Lemez

Alban Berg Ensemble Wien

Zene

A 2016-ban alapított bécsi kamaraformáció első lemezének programja jószerint körbelövi névadóját, hiszen a múlt századelő olyannyira gazdag és változatos éveiből Gustav Mahler, Richard Strauss és Arnold Schönberg egy-egy kompozíciója hangzik fel – az utóbbi zeneszerző Kamaraszimfóniája ráadásul Anton Webern átiratában. A korszakot, illetve az I. világháború előtti Bécs zenei világát töményen megidéző jelleg mellett éppenséggel az átiratok esztétikája teszi izgalmas élménnyé e bemutatkozó albumot. Mahler befejezetlenül maradt 10. szimfóniájának Adagiója ugyanis hét hangszeren megszólaltatva éppúgy valami mást kínál számunkra, akárcsak a Rózsalovag szvit kilenc agilis muzsikus előadásában. A sikerült szakaszokban a zenei szerkezet átvilágítását, a még sikerültebbekben a kerek egészet alkotó, új teljesség illúzióját, a gyengébb pillanatokban pedig a hiányérzet megtapasztalását. A kiváló Hugo Wolf Quartetből lelke­dzett együttes produkciója ilyen hiányérzetet talán csak Mahler Adagiójának legsűrűbb részleteiben ébreszthet a hallgatóban, s a felelősség ott is elsősorban a jelenkori átiratot jegyző angol Martyn Harryt illetheti. Túlnyomórészt azonban egyszerre fölismertető erejű és meggyőzően lendületes (a Strauss-szvit végén még ráadásul kacagtató is) az Alban Berg Ensemble játéka, amelyből főleg a vonósok, így mindenekelőtt a két hegedűs, Sebastian Gürtler és Régis Bringolf teljesítménye méltatható külön is.

Deutsche Grammophon CD, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.