A világszellem árnyéka (Dennis Oppenheim kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2005. június 9.

Zene

Az elmúlt napok kiállítási programjait tallózva az ember örömében - vérmérsékletétől függően - vagy a szívéhez, vagy a whiskysüvegéhez kapott...

Az elmúlt napok kiállítási programjait tallózva az ember örömében - vérmérsékletétől függően - vagy a szívéhez, vagy a whiskysüvegéhez kapott; párálló szemmel, büszke tudattal ölthette magára gőgjét: a pesti Terézváros elküzdötte magát a testvéri New York Broadwayjének Sohójáig, a kerületben az egy főre eső kortárs amerikai képzőművészek száma soha nem látott módon az egekbe nőtt. Az amerikai koncentrátum elképesztő neveket elegyített magába: Joseph Kosuth, Sol Lewitt, Lawrence Weiner vagy Nan Goldin mellé kéthetes késéssel megérkezett Dennis Oppenheim is, hogy teljessé válhassék az illúzió, miszerint Budapest már tényleg elérte nagy formáját, kulturális metropolis, a történet itt (is) történik.

Az elmúlt napok kiállításait megnézve az ember mérgében - vérmérsékletétől függően - vagy a fejéhez, vagy a pálinkásüveghez kapott; vérágas szemmel, némi sértettséggel vehette tudomásul: jobbára át van verve. A kiállításokat illetően amúgy is üres május főleg a posztdigitális-posztfestészet párjukat egyáltalán nem ritkító, sőt inkább szaporító darabjaival hozta meg végképpen a kikeletet, melyben az amerikai művészet konceptuális és minimalista, valamint "transzrealista" klasszikusainak és hírességeinek az eddig jó nevű Knoll Galériában kiforszírozott "seregszemléje" gyerekes lódításnak bizonyult. A néhány reprográfiai ujjgyakorlat és kínoskodva kölcsönkért mű láttán mindenki akkor járt a legjobban, ha mihamarabb elfelejtette ezt a nem létező, csak a szervezők számára fontos önerősítő gyakorlatot, mely leginkább a magyarországi kurátori magaviselet automitomán gesztusaira vetett éles fényt.

Dennis Oppenheim kiállítása azonban tagadhatatlanul másról "szól". A hatvanas évek közepe óta mindig is az egyetemes első vonal közvetlen közelében, de mindig csak annak nyomában, másképpen fogalmazva: a kortárs művészet univerzális másodosztályának legkiválóbbjai között versenyző művész budapesti fellépése két szempontból is fontos és tanulságos. Egyrészt, mert - miután a Ludwig Múzeum nem állít ki tőle művet - jó megismernünk Oppenheim életművét, legalább ezen a szűk keresztmetszeten át (egy nappal a pesti verniszázs előtt nyílt Bécsben kiállítása, s mint elnyilatkozta, az Andrássy úti tárlatra nem maradt túl sok munkája), hiszen tárgyegyüttesei, fényképei és rajzai meg makettjei az elmúlt negyven évben magának a képzőművészetnek is tükreként "használhatóak". Oppenheim a konceptes-body artos kezdetek óta mindig is - többnyire joggal - jól reprodukált figurája volt annak a jelenségnek, melynek újabb terminus technicusa: kortársművészet (így, egybeírva), s amely némiképpen mást jelent, mint a hagyományos ortográfiájú jelzős szerkezet. Mint a kiállítás is bizonyítja, s ez a második érv amellett, hogy nem jelentéktelen tárlatról van szó, a kortársművészet azonnali reakcióval kezeli a világ jelenségeinek változásait, s válaszainak minőségét egyre kevésbé esztétikai, mint inkább valamifajta szociálakcionista szempontok befolyásolják. A minden új fejleményre azonnal reflektáló Oppenheim savanykás (ironikus) szelídséggel alkalmazta az első percektől a vívmányokat, ám soha nem ment el semminek a végéig, soha nem vállalt valódi kockázatot sem a body artos, sem a land artos, sem pedig a későbbi, most itt eléggé jól reprezentált, public artos periódusában. Mindig csak valami olyasmit, nem pedig azt fogalmazta meg, ami élesben értendő. "vatosan szalonképesítette, s teszi ma is a művészet radikálisainak útmutatásai nyomán - ahogy mondani szokták - a dolgát, mert úgy tetszik, a nyolcvanas-kilencvenes évek óta Oppenheimnek főleg dolga, feladata van. Szociológiai indíttatású terveket készít elsősorban, melyek erősen publicisztikai jellegű hozzászólások gyanánt jelennek meg, reflektálva a világ általános bajaira, vagy fogalmazhatnánk alpáribban is: a művész válaszokat kíván adni az egyetemes kihívásokra. Efféle reakcióként értékelhetjük a csokoládépisztolyokból, gumi- és selyemcukorból földre terített munkáját, mely a gyermekbűnözés, fegyvertartás és a reklámipar összefüggéseire vet rossz fényt, vagy a füstpamacs koronájú fák tervét, mely mi másra irányítaná nézői figyelmét, mint a tűrhetetlenné lett környezetszennyezés veszélyeireÉ S bár Oppenheim a jelenkori vizuális művészet valóban ismert és sokat szereplő alakja, munkáinak értékét mégiscsak azzal együtt kell megbecsülni, hogy látjuk, nemigen megy tovább a zsurnálfegyelmezésnél, viszont visszahátrálni sem akar a merő és puszta esztétikai formáláshoz. Public artja némiképp közhelyes, eszközei inkább álmélkodásra, mint nagy felismerésekre késztetik a nézőt.

Pesti kiállításának anyagát nézve rögzül azonban - legalábbis számomra - egy rendkívül érdekes, másodlagos, de nagyon is tanulságos benyomás: a füstlombú fák Chilf Mária, a semmire nem jó, de dekoratív szerkezetek HarasztØ István vagy Július Gyula, a természet zöldjét felvillantó grafikák Bukta Imre hasonló műveit idézik meg annak legcsekélyebb nyoma nélkül, hogy a véletlen analógián, pontosabban a korszellem szülte analógiás gondolkodáson túl az amerikai és a magyar művészeknek egymáshoz bármi kézzelfogható közük lenne. És mégis, az az ember szentimentális érzése, hogy van, adódik olykor valamiféle árnyék, melyre rámondhatjuk, ezt a világszellem vetette fölibénk.

Kogart, június 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.