„Amíg van közönség, addig vagyunk” – Bezár a Gödör Klub

  • Mesterházy Fruzsina
  • 2014. május 4.

Zene

Bezár, de nem véglegesen. Filep Ákos klubvezetővel és Maróti Dániel programszervezővel beszélgettünk keresztfinanszírozásról, egy korrupciós ügyről és a bizonytalan jövőről.

magyarnarancs.hu: Miért jött létre a Gödör egykor?

Filep Ákos: Már 2000-ben megfogalmazódott bennünk az ötlet, hogy lehetne valamit kezdeni a nemzeti gödörrel az Erzsébet téren: egy olyan összművészeti kulturális helyet kéne csinálni, ami állami helyen, de állami pénzek és befolyás nélkül működik, amolyan független kulturális közszolgáltatóként. 2002-ben befejeződött az építés azon üteme, amikor már hasznosítani lehetett a tereket, ősztől elkezdtük üzemeltetni. Gondoltuk, csinálunk egy agorát a budapesti 25–35 éves korosztálynak.

Maróti Dániel: Az Almássy Téri Szabadidőközpont, az akkori munkahelyem éppen akkor zárt be. Kakuk Judit és Filep Ákos, a Gödör Klub alapítói Sepsik Bencével és Szombathelyi Janóval, két másik programszervező barátommal együtt minket választottak ki munkatársaknak, és megalkottuk a Gödör Klub irányvonalait. Az Almássy huszadik születésnapját már a Gödörben ünnepeltük.

Víg Végnapjaink: szombat

Víg Végnapjaink: szombat

Fotó: Narancs

magyarnarancs.hu: Tíz sikeres év után mégis el kellett jönnötök. Hogy történt?

FÁ: A magyar állam egyik pillanatról a másikra bontotta fel a szerződésünket. Indok nélkül. A pályáztatás nélkül véghezvitt működtetőváltásról a sajtótájékoztatón értesültünk, amire minket nem hívtak el. Először három napot adtak a távozásra, majd harmincra módosították. Így is 80 alkalmazott munkájáról beszélünk és 25 teherautónyi holmiról. Amit tudtunk, átmentettük a Király utcai épületbe. (Erről a procedúráról lásd bővebben akkori cikkünket: Felső döntésre http://magyarnarancs.hu/zene2/felso-dontesre-78353 – a szerk.)

magyarnarancs.hu: Innen, a Király utcából miért jöttök el?

MD: Nem voltunk elég körültekintőek a helyszín megválasztásakor. A VII. kerületben este tíz után üzleti tevékenységet nem lehet folytatni, csak abban az esetben, ha az ingatlan tulajdonosi köre többségi hozzájárulását adja. A lakástulajdonosok viszont már akkor elkezdtek ágálni a Gödör Klub ellen, amikor még meg se nyitottunk.

FÁ: Ideköltöztettünk 271 lakás alá egy korszerű hangszigeteléssel ellátott, 110 decibellel működő élő helyet. Csinálni akartunk egy városi nappalit 500 négyzetméter passzázzsal és 1000 négyzetméter üzleti térrel, hasznosítva egy város közepén álló torzót – ahogyan anno az Erzsébet térrel is tettük. Most is keresztfinanszírozásból akartuk megoldani a működést, vagyis az üzleti célra és rendezvényekre kiadott terek és a vendéglátás bevételeiből finanszíroztuk volna a kulturális életet, de ez itt nem megy. Eleve nem sikerült megegyezni a házzal a teraszhasználatban, így a nyári hónapok bevétele kiesik, illetve amikor az este tíz utáni működési engedély után mentem, beleszaladtam egy megvesztegetési sztoriba. Harmincmilliót akartak a lakástulajdonosok az engedélyért cserébe, úgy, hogy egyébként minden jogszabályt betartottunk. Jártunk az igazunk után önkormányzatnál, lakóknál, közös képviselőnél, a jogállam szabályait számon kérve. Ez elvitte az energiát a klub működtetésétől, attól, hogy kitaláljuk, milyen az Erzsébet tér utáni Gödör.

Víg Végnapjaink: szombat

Víg Végnapjaink: szombat

Fotó: Narancs

MD: Itt nem tudtuk azt nyújtani, amit az Erzsébet téren. Reméljük, egy következő helyszínen ez menni fog. De ha nem találunk ismét az Erzsébet térihez hasonló lehetőségekkel bíró helyet, azt nem nevezzük majd Gödör Klubnak. A független társulatok, színházak, képzőművészek a központosítás és a finanszírozási korlátok miatt nagy bajban vannak. Nálunk a mini költségvetéses csoportok helyet találtak. Az évek során rengeteg kreatív csapattal dolgoztunk együtt. Ilyen a Spicc Táncstúdió, de a koncertek mellett a színházi, irodalmi, táncszínházi produkciók, kiállítások is helyet kaphattak a keresztfinanszírozási rendszernek köszönhetően. Másfél éve vagyunk nyitva, mostanra kezdtek ideszokni a régi barátaink, mostanra szokott meg minket a környék, de a helyszín nem felel meg az elképzeléseinknek.

Víg Végnapjaink: szombat

Víg Végnapjaink: szombat

Fotó: Narancs

magyarnarancs.hu: Még zajlik az egyhetes záró programsorozat. Hogy telik, mi várható még?

MD: A Víg Végnapjaink fesztivállal búcsúzunk, és a záróhétbe sok mindent sűrítettünk. Volt a passzázsban cirkusz, Jordán Tamás József Attila-estet hozott, jól sikerült a Colorstar-koncert, péntek este Bérczesi Robinak hangos sikere volt, a Willany Leó-sok kortárs tánc performansza többször is előfordult a programban. A vasárnapi zárónapon a díjnyertes Mediawave-es filmeket vetítjük délután négytől, este nyolctól a Davinian Jané spanyol–magyar flamencocsapat lép színpadra.

FÁ: De vasárnap estével, a fesztivál végeztével még nem zárunk be. Péntekenként és szombatonként lesznek programok még június végéig. Utána meg… Szeretném azt hinni, hogy amíg van közönség, addig vagyunk – egy új helyen, amit még keresünk...

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.