A világszellem árnyéka (Dennis Oppenheim kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2005. június 9.

Zene

Az elmúlt napok kiállítási programjait tallózva az ember örömében - vérmérsékletétől függően - vagy a szívéhez, vagy a whiskysüvegéhez kapott...

Az elmúlt napok kiállítási programjait tallózva az ember örömében - vérmérsékletétől függően - vagy a szívéhez, vagy a whiskysüvegéhez kapott; párálló szemmel, büszke tudattal ölthette magára gőgjét: a pesti Terézváros elküzdötte magát a testvéri New York Broadwayjének Sohójáig, a kerületben az egy főre eső kortárs amerikai képzőművészek száma soha nem látott módon az egekbe nőtt. Az amerikai koncentrátum elképesztő neveket elegyített magába: Joseph Kosuth, Sol Lewitt, Lawrence Weiner vagy Nan Goldin mellé kéthetes késéssel megérkezett Dennis Oppenheim is, hogy teljessé válhassék az illúzió, miszerint Budapest már tényleg elérte nagy formáját, kulturális metropolis, a történet itt (is) történik.

Az elmúlt napok kiállításait megnézve az ember mérgében - vérmérsékletétől függően - vagy a fejéhez, vagy a pálinkásüveghez kapott; vérágas szemmel, némi sértettséggel vehette tudomásul: jobbára át van verve. A kiállításokat illetően amúgy is üres május főleg a posztdigitális-posztfestészet párjukat egyáltalán nem ritkító, sőt inkább szaporító darabjaival hozta meg végképpen a kikeletet, melyben az amerikai művészet konceptuális és minimalista, valamint "transzrealista" klasszikusainak és hírességeinek az eddig jó nevű Knoll Galériában kiforszírozott "seregszemléje" gyerekes lódításnak bizonyult. A néhány reprográfiai ujjgyakorlat és kínoskodva kölcsönkért mű láttán mindenki akkor járt a legjobban, ha mihamarabb elfelejtette ezt a nem létező, csak a szervezők számára fontos önerősítő gyakorlatot, mely leginkább a magyarországi kurátori magaviselet automitomán gesztusaira vetett éles fényt.

Dennis Oppenheim kiállítása azonban tagadhatatlanul másról "szól". A hatvanas évek közepe óta mindig is az egyetemes első vonal közvetlen közelében, de mindig csak annak nyomában, másképpen fogalmazva: a kortárs művészet univerzális másodosztályának legkiválóbbjai között versenyző művész budapesti fellépése két szempontból is fontos és tanulságos. Egyrészt, mert - miután a Ludwig Múzeum nem állít ki tőle művet - jó megismernünk Oppenheim életművét, legalább ezen a szűk keresztmetszeten át (egy nappal a pesti verniszázs előtt nyílt Bécsben kiállítása, s mint elnyilatkozta, az Andrássy úti tárlatra nem maradt túl sok munkája), hiszen tárgyegyüttesei, fényképei és rajzai meg makettjei az elmúlt negyven évben magának a képzőművészetnek is tükreként "használhatóak". Oppenheim a konceptes-body artos kezdetek óta mindig is - többnyire joggal - jól reprodukált figurája volt annak a jelenségnek, melynek újabb terminus technicusa: kortársművészet (így, egybeírva), s amely némiképpen mást jelent, mint a hagyományos ortográfiájú jelzős szerkezet. Mint a kiállítás is bizonyítja, s ez a második érv amellett, hogy nem jelentéktelen tárlatról van szó, a kortársművészet azonnali reakcióval kezeli a világ jelenségeinek változásait, s válaszainak minőségét egyre kevésbé esztétikai, mint inkább valamifajta szociálakcionista szempontok befolyásolják. A minden új fejleményre azonnal reflektáló Oppenheim savanykás (ironikus) szelídséggel alkalmazta az első percektől a vívmányokat, ám soha nem ment el semminek a végéig, soha nem vállalt valódi kockázatot sem a body artos, sem a land artos, sem pedig a későbbi, most itt eléggé jól reprezentált, public artos periódusában. Mindig csak valami olyasmit, nem pedig azt fogalmazta meg, ami élesben értendő. "vatosan szalonképesítette, s teszi ma is a művészet radikálisainak útmutatásai nyomán - ahogy mondani szokták - a dolgát, mert úgy tetszik, a nyolcvanas-kilencvenes évek óta Oppenheimnek főleg dolga, feladata van. Szociológiai indíttatású terveket készít elsősorban, melyek erősen publicisztikai jellegű hozzászólások gyanánt jelennek meg, reflektálva a világ általános bajaira, vagy fogalmazhatnánk alpáribban is: a művész válaszokat kíván adni az egyetemes kihívásokra. Efféle reakcióként értékelhetjük a csokoládépisztolyokból, gumi- és selyemcukorból földre terített munkáját, mely a gyermekbűnözés, fegyvertartás és a reklámipar összefüggéseire vet rossz fényt, vagy a füstpamacs koronájú fák tervét, mely mi másra irányítaná nézői figyelmét, mint a tűrhetetlenné lett környezetszennyezés veszélyeireÉ S bár Oppenheim a jelenkori vizuális művészet valóban ismert és sokat szereplő alakja, munkáinak értékét mégiscsak azzal együtt kell megbecsülni, hogy látjuk, nemigen megy tovább a zsurnálfegyelmezésnél, viszont visszahátrálni sem akar a merő és puszta esztétikai formáláshoz. Public artja némiképp közhelyes, eszközei inkább álmélkodásra, mint nagy felismerésekre késztetik a nézőt.

Pesti kiállításának anyagát nézve rögzül azonban - legalábbis számomra - egy rendkívül érdekes, másodlagos, de nagyon is tanulságos benyomás: a füstlombú fák Chilf Mária, a semmire nem jó, de dekoratív szerkezetek HarasztØ István vagy Július Gyula, a természet zöldjét felvillantó grafikák Bukta Imre hasonló műveit idézik meg annak legcsekélyebb nyoma nélkül, hogy a véletlen analógián, pontosabban a korszellem szülte analógiás gondolkodáson túl az amerikai és a magyar művészeknek egymáshoz bármi kézzelfogható közük lenne. És mégis, az az ember szentimentális érzése, hogy van, adódik olykor valamiféle árnyék, melyre rámondhatjuk, ezt a világszellem vetette fölibénk.

Kogart, június 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.