A nép ópiuma: Autót már mindenki látott (TotalCar)

  • Pálos György
  • 2003. november 27.

Zene

Általánosan elterjedt előítéletes hiedelmek szerint amennyiben szűkebb-tágabb baráti társaság jön össze, adott időintervallumon belül a hölgyek a szépségápolástól a konyhaművészeten át a gyereknevelésig, az urak a duálprocesszoros számítógépektől a 4 légzsákos, 8 hangszórós gépjárművekig jutnak el. Hiszen mindenki az érdeklődésének leginkább megfelelő témakörben nyilvánít véleményt, illetve kezdeményez szenvedélyes beszélgetést embertársaival. Tehát ha valaki azt hallaná egy szombat esti partin: Képzeljétek, amióta a feleségem a 16 szelepes, 4 literes turbódízel dzsippel jár, többé nem is akar beülni a benzines merdzsómba! Gondoltátok volna? - nos, ebben az esetben 1. uralkodjunk idegeinken, 2. vegyünk mély levegőt, 3. ne öntsünk beszélgetőtársunk világos zakójára negyed liter vörösbort. Tereljük inkább a beszélgetés fonalát népszerű televíziós műsorokra, ezen belül is például az autósmagazinokra. Tehát amennyiben a TotalCar címmel futó, hetente jelentkező televíziós magazint ajánljuk, nem hibázhatunk nagyot, hiszen a műsor egyaránt megcélozza a milliomos újgazdagokat és vérprofikat, valamint az epekedő régszegényeket és a dilettánsokat.
Általánosan elterjedt előítéletes hiedelmek szerint amennyiben szűkebb-tágabb baráti társaság jön össze, adott időintervallumon belül a hölgyek a szépségápolástól a konyhaművészeten át a gyereknevelésig, az urak a duálprocesszoros számítógépektől a 4 légzsákos, 8 hangszórós gépjárművekig jutnak el. Hiszen mindenki az érdeklődésének leginkább megfelelő témakörben nyilvánít véleményt, illetve kezdeményez szenvedélyes beszélgetést embertársaival. Tehát ha valaki azt hallaná egy szombat esti partin: Képzeljétek, amióta a feleségem a 16 szelepes, 4 literes turbódízel dzsippel jár, többé nem is akar beülni a benzines merdzsómba! Gondoltátok volna? - nos, ebben az esetben 1. uralkodjunk idegeinken, 2. vegyünk mély levegőt, 3. ne öntsünk beszélgetőtársunk világos zakójára negyed liter vörösbort. Tereljük inkább a beszélgetés fonalát népszerű televíziós műsorokra, ezen belül is például az autósmagazinokra. Tehát amennyiben a TotalCar címmel futó, hetente jelentkező televíziós magazint ajánljuk, nem hibázhatunk nagyot, hiszen a műsor egyaránt megcélozza a milliomos újgazdagokat és vérprofikat, valamint az epekedő régszegényeket és a dilettánsokat.

Egy magára valamit is adó kereskedelmi televíziótársaság kínálatából amúgy sem hiányozhat az autósmagazin, hiszen autót már mindenki látott, ezért aztán

könnyebben szponzorálható,

mint mondjuk egy Pilinszky-felolvasóest. A TotalCar ezért is jól illeszkedik a műsorfolyamba, a szombatonkénti déli időpont (főműsoridőn kívül esik) pedig lehetőséget kínál a készítőknek arra, hogy bizonyos határokon belül kísérletezzenek és feszegessék a műfaji határokat. S meg kell vallanunk, az itt tárgyalt műsor esetében történnek is ilyen típusú kezdeményezések. Vegyük például a két műsorvezetőt, Bazsó Gábort és a Narancsból is jól ismert Winkler Róbertet, akik az újkori magyar televíziós hagyományokat felrúgva, azaz a kötelezően előírt művigyorgást megkerülve, jókedvűen készítik az adást. E szokatlan jelenség értelmezésére két diagnózis lehetséges: az egyik szerint mindketten mélységes depresszióban szenvednek, viszont jó színészek; a másik, sokkal aggasztóbb verzió szerint tényleg derűvel, életszeretettel megáldott urak, akik örömmel készítik a heti magazint. Ez utóbbi esetben csak azt javasolhatjuk, sürgősen forduljanak szakemberhez.

