"Andersen meghalt, mese nincs" - A képzelt beteg Pécsen (színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. április 17.

Zene

A színpadon néhány akvárium a díszlet - szép tárgyak ezek, helyes halacskák úszkálnak bennük (nem mindben!), zöldes fény járja át őket, és jók mindenre: asztalnak, széknek, ágynak. Argan, a képzelt beteg szereti a díszhalakat. Poén is lesz ebből, csak ki kell várni.

A színpadon néhány akvárium a díszlet - szép tárgyak ezek, helyes halacskák úszkálnak bennük (nem mindben!), zöldes fény járja át őket, és jók mindenre: asztalnak, széknek, ágynak. Argan, a képzelt beteg szereti a díszhalakat. Poén is lesz ebből, csak ki kell várni.

Mohácsi János Pécsen rendezte meg a saját "képzelt betegét", miután Mohácsi Istvánnal alaposan átírta a darabot. És ezúttal szerencsés csillagzat alatt dolgoztak: gördülékenyen a végére jutottak, megtalálták azt a közeget, amely részint a mai világunkat találja telