„Amíg van közönség, addig vagyunk” – Bezár a Gödör Klub

  • Mesterházy Fruzsina
  • 2014. május 4.

Zene

Bezár, de nem véglegesen. Filep Ákos klubvezetővel és Maróti Dániel programszervezővel beszélgettünk keresztfinanszírozásról, egy korrupciós ügyről és a bizonytalan jövőről.

magyarnarancs.hu: Miért jött létre a Gödör egykor?

Filep Ákos: Már 2000-ben megfogalmazódott bennünk az ötlet, hogy lehetne valamit kezdeni a nemzeti gödörrel az Erzsébet téren: egy olyan összművészeti kulturális helyet kéne csinálni, ami állami helyen, de állami pénzek és befolyás nélkül működik, amolyan független kulturális közszolgáltatóként. 2002-ben befejeződött az építés azon üteme, amikor már hasznosítani lehetett a tereket, ősztől elkezdtük üzemeltetni. Gondoltuk, csinálunk egy agorát a budapesti 25–35 éves korosztálynak.

Maróti Dániel: Az Almássy Téri Szabadidőközpont, az akkori munkahelyem éppen akkor zárt be. Kakuk Judit és Filep Ákos, a Gödör Klub alapítói Sepsik Bencével és Szombathelyi Janóval, két másik programszervező barátommal együtt minket választottak ki munkatársaknak, és megalkottuk a Gödör Klub irányvonalait. Az Almássy huszadik születésnapját már a Gödörben ünnepeltük.

Víg Végnapjaink: szombat

Víg Végnapjaink: szombat

Fotó: Narancs

magyarnarancs.hu: Tíz sikeres év után mégis el kellett jönnötök. Hogy történt?

FÁ: A magyar állam egyik pillanatról a másikra bontotta fel a szerződésünket. Indok nélkül. A pályáztatás nélkül véghezvitt működtetőváltásról a sajtótájékoztatón értesültünk, amire minket nem hívtak el. Először három napot adtak a távozásra, majd harmincra módosították. Így is 80 alkalmazott munkájáról beszélünk és 25 teherautónyi holmiról. Amit tudtunk, átmentettük a Király utcai épületbe. (Erről a procedúráról lásd bővebben akkori cikkünket: Felső döntésre http://magyarnarancs.hu/zene2/felso-dontesre-78353 – a szerk.)

magyarnarancs.hu: Innen, a Király utcából miért jöttök el?

MD: Nem voltunk elég körültekintőek a helyszín megválasztásakor. A VII. kerületben este tíz után üzleti tevékenységet nem lehet folytatni, csak abban az esetben, ha az ingatlan tulajdonosi köre többségi hozzájárulását adja. A lakástulajdonosok viszont már akkor elkezdtek ágálni a Gödör Klub ellen, amikor még meg se nyitottunk.

FÁ: Ideköltöztettünk 271 lakás alá egy korszerű hangszigeteléssel ellátott, 110 decibellel működő élő helyet. Csinálni akartunk egy városi nappalit 500 négyzetméter passzázzsal és 1000 négyzetméter üzleti térrel, hasznosítva egy város közepén álló torzót – ahogyan anno az Erzsébet térrel is tettük. Most is keresztfinanszírozásból akartuk megoldani a működést, vagyis az üzleti célra és rendezvényekre kiadott terek és a vendéglátás bevételeiből finanszíroztuk volna a kulturális életet, de ez itt nem megy. Eleve nem sikerült megegyezni a házzal a teraszhasználatban, így a nyári hónapok bevétele kiesik, illetve amikor az este tíz utáni működési engedély után mentem, beleszaladtam egy megvesztegetési sztoriba. Harmincmilliót akartak a lakástulajdonosok az engedélyért cserébe, úgy, hogy egyébként minden jogszabályt betartottunk. Jártunk az igazunk után önkormányzatnál, lakóknál, közös képviselőnél, a jogállam szabályait számon kérve. Ez elvitte az energiát a klub működtetésétől, attól, hogy kitaláljuk, milyen az Erzsébet tér utáni Gödör.

Víg Végnapjaink: szombat

Víg Végnapjaink: szombat

Fotó: Narancs

MD: Itt nem tudtuk azt nyújtani, amit az Erzsébet téren. Reméljük, egy következő helyszínen ez menni fog. De ha nem találunk ismét az Erzsébet térihez hasonló lehetőségekkel bíró helyet, azt nem nevezzük majd Gödör Klubnak. A független társulatok, színházak, képzőművészek a központosítás és a finanszírozási korlátok miatt nagy bajban vannak. Nálunk a mini költségvetéses csoportok helyet találtak. Az évek során rengeteg kreatív csapattal dolgoztunk együtt. Ilyen a Spicc Táncstúdió, de a koncertek mellett a színházi, irodalmi, táncszínházi produkciók, kiállítások is helyet kaphattak a keresztfinanszírozási rendszernek köszönhetően. Másfél éve vagyunk nyitva, mostanra kezdtek ideszokni a régi barátaink, mostanra szokott meg minket a környék, de a helyszín nem felel meg az elképzeléseinknek.

Víg Végnapjaink: szombat

Víg Végnapjaink: szombat

Fotó: Narancs

magyarnarancs.hu: Még zajlik az egyhetes záró programsorozat. Hogy telik, mi várható még?

MD: A Víg Végnapjaink fesztivállal búcsúzunk, és a záróhétbe sok mindent sűrítettünk. Volt a passzázsban cirkusz, Jordán Tamás József Attila-estet hozott, jól sikerült a Colorstar-koncert, péntek este Bérczesi Robinak hangos sikere volt, a Willany Leó-sok kortárs tánc performansza többször is előfordult a programban. A vasárnapi zárónapon a díjnyertes Mediawave-es filmeket vetítjük délután négytől, este nyolctól a Davinian Jané spanyol–magyar flamencocsapat lép színpadra.

FÁ: De vasárnap estével, a fesztivál végeztével még nem zárunk be. Péntekenként és szombatonként lesznek programok még június végéig. Utána meg… Szeretném azt hinni, hogy amíg van közönség, addig vagyunk – egy új helyen, amit még keresünk...

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.