mi a kotta?

DOREMI

  • mi a kotta
  • 2014. május 3.

Zene

"Angol urak, ti lőtök először!" - a legenda szerint állítólag ilyesforma udvariaskodás előzte meg az 1745-ös fontenoy-i csatát, az ún. osztrák örökösödési háború kitüntetett jelentőségű, bár végeredményben semmit el nem döntő ütközetét. Azért ha döntő ütközet nem is esett e vérrel öntözött vallon síkon, azért a franciák győzedelmeskedtek a britek, hollandok és hannoveriek felett, méghozzá XV. Lajos felséges jelenlétében.

A győztes hadvezér a franciák marsallja, a kalandos életű Szász Móric volt, aki korábban a nagy tragika, Adrienne Lecouvreur szeretője volt, s akiből e szerelem révén a XX. század legelején egy verista opera tenorfőhőse vált. A fentebb említett csatát most mégsem Cilea elsőrangúan másodvonalbeli operája miatt idéztük, hanem éppenséggel egy másik zenés színházi mű okán, amelynek bemutatására a Fontenoy mezején aratott diadal teremtett apropót. Jean-Philippe Rameau opera-balettje, a Polümnia ünnepe ugyanis 1745 októberében - öt hónappal a csata után - e győzelmet ünnepelte a párizsi operában. A himnikus költészet múzsáját címszereplővé avató mű vasárnap, azaz az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál záró estéjén hangzik majd el, koncertszerű előadásban (Nemzeti Hangversenyterem, április 6., fél nyolc). Vashegyi György és együttesei ezúttal kiváló nemzetközi gárdát vendégelnek e produkcióban, az élen William Christie, Marc Minkowski és René Jacobs kedvvel foglalkoztatott énekesnőjével, Véronique Gens szopránnal.

Az utolsó napokra jut még emellett egy dekoratív és nagy tehetségű hegedűs Patricia Kopatchinskaja (képünkön) személyében, aki az MR Szimfonikusok koncertjén Eötvös Péter 2. (DoReMi) hegedűversenyének szólóját játssza majd, mely versenyművet a közelmúltban a szerző vezénylete alatt vett lemezre (Nemzeti Hangversenyterem, április 4., fél nyolc). Egy nappal a fesztivál befejezését követően azután már egy másik fotogén hegedűvirtuóz bukkan majd fel Budapesten, hogy rácsodálkozhassunk nem csupán egyes hangszeres művészek testi vonzerejére, de arra a gyakorlatilag elenyésző különbségre is, amely mára a fesztiváli és fesztiváltalan napok koncertprogramját közel egyformának mutatja. Joshua Bell lesz ez a hegedűs, aki Steven Isserlis és Várjon Dénes társaságában lát majd hozzá a kamarázáshoz a romantika kellős közepéről (Zeneakadémia, április 7., fél nyolc). S ha ehhez még hozzátesszük, hogy ugyanezen az estén négy sarokkal odébb, a Filharmóniai Társaság koncertjén Perényi Miklós fogja teljesíteni Saint-Sa‘ns a-moll gordonkaversenyét (operaház, április 7., fél nyolc), hát a koncertjárót csakúgy elfoghatja a bőség zavara, mint akár a fesztivál sűrűjében. Végezetül csütörtökön a Nemzeti Filharmonikusok bérleti koncertjén két különleges és egymással eddig talán soha össze nem került kompozíció jut majd egyszerre Kocsis Zoltán pálcája alá: Mozart C-dúr, ún. Koronázási miséje, valamint a 24 esztendős Szkrjabin fisz-moll zongoraversenye. A Szkrjabin-koncert magánszólamában a koreai származású Kun Woo Paik játékát halljuk majd, aki szűk két éve Berezovszkij beugrója volt, ám aki saját jogán is izgalommal várt vendége lesz Kocsis Zoltán együttesének (Nemzeti Hangversenyterem, április 10., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.