A TotalCar állandó rovatokkal jelentkezik, úgymint Tartalomjegyzék, Baleset-megelőzés, Zárógondolat, valamint két-három modell bemutatása. Műfaji szempontból a fel- és lekonfok (a bejátszást megelőző, illetve lezáró részek) több innovációs lehetőséget kínálnak, a helyszín kiválasztásakor igen széles skálán mozoghatnak, mely a csillogó műanyag stúdióháttértől az egyik műsorvezető betegágyáig terjedhet. A felkonf mint olyan kijelöli ugyanis a televíziós vállalás kereteit, megadja a műsor hangnemét, a fel-konfot követő bejátszás azonban jobban megköti az alkotók kezét. Amíg a konfoknál a szpíkerek saját magukból simán csinálhatnak bohócot, a bemutatandó autótermék esetén már a belső, illetve kívülről sugallt önkorlátozás lehetősége is fennforog. Maguk a bejátszások, az adások tulajdonképpen érdemi részei engem kevésbé érdekeltek, ami fakadhat abból, hogy engem semmilyen kabrió nem tud lázba hozni, továbbá, hogy valószínűleg igen nehéz hosszú heteken keresztül (több mint 50 adáson vagyunk túl) mindig újat, szellemeset kitalálni egy-egy modell kapcsán. Ezért néha döcögősek, a kelleténél hosszabbak az autóportrék, néha még annál is hosszabbak. Elbizonytalanít az is, hogy amikor körbejárunk például egy VW Transportert, megismerjük külső-belső tulajdonságait, egy-két jó poén közbeiktatásával miért kell felolvasni tételesen az árlistából, külön részletezve a termék nettó, illetve bruttó értékét, s a bejátszás végén miért kell feltüntetni még egyszer a termék áfás árát. Nyilvánvaló, hogy a műsorkészítők a kötöttségek finom szövésű hálójában keresik a korlátlan szabadság virágokkal borított zöld mezejét, de azért mégis.

Jobban szívemhez szólt például a legendákkal övezett ZSUK kisteherautó pszichoanalízise, hiszen jómagam is ennek a dekoratívnak nehezen mondható járműnek a platóján fedeztem fel a lengyelországi autóstoppolás szépséges hagyományát, amit igen nagyon elősegített az akkor még legendás, népeink között feszülő barátság. Arról nem is beszélve, hogy a frizsiderszocializmus fénykorában Wartburg jellegű kisteherautón, illetve ZSUK-on szállították ki a vadiúj hűtőszekrényeket a lakosság szálláshelyére. S ennek, mármint az új frizsidernek mindenki nagyon örült. A ZSUK gyönyörűséges otrombasága egyébként sokkal inkább hazai pálya Winkler Asszociációzsonglőr Róbertnek, bár meg kell vallani, a sokhengeres turbóban is otthon van.

A TotalCar képi világa kicsit kusza, de ettől nézhető, ritmusa pergő, ami átsegít a nehéz időszakokon. Sok apró ravaszság, ötlet bújik meg, mindenki megszólalhat, ha van mondanivalója, akár a hangmérnök is, egy-két jó vágás felpörgeti a lankadó figyelmet, a zene meg olyan, hogy ne erre altassuk kisdedeinket. Egyébiránt korszerű médiavállalkozás, nem kizárólag a televíziós sugárzás az egyetlen megjelenési helye, a korábbi adások megtalálhatók a neten, s ha véleményünk vagy kérdésünk lenne, az adás fórumán mindezt előadhatjuk.

Az alkotók játékos-gyermeki lelkét, azaz a műsor esszenciáját leginkább a Baleset-megelőzés rovatban érhetjük tetten, ez ugyanis úgy marhaság, ahogy van. Mindenkit

kiver a veríték

általában az olyan, médiumok által megfogalmazott közlekedési jó tanácsoktól, mint: vezessünk kicsit lassabban, ha rossz az aszfalt, ha jeges az aszfalt, ha nincs aszfalt stb. A Baleset-megelőzés ezzel szemben vállaltan infantilis, nem is próbál tanár uras lenni, hiszen mindannyian tudjuk: a magyar, jogosítvánnyal rendelkező lakosság úgyis olyan, amilyen. Állat. Bazsó és Winkler pajtások betegágyon fekve matchboxokat tologatnak, berregnek is hozzá, ahogyan kell, pláne, ha erőlködik az autó egy erősen behavazott lepedőn. S ha véletlenül megszegik a józan ész előírásait, és téli gumi nélkül vágnak neki a jeges ágytakarónak, akkor vissza- és egymásra csúsznak, máris kész a katasztrófa, ütközés, robbanás, csak úgy ropog a sok karosszéria. Viszont a tömeges baleset következtében nem cigánygyerekek, hanem narancsok potyognak valahonnan. Talán a gyógyszerek mellől.

Pálos György

TV2, szombat dél körül; szerkesztő: Szalay Ádám, rendező Iván Róbert

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”