A nép ópiuma - Hulla, hopp! - Magyar sorozat az HBO-n

  • - tévésmaci -
  • 2007. december 6.

Zene

Amikor egy ilyen hótt nemzetközi csatorna - még ha adott esetben a hazai fogyasztók kielégítése miatt is - valami magyar dolgot ad, az önmagában is ok az örömre. Egy mozicsatorna esetében ez értelemszerűen legtöbbször máshol már bizonyított nagyjátékfilmek "műsorra tűzését" jelenti, máshol már bizonyított alkotóktól. Ilyenformán a Született lúzer többszörös örömforrásul szolgál, hisz eredeti (máshol még nem látott) és sorozat is (olyan félórás epizódokkal).

Amikor egy ilyen hótt nemzetközi csatorna - még ha adott esetben a hazai fogyasztók kielégítése miatt is - valami magyar dolgot ad, az önmagában is ok az örömre. Egy mozicsatorna esetében ez értelemszerűen legtöbbször máshol már bizonyított nagyjátékfilmek "műsorra tűzését" jelenti, máshol már bizonyított alkotóktól. Ilyenformán a Született lúzer többszörös örömforrásul szolgál, hisz eredeti (máshol még nem látott) és sorozat is (olyan félórás epizódokkal). Arról már nem is szólva, hogy pályakezdők csinálják, "a jövő ígéretei". Nyilván megérné a tájékozódást, hogy miként is keveredtek épp erre a csatornára.

E helyt azonban mégiscsak a produkció értékelésére vagyunk kénytelenek szorítkozni, ami a vasárnap elindított széria esetében a részünkről felemás eredményt hozott (a karácsonyi szórásban leadandó részt láttuk, a Kiköpött vesztest és a Majdnem Bondot). A kisfilmfolyam műfaját - azon túl, hogy tévészéria - meghatározni kábé annyiban lehet, hogy játékfilmes eszközökkel megbolondított (ál)dokumentációk. 'szintén szólva azon sem törtem magam különösebben, hogy most mennyire ál vagy nem ál (egy interneten osztogatott díj, bizonyos Darwin a hivatkozás). Az ötlet - ami a próbálkozás voltaképpeni veleje - ugyanis merőben feleslegessé teszi az ez irányú kutakodást. 'rült és ostoba, de mindenekelőtt röhejes halálesetek krónikájához van szerencsénk. Minthogy majdan látható és alapvetően poénra hegyezett filmecskékről beszélünk, a (mindkét esetben szó szerinti) csattanó kifecsegése nélkül a sztoriba alig is lenne lehetőségünk belemenni. Annyi azonban a legártatlanabb nézőnek is rögtön világos, amint hozzáfog a mulatsághoz, hogy mindenki tudja, mi lesz a vége a filmnek: meghal a hős. Nos, ha ezt úgy teszi, hogy e visszafordíthatatlan gesztusával megkoronázza műbéli ügyködését, akkor jó. Ha meg a végén meg kell halasztani, mert különben mi a manót keresne ebben a sorozatban, akkor nem annyira jó, inkább rossz. Mondott epizódunk egyike az első tételünket, másika a másodikat igazolja - de nem csak ebben felemás az eredmény. Két közeli helyen járunk, egy bukaresti lakótelepen és egy prágai távközlési cég evilágbéli irodaházában. A felvételek láthatóan hazai pályán készültek, többségükben ismeretlen, de ismert színészekkel is. A bukaresti lakótelep tutira van odarakva, az Árpád híd tövébe helyezett Prága meg nincsen sehogy. A bukaresti vég logikus fejlemény, a prágai hajánál fogva odacitált, amiből persze az a következtetés vonható le, hogy mégiscsak megtörtént esetekből dolgoznak az alkotók, mert azt a sztorit egy alkotói értekezlet biztosan visszautalta volna még némi reszelgetésre. Ugyanakkor e logika szerint a beválogatása a kérdéses; tudja a fene.

Mindezzel együtt nincs okunk nagyon panaszkodni, amit látunk, üde és friss, s csak annyira morbid, ami a legszigorúbb tűréshatáron is belül marad jócskán. Valami ilyesmiből lesz a cserebogár, ha le nem esik valahonnan.

Vasárnaponként 20.30-kor, ismétlések szerdánként 20.30-kor

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.