot kíván.

Úgy hiszem, valami olyasmi dolog történik most a bluesban, mint a kilencvenes évek végén a (Buena Vista Social Club köré csoportosuló) kubai muzsikákkal vagy mint nálunk (az Utolsó óra program kapcsán) az erdélyi népzenék archiválásával. Eljött az idő - és ez nemcsak azt jelenti, hogy alig-alig élnek már a blues "forrásértékű" legendái közül, de azt is, hogy a műfaj "öröksége" megkülönböztetett figyelmet és bánásmódot kíván.

Ennek jegyében készült Martin Scorsese (a Duna Televízióban is vetített) hétrészes sorozata, A Blues, ennek jegyében adott ki The last & lost blues survivors címmel gyűjteményes CD-t a Music Maker Relief Foundation, s ennek jegyében látnak napvilágot olyan "főhajtások", mint Eric Claptoné (Me And Mr. Johnson, 2004), aki Robert Johnson számait, vagy James Blood Ulmeré (Memphis Blood, 2003), aki Willie Dixon és John Lee Hooker számait dolgozta fel. Legújabban pedig Eric Burdon kért szót, és nagyon helyesen tette.

*

Burdon (Newcastle, 1941) és a blues kapcsolatának komolyságát aligha kell bizonygatnunk. Kezdetben Pagans nevű zenekarával nyomta kedvenc bluesait, majd 1962-ben összeállt Alan Price-szal, s ezzel a "brit invázió" talán legsúlyosabb rhythm & blues zenekara született meg. Az Animals. Ismerünk legendákat, melyek szerint színpadi viselkedésükkel vívták ki az "állati" cím jogát, mások a bandával csavargó háborús veterán "Animal Hog" szerepét gyanítják inkább.

Bármiképp is, az Animals pillanatok alatt befutott a bluesfeldolgozásaival. Még egyetlen felvételük sem volt, de már akkora nagy (arra haknizó) gurukat kísérhettek, mint Sonny Boy Williamson, John Lee Hooker vagy Memphis Slim. Onnantól meg, hogy lemezhez jutottak, végképp nem volt apelláta: a House Of The Rising Son, az I'm Crying, aztán a Don't Let Me Be Misunderstood a mai napig tuti örökzöld.

Burdon és Price azonban összeveszett 1965-ben - Price megcsinálta magának az Alan Price Setet, Burdon pedig újraszervezte az Animalst. Innentől Eric Burdon & The Animals lett a neve, s főleg Los Angelesben működött, Burdon ugyanis azt gondolta, hogy Hollywoodban is lehet némi keresnivalója. De nem ezért szerettük. Mindenesetre ennek az újabb Animalsnek is akadt egy-két maradandó száma, így például a When I Was Young, nóvumként pedig a pszichedélikus rock hatásáról kell említést tennünk. Végül az Eric Burdon & The Animalsből 1968-ra Eric Burdon & The New Animals lett, ám ez az "új" lényegében az Animals végét jelentette: már csak egy évig húzta.

Az Animals megszűnése után Burdon új kísérők után nézett, így jutott el (a producer Jerry Goldstein javaslatára) a kaliforniai Night Shift együtteshez. Igaz, ez egy funkybanda volt, de a világon mindent tudott, s különben is: a funk ugyancsak a bluesból eredt. A stílusát mindazonáltal Burdonhöz igazította, s a nevét is megváltoztatta: War lett - amire máris figyelni kellett, hiszen '69-ben nem a "háború", hanem éppen ellenkezőleg, a "béke" volt a nyerő szlogen. Vietnam.

Az Eric Burdon & War néhány hónap alatt egy szimpla (Eric Burdon Declares War) és egy dupla albumot (The Black Man's Burdon) készített: remekmű volt (és maradt) mindkettő - olyan slágerekkel gazdagítva Burdon életművét, mint a Spill The Wine, a Tobacco Road vagy a They Can't Take Away Our Music. A '71-es európai turné közben azonban Burdon kikészült, s a zenekart magára hagyva visszatért Los Angelesbe - véget vetve ezzel a közös karriernek, s útnak indítva az önállósuló Warét. (Azokban az időkben nem lehetett könnyű sem vele, sem neki: idegkimerültségtől és kábítószeres gondoktól kínlódott - bővebben lásd az I Used To Be An Animal... But I'm Alright Now című önéletrajzában.)

Egy kis szolid rosszindulattal sarkítva elmondható: a következő harminc évben Burdon abból élt, amit addig felhalmozott. Újabb és újabb zenekarokat szervezett, folyamatosan koncertezett, '76-ban és '83-ban egy-egy lemezre (Before We Were So Rudely Interrupted; Ark) az eredeti Animalsszel is összeállt, pár szóló-albuma is kijött, hangját (ami maga a blues) sem kezdte ki az idő, de igazán nagy dobásra nem futotta az erejéből. Mostanáig.

*

A Soul Of A Man egy pompásan végiggondolt és kimunkált, továbbá rendkívül élveze-tes bluesalbum. Ha feldobjuk, úgy tekint ránk, akár egy tabló - együtt van itt mindenféle blues: folkos (Soul Of A Man), funkys (Kingsize Jones), boogie-s (Circuit Rider), gospeles (Slow Moving Train), rockos (Devil Run), lassúzós (I Don't Mind) és betépett motoros (Red Cross Store), mint ahogy együtt vannak a blues klasszikus (Blind Willie Johnson, Fred McDowell, Howlin' Wolf) és kortárs (Eric Bibb, Imperial Crowns, John Bundrick, David Munyon) szerzői is. De amikor leesik, mindez egyáltalán nem forgácsolódik szét, s nincsen az ütésében semmiféle "furmányos" didaxis: teljesen egységes és közvetlen hangon szól, tele erővel, lendülettel és zsigeri muzsikusokkal. A hatvanöt éves Burdonnek, mondom, nagyon kellett már egy ilyen lemez, újra - és szerintem nekünk is nagyon kellett, nem beszélve a bluesról.

SPV, 2006; Eric Burdon-koncert március 25-én a Petőfi Csarnokban

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.