A nép ópiuma - Hulla, hopp! - Magyar sorozat az HBO-n

  • - tévésmaci -
  • 2007. december 6.

Zene

Amikor egy ilyen hótt nemzetközi csatorna - még ha adott esetben a hazai fogyasztók kielégítése miatt is - valami magyar dolgot ad, az önmagában is ok az örömre. Egy mozicsatorna esetében ez értelemszerűen legtöbbször máshol már bizonyított nagyjátékfilmek "műsorra tűzését" jelenti, máshol már bizonyított alkotóktól. Ilyenformán a Született lúzer többszörös örömforrásul szolgál, hisz eredeti (máshol még nem látott) és sorozat is (olyan félórás epizódokkal).

Amikor egy ilyen hótt nemzetközi csatorna - még ha adott esetben a hazai fogyasztók kielégítése miatt is - valami magyar dolgot ad, az önmagában is ok az örömre. Egy mozicsatorna esetében ez értelemszerűen legtöbbször máshol már bizonyított nagyjátékfilmek "műsorra tűzését" jelenti, máshol már bizonyított alkotóktól. Ilyenformán a Született lúzer többszörös örömforrásul szolgál, hisz eredeti (máshol még nem látott) és sorozat is (olyan félórás epizódokkal). Arról már nem is szólva, hogy pályakezdők csinálják, "a jövő ígéretei". Nyilván megérné a tájékozódást, hogy miként is keveredtek épp erre a csatornára.

E helyt azonban mégiscsak a produkció értékelésére vagyunk kénytelenek szorítkozni, ami a vasárnap elindított széria esetében a részünkről felemás eredményt hozott (a karácsonyi szórásban leadandó részt láttuk, a Kiköpött vesztest és a Majdnem Bondot). A kisfilmfolyam műfaját - azon túl, hogy tévészéria - meghatározni kábé annyiban lehet, hogy játékfilmes eszközökkel megbolondított (ál)dokumentációk. 'szintén szólva azon sem törtem magam különösebben, hogy most mennyire ál vagy nem ál (egy interneten osztogatott díj, bizonyos Darwin a hivatkozás). Az ötlet - ami a próbálkozás voltaképpeni veleje - ugyanis merőben feleslegessé teszi az ez irányú kutakodást. 'rült és ostoba, de mindenekelőtt röhejes halálesetek krónikájához van szerencsénk. Minthogy majdan látható és alapvetően poénra hegyezett filmecskékről beszélünk, a (mindkét esetben szó szerinti) csattanó kifecsegése nélkül a sztoriba alig is lenne lehetőségünk belemenni. Annyi azonban a legártatlanabb nézőnek is rögtön világos, amint hozzáfog a mulatsághoz, hogy mindenki tudja, mi lesz a vége a filmnek: meghal a hős. Nos, ha ezt úgy teszi, hogy e visszafordíthatatlan gesztusával megkoronázza műbéli ügyködését, akkor jó. Ha meg a végén meg kell halasztani, mert különben mi a manót keresne ebben a sorozatban, akkor nem annyira jó, inkább rossz. Mondott epizódunk egyike az első tételünket, másika a másodikat igazolja - de nem csak ebben felemás az eredmény. Két közeli helyen járunk, egy bukaresti lakótelepen és egy prágai távközlési cég evilágbéli irodaházában. A felvételek láthatóan hazai pályán készültek, többségükben ismeretlen, de ismert színészekkel is. A bukaresti lakótelep tutira van odarakva, az Árpád híd tövébe helyezett Prága meg nincsen sehogy. A bukaresti vég logikus fejlemény, a prágai hajánál fogva odacitált, amiből persze az a következtetés vonható le, hogy mégiscsak megtörtént esetekből dolgoznak az alkotók, mert azt a sztorit egy alkotói értekezlet biztosan visszautalta volna még némi reszelgetésre. Ugyanakkor e logika szerint a beválogatása a kérdéses; tudja a fene.

Mindezzel együtt nincs okunk nagyon panaszkodni, amit látunk, üde és friss, s csak annyira morbid, ami a legszigorúbb tűréshatáron is belül marad jócskán. Valami ilyesmiből lesz a cserebogár, ha le nem esik valahonnan.

Vasárnaponként 20.30-kor, ismétlések szerdánként 20.30-kor

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.