„Amíg van közönség, addig vagyunk” – Bezár a Gödör Klub

  • Mesterházy Fruzsina
  • 2014. május 4.

Zene

Bezár, de nem véglegesen. Filep Ákos klubvezetővel és Maróti Dániel programszervezővel beszélgettünk keresztfinanszírozásról, egy korrupciós ügyről és a bizonytalan jövőről.

magyarnarancs.hu: Miért jött létre a Gödör egykor?

Filep Ákos: Már 2000-ben megfogalmazódott bennünk az ötlet, hogy lehetne valamit kezdeni a nemzeti gödörrel az Erzsébet téren: egy olyan összművészeti kulturális helyet kéne csinálni, ami állami helyen, de állami pénzek és befolyás nélkül működik, amolyan független kulturális közszolgáltatóként. 2002-ben befejeződött az építés azon üteme, amikor már hasznosítani lehetett a tereket, ősztől elkezdtük üzemeltetni. Gondoltuk, csinálunk egy agorát a budapesti 25–35 éves korosztálynak.

Maróti Dániel: Az Almássy Téri Szabadidőközpont, az akkori munkahelyem éppen akkor zárt be. Kakuk Judit és Filep Ákos, a Gödör Klub alapítói Sepsik Bencével és Szombathelyi Janóval, két másik programszervező barátommal együtt minket választottak ki munkatársaknak, és megalkottuk a Gödör Klub irányvonalait. Az Almássy huszadik születésnapját már a Gödörben ünnepeltük.

Víg Végnapjaink: szombat

Víg Végnapjaink: szombat

Fotó: Narancs

magyarnarancs.hu: Tíz sikeres év után mégis el kellett jönnötök. Hogy történt?

FÁ: A magyar állam egyik pillanatról a másikra bontotta fel a szerződésünket. Indok nélkül. A pályáztatás nélkül véghezvitt működtetőváltásról a sajtótájékoztatón értesültünk, amire minket nem hívtak el. Először három napot adtak a távozásra, majd harmincra módosították. Így is 80 alkalmazott munkájáról beszélünk és 25 teherautónyi holmiról. Amit tudtunk, átmentettük a Király utcai épületbe. (Erről a procedúráról lásd bővebben akkori cikkünket: Felső döntésre http://magyarnarancs.hu/zene2/felso-dontesre-78353 – a szerk.)

magyarnarancs.hu: Innen, a Király utcából miért jöttök el?

MD: Nem voltunk elég körültekintőek a helyszín megválasztásakor. A VII. kerületben este tíz után üzleti tevékenységet nem lehet folytatni, csak abban az esetben, ha az ingatlan tulajdonosi köre többségi hozzájárulását adja. A lakástulajdonosok viszont már akkor elkezdtek ágálni a Gödör Klub ellen, amikor még meg se nyitottunk.

FÁ: Ideköltöztettünk 271 lakás alá egy korszerű hangszigeteléssel ellátott, 110 decibellel működő élő helyet. Csinálni akartunk egy városi nappalit 500 négyzetméter passzázzsal és 1000 négyzetméter üzleti térrel, hasznosítva egy város közepén álló torzót – ahogyan anno az Erzsébet térrel is tettük. Most is keresztfinanszírozásból akartuk megoldani a működést, vagyis az üzleti célra és rendezvényekre kiadott terek és a vendéglátás bevételeiből finanszíroztuk volna a kulturális életet, de ez itt nem megy. Eleve nem sikerült megegyezni a házzal a teraszhasználatban, így a nyári hónapok bevétele kiesik, illetve amikor az este tíz utáni működési engedély után mentem, beleszaladtam egy megvesztegetési sztoriba. Harmincmilliót akartak a lakástulajdonosok az engedélyért cserébe, úgy, hogy egyébként minden jogszabályt betartottunk. Jártunk az igazunk után önkormányzatnál, lakóknál, közös képviselőnél, a jogállam szabályait számon kérve. Ez elvitte az energiát a klub működtetésétől, attól, hogy kitaláljuk, milyen az Erzsébet tér utáni Gödör.

Víg Végnapjaink: szombat

Víg Végnapjaink: szombat

Fotó: Narancs

MD: Itt nem tudtuk azt nyújtani, amit az Erzsébet téren. Reméljük, egy következő helyszínen ez menni fog. De ha nem találunk ismét az Erzsébet térihez hasonló lehetőségekkel bíró helyet, azt nem nevezzük majd Gödör Klubnak. A független társulatok, színházak, képzőművészek a központosítás és a finanszírozási korlátok miatt nagy bajban vannak. Nálunk a mini költségvetéses csoportok helyet találtak. Az évek során rengeteg kreatív csapattal dolgoztunk együtt. Ilyen a Spicc Táncstúdió, de a koncertek mellett a színházi, irodalmi, táncszínházi produkciók, kiállítások is helyet kaphattak a keresztfinanszírozási rendszernek köszönhetően. Másfél éve vagyunk nyitva, mostanra kezdtek ideszokni a régi barátaink, mostanra szokott meg minket a környék, de a helyszín nem felel meg az elképzeléseinknek.

Víg Végnapjaink: szombat

Víg Végnapjaink: szombat

Fotó: Narancs

magyarnarancs.hu: Még zajlik az egyhetes záró programsorozat. Hogy telik, mi várható még?

MD: A Víg Végnapjaink fesztivállal búcsúzunk, és a záróhétbe sok mindent sűrítettünk. Volt a passzázsban cirkusz, Jordán Tamás József Attila-estet hozott, jól sikerült a Colorstar-koncert, péntek este Bérczesi Robinak hangos sikere volt, a Willany Leó-sok kortárs tánc performansza többször is előfordult a programban. A vasárnapi zárónapon a díjnyertes Mediawave-es filmeket vetítjük délután négytől, este nyolctól a Davinian Jané spanyol–magyar flamencocsapat lép színpadra.

FÁ: De vasárnap estével, a fesztivál végeztével még nem zárunk be. Péntekenként és szombatonként lesznek programok még június végéig. Utána meg… Szeretném azt hinni, hogy amíg van közönség, addig vagyunk – egy új helyen, amit még keresünk...

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.