Lemez

Mert ez műanyag

Lady Gaga: Chromatica

  • - minek -
  • 2020. július 25.

Zene

Feltűnése óta zajlik a vita, hogy Lady Gaga személyében egy erős egyéniséggel, határozott művészi-üzleti koncepcióval és kiforrott hanggal bíró, Gesamtkunstwerkben gondolkodó, a poptörténetben saját fejezetet író előadóról, vagy csupán egy mások életművét recikláló-kizsákmányoló, epigonista imposztorról beszélhetünk.

Egyesek számára a tudatosság bizonyítéka, mások csak a karrier izzadságos megcsináltságának újabb jelét látják abban, ahogy Stefani Joanne Angelina Germanotta a karrierje kezdetén (amikor még nem is a művésznevét viselte) minuciózus alapossággal kifaragta saját plasztikszobrát. Szerencséjére mindig akadtak, akik továbblendítették a karrierjét, mint az őt lemezszerződéshez és egyben jövedelmező dalszerzői munkákhoz segítő r&b-sztár Akon (ő azóta eltűnt a süllyesztőben…), vagy a performanszművész Lady Starlight, aki kulcsszerepet játszott a színpadon és a képernyőn is megjelenő vizuális imázsának kialakításában. Ennek fontosságát nem tudjuk eléggé hangsúlyozni, elvégre Lady Gagát el sem lehetne képzelni extravagáns, manierista videoklipjei nélkül, elég csak a 2008-as, Fame című bemutatkozó albumát kiegészítő, megfejelő The Fame Monster dalcsokrára (Bad Romance, Alejandro, Telephone) készített veretes darabokra gondolni, amelyekben megannyi, gyakran a jeles elődöktől (Madonnától Marilyn Mansonig) kölcsönzött vizuális hatás­elem látható: fétis- és BDSM-kellékek, kiforgatott vallási szimbólumok, fülledt exploitation filmekből importált, erősen stilizált jelenetek. Ezek mind-mind az annyira óhajtott siker árát és a szerepeibe belefulladó én szenvedéseit voltak hivatottak megjeleníteni.

Annyit azért még fanyalgó kritikusai is elismertek, hogy berobbanása után akadt egy erős másfél év, amikor minden Lady Gagáról szólt, még ha mai füllel visszahallgatva nem is találunk semmi revelatívat a dalaiban. Még feltűnőbb a hiány, ha végigkövetjük Gaga jó egy évtizedes zenei odüsszeiáját, az egymást követő, sokat ígérő, majd inkább csak pukkanó, mint robbanó albumok sorát. Igaz, hogy ikon volta cseppet sem kopott meg, tarolt az eladási listákon, sorra halmozta a díjakat, és még egy teljes páfránynemzetséget és egy parazita darázsfajt is elneveztek róla. De szigorúan zenei értelemben poptörténeti szerepe inkább periférikus maradt, és kevés okkal emlegethetnénk őt meghatározó szerzőként, előadóként. Pedig próbálkozott mindenfélével. 2013-as, Artpop című zenés erotikus kabaréját (amelynek újrakiadásairól az egykor szintén erőszak áldozatául esett Gaga eltüntette a kislányokat abuzáló R. Kellyvel közös dalát, a Do What U Wantot) szimplán lesajnálták a szőrösszívű ítészek. A Tony Bennett-tel készített, jazzsztenderdeket feldolgozó 2014-es duettlemeze (Cheek to Cheek) kétségtelenül növelte előadói reputációját, legutóbbi „rendes” sorlemezén (Joanne, 2016) pedig már az amerikai daloskönyvből szemezgetett, de saját főzésű countryballadái sem vetettek nagyobb hullámokat. Közben kibontakozott Gaga tévés, illetve filmes színészi karrierje is, ami – legalábbis jelen állás szerint – két éve a Csillag születikkel, no meg annak (a színész Bradley Cooperrel együtt írt és előadott) soundtrack-albumával tetőzött. Némileg paradox módon ez a kellemesen eklektikus dalcsokor volt az előző évtized talán legérdekesebb megjelenése tőle.

Hatodik nagylemeze a járvány miatt jelentős késéssel jelent meg, annyi azonban már az első kiszivárgott hangfelvételek után nyilvánvalónak tűnt, hogy egy időre leáldozott a gitárpengetéssel kísért balladáknak. Lady Gaga a countrycsalogány szerepét lecserélte a megújult, áramvonalasított dance-pop díváéra, és immáron ő a vokális house önjelölt császárnője. Habár az album köré rittyentett narratív keret (a Föld mindörökké eltörölve, helyette itt a Chromatica bolygó) pontosan annyira komoly, mint előzetesen gondolnánk, mégis jól szolgálja a számok megcélzott retrofuturista tónusát. A Chromatica ugyanis semmi mást nem kínál, mint szemérmetlen diszkót, természetesen annak többé-kevésbé modernizált formájában. Ebből a szempontból mindegy is, hogy az ihlető forrás mondjuk a kilencvenes évek vokális house hangzása, mint az album felütéseként szolgáló Alice-ban vagy esetleg Vince Clarke munkássága, mint a disztópikus sci-fi klipjével elhíresült Stupid Love-ban. Nem biztos, hogy sokan élnek közöttünk, akik tényleg nosztalgiával gondolnak vissza a késő kilencvenes évek filter house-hangzására, de nekik biztosan kedvükre tesz az Ariane Grandéval duettben előadott Rain on Me, a többiek pedig alaposan átgondolhatják az elektronikus tánczene történetével kapcsolatos előítéleteiket. El kell ismernünk, hogy Lady Gagának jól áll ez a fajta múlt­idézés, közben nem is tűnik el a jeles elődök árnyékában, és a hangja sem vész bele az ügyes kezű alkotótársa, BloodPop segítségével kifundált pumpálásba és lüktetésbe. Meglehet, a Chromatica a maga klubber nihilizmusával kevesebbet markol, mint elődei, de pontosan ez lesz az előnye is. A különösebb sallangok nélküli, a jó ízlés határain belüli tiritarka szintipop-diszkó-house elegy úgy tud szórakoztató lenni, hogy nem nyomja agyon a projekt túlgondolt összművészeti terhe.

Interscope, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.