A nép ópiuma - Hulla, hopp! - Magyar sorozat az HBO-n

  • - tévésmaci -
  • 2007. december 6.

Zene

Amikor egy ilyen hótt nemzetközi csatorna - még ha adott esetben a hazai fogyasztók kielégítése miatt is - valami magyar dolgot ad, az önmagában is ok az örömre. Egy mozicsatorna esetében ez értelemszerűen legtöbbször máshol már bizonyított nagyjátékfilmek "műsorra tűzését" jelenti, máshol már bizonyított alkotóktól. Ilyenformán a Született lúzer többszörös örömforrásul szolgál, hisz eredeti (máshol még nem látott) és sorozat is (olyan félórás epizódokkal).

Amikor egy ilyen hótt nemzetközi csatorna - még ha adott esetben a hazai fogyasztók kielégítése miatt is - valami magyar dolgot ad, az önmagában is ok az örömre. Egy mozicsatorna esetében ez értelemszerűen legtöbbször máshol már bizonyított nagyjátékfilmek "műsorra tűzését" jelenti, máshol már bizonyított alkotóktól. Ilyenformán a Született lúzer többszörös örömforrásul szolgál, hisz eredeti (máshol még nem látott) és sorozat is (olyan félórás epizódokkal). Arról már nem is szólva, hogy pályakezdők csinálják, "a jövő ígéretei". Nyilván megérné a tájékozódást, hogy miként is keveredtek épp erre a csatornára.

E helyt azonban mégiscsak a produkció értékelésére vagyunk kénytelenek szorítkozni, ami a vasárnap elindított széria esetében a részünkről felemás eredményt hozott (a karácsonyi szórásban leadandó részt láttuk, a Kiköpött vesztest és a Majdnem Bondot). A kisfilmfolyam műfaját - azon túl, hogy tévészéria - meghatározni kábé annyiban lehet, hogy játékfilmes eszközökkel megbolondított (ál)dokumentációk. 'szintén szólva azon sem törtem magam különösebben, hogy most mennyire ál vagy nem ál (egy interneten osztogatott díj, bizonyos Darwin a hivatkozás). Az ötlet - ami a próbálkozás voltaképpeni veleje - ugyanis merőben feleslegessé teszi az ez irányú kutakodást. 'rült és ostoba, de mindenekelőtt röhejes halálesetek krónikájához van szerencsénk. Minthogy majdan látható és alapvetően poénra hegyezett filmecskékről beszélünk, a (mindkét esetben szó szerinti) csattanó kifecsegése nélkül a sztoriba alig is lenne lehetőségünk belemenni. Annyi azonban a legártatlanabb nézőnek is rögtön világos, amint hozzáfog a mulatsághoz, hogy mindenki tudja, mi lesz a vége a filmnek: meghal a hős. Nos, ha ezt úgy teszi, hogy e visszafordíthatatlan gesztusával megkoronázza műbéli ügyködését, akkor jó. Ha meg a végén meg kell halasztani, mert különben mi a manót keresne ebben a sorozatban, akkor nem annyira jó, inkább rossz. Mondott epizódunk egyike az első tételünket, másika a másodikat igazolja - de nem csak ebben felemás az eredmény. Két közeli helyen járunk, egy bukaresti lakótelepen és egy prágai távközlési cég evilágbéli irodaházában. A felvételek láthatóan hazai pályán készültek, többségükben ismeretlen, de ismert színészekkel is. A bukaresti lakótelep tutira van odarakva, az Árpád híd tövébe helyezett Prága meg nincsen sehogy. A bukaresti vég logikus fejlemény, a prágai hajánál fogva odacitált, amiből persze az a következtetés vonható le, hogy mégiscsak megtörtént esetekből dolgoznak az alkotók, mert azt a sztorit egy alkotói értekezlet biztosan visszautalta volna még némi reszelgetésre. Ugyanakkor e logika szerint a beválogatása a kérdéses; tudja a fene.

Mindezzel együtt nincs okunk nagyon panaszkodni, amit látunk, üde és friss, s csak annyira morbid, ami a legszigorúbb tűréshatáron is belül marad jócskán. Valami ilyesmiből lesz a cserebogár, ha le nem esik valahonnan.

Vasárnaponként 20.30-kor, ismétlések szerdánként 20.30-kor

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."