A Ninja Tune kiadó 20 éve

A második X

  • - minek -
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Elképesztő történet, mely pontosan két évtizede kezdődött, és ki tudja, meddig tart: húszéves születésnapját ünnepli a megannyi jelzővel illethető londoni Ninja Tune kiadó, sokak kedvence és ihletője. 1990 rég volt - akkoriban esett meg, hogy Matt Black és Jonathan More (képünkön), a nyolcvanas évek utolsó harmadában meglehetős népszerűségre szert tett Coldcut-duó tagjai ráuntak az addig őket (is) korlátozó kiadói kötöttségekre. Black és More nemcsak saját, ügyes kézzel vágott/tapasztott zenéivel, a hiphop- és elektroesztétikát és zenekészítési gyakorlatot újragondoló-teremtő munkáival, de a korai MTV-korszak néhány, lényegében általuk felfuttatott sztárjának (Lisa Stansfield, Yazz) végzett nélkülözhetetlen zenekészítői, produceri tevékenységével is öregbítette hírnevét. Azután egy japán turnéról visszatérve, kimerülten és elégedetlenül agyalni kezdtek a jövőjükről, s (akkori cimborájuk, a később Fatboy Slimként elhíresült Norman Cook aktív segítségével) kisütötték a megoldást: saját kiadót hoznak létre, melyet egy tévéműsor és egy ismeretterjesztő újságcikk alapján Ninja Tune-nak neveztek el.

Az első Ninja Tune-os lemezt ők maguk rakták össze Bogus Order álnéven: a Zen Brakes pontosan azt tartalmazta, amit később ugyanők, munkatársaik, protezsáltjaik és követőik a tökélyre fejlesztettek: régi dzsessz-, funk-, soul-, afrobeat-, rock-, poplemezekből ésszel kiollózott minták, dobkiállások (breakek), jó kis zsíros funkyütemek, mindez konkrét, máris a dj keze alá való, játszásra kész zenedarabokká formálva. Miután még az évben sikeresen összebarátkoztak két újabb bűntárssal (a PC-ként elhíresült Patrick Carpenterrel és a lemezeken Strictly Kevként szereplő Kevin Foakesszal), együttes erővel elindították a végül öt dupla albumig jutó Jazz Brakes sorozatukat - akad, aki éppen az ő munkáiknak tulajdonítja a beteg újságírói neologizmussal trip hopnak nevezett stílus születését. Jellemző, hogy - még élő szerződésük miatt - a Coldcut-duó 1994-ig nem is adott ki újabb lemezt, s a Philosophynak is csak a vinilverzióját gondozta a Ninja Tune. Azután, ahogy mind népszerűbbek lettek a füstös hiphopütemek felett egyensúlyozó megcsavart melódiák, a beteg krimidzseszszes rekonstrukciók, az egzaltáció és a jóleső, tompa kábultság között a teljes érzelmi skálát megmozgató, tüntetően eklektikus zenék, úgy talált rájuk mind több előadó.

A régi albumokat forgatva megannyi egyedi történettel szembesülünk: ha például a zseniális, 1994-es Remediest hallgatjuk, rögvest eszünkbe juthat, hogyan vált sikeres zenekészítővé a funkból, dzsesszből táplálkozó laza hiphopütemek két királya, a basszer Jake Wherry és a dj/szkreccsmester Ollie Teeba, azaz a Herbaliser- duó. 'k utóbb nagyzenekarrá fejlesztették magukat, majd néhány éve otthagyták régi kiadójukat (mely éppen most adott ki tőlük egy remek retrospektív válogatást). Izgalmas maxik és autonóm egészként is helytálló albumok jelezték a kiadó igazi fénykorát: ott figyel a regényes életű James Braddell-Keir Fraser-duó (alias 9 Lazy 9) fülsimogatóan napfényes Paradise Blownja és Electric Lazylandje (mindkettő 1994) és az előbbi Funki Porciniként kiadott, mai füllel hallgatva is elképesztően ötletgazdag 1995-ös Hed Phone Sexe vagy a következő évben kijött, még ennél is rafináltabb és szétcsavartabb Love, Pussycats & Carwrecks, esetleg a London Funk Allstars kollektíva dzsessz/funk groove-gyűjteménye, a különösen beteg című Flesh Eating Disco Zombies Vs. The Bionic Hookers From Mars (1996). Az új ninjás megjelenések rendre rendkívül magasra tették a lécet: DJ Vadim 1996-os USSR Repertoire-ja vagy éppen a brazil Amon Tobin 1997-es Bricolage-a máig is a legjobb albumaik közé tartozik - s egyben remekül tanulmányozható rajtuk, mekkora istenáldotta tehetségek tűntek fel a kilencvenes évek végén a Ninja Tune háza táján. Az új zenék megismertetésének legpraktikusabb formája természetesen egy gazdagon adjusztált, kellő gusztussal összerakott kóstoló: a Ninja Tune-t sokan éppen eme, bizonyos rendszerességgel megjelenő kompilációk miatt szerették meg: a Funkjazztical Tricknology (1994), a Ninja Cuts: Flexistentialism (1996), a Ninja Cuts: Funkungfusion (1998) vagy a tízéves évfordulóra kiadott Xen Cuts valósággal dúskálnak a jobbnál jobb számokban, s ma is keresett hanghordozók.

Sokan mondják: a kétezres évek elejére az NT mintha elvesztette volna frissességét - akkori portfóliójukat visszahallgatva önmagában nem éreznénk a minőségromlást, csupán az úttörő szerep veszett el, s az a nem is kicsi bónuszizgalom, ami korábbi kiadványaikat rendre kísérte. A More-Carpenter-trió ekkor is előremenekült: a Big Dada (a még a kilencvenes években önállósult, majd később behalt NTone kiadót követő második alkiadójuk) létrehozásával az izgalmasabb hiphopban, raggában utazó, sokszor új stílusokat teremtő előadók találtak maguknak fórumot - saját profán evangéliumuk szerint például a New Flesh formáció Stick & Move-ja az első igazi grime-szerzemény. A kiadó vezetői máig büszkék Roots Manuva bemutatkozó, Run Come Save Me című albumára, amely amellett, hogy mérföldkő a saját nyelvét és kifejezési formáit lassan felfedező brit hiphop történetében, egyben a legtöbb eladást produkáló Big Dada-megjelenés is (az anyakiadó számára a csúcsot máig is Mr Scruff 1999-es, tavaly újra kiadott, elegánsan popos, remekül táncolható, könnyeden eklektikus Keep It Unreal albuma tartja). Az alkiadók száma azóta egyre csak gyarapszik: az eredetileg Pop Levi (ex-super Numeri) saját, önmagukban is izgalmas dolgainak kiadására szakosodott Counter Records az utóbbi években sorra adja ki a valóban érdekfeszítő zenéket. A pszichedelikus/retro/garázs/soul-rock The Heavy albumaitól Fink és John Mathias akusztikus/folkos kísérletein át a Cougar prog/math/posztrockjáig vagy az egzaltáltan szórakoztató The Death Set elektro/punk agymenéseiig akad itt bőven hallgatnivaló, de például a Lambben feltűnt varázsos hangú énekesnő, Lou Rhodes új albumát már a Motion Audio nevű vadonatúj szubkiadó gondozta.

S ha kétségeink támadnának afelől, hogy még manapság is izgalmas dolgokkal foglalkoznak-e a kiadó háza táján, elég belehallgatnunk a húszéves jubileumra kiadott, elképesztően tartalmas Ninja Tune XX válogatásba, mely alapesetben két, egyenként dupla CD-n szerezhető be, de az extralimitált kiadású box-set már hat diszkből, továbbá szintén hat, bájos hétinches maxiból meg egy, a kiadó történetét tárgyaló könyvecskéből áll. A kizárólag friss dolgokat tartalmazó válogatáson zömmel valóban korunk leginkább inspiráló dolgokkal foglalkozó, az elektronikus tánczene (ma még persze beláthatatlan) jövőjét formáló hangvarázslók szerzeményeit, remixeit hallhatjuk: Deadelus, Flying Lotus, Gaslamp Killer, az éjsötét King Cannibal (Dylan Richards), Four Tet, a Hot Chip vagy The Bug éppúgy figyelemre méltó darabokat alkotott a jeles alkalomra, mint az olyan fiatal tehetségek, mint Emika, Eska, Zomby, Shuttle vagy Dorian Concept. Törtek és "egyenes" ütemek, dzsesszes melódiák és hideg futurizmus, megannyi hangkép a dubstep utáni világból, s jó néhány sláger (mint például Mr Scruff és Kirsty Almeida izgalmasan lüktető Pickled Spidere). Nem mondhatunk mást: boldog születésnapot, s még ilyen húsz évet kívánnánk!

Créme de la Créme

Az 5 legjobb album:

Funki Porcini: Hed Phone Sex (1995)

Ninja Cuts: Flexistentialism (1996)

Amon Tobin: Bricolage (1997)

The Heavy: Great Vengeance & Furious Fire (2007)

King Cannibal: Let The Night Roar (2009)

Az 5 legjobb dal:

DJ Food: Turtle Soup (Luke Vibert Mix) (1996)

DJ Food: Scratch Yer Hed (Squarepusher remix)

(1996)

Amon Tobin: One Day In My Garden (1997)

Mr Scruff: Sweetsmoke (Manitoba Mix) (2003)

Wagon Christ: Shadows (2004)

+1 az ünnepi alkalomra: The Bug: Skeng

(Autechre remix) (2010)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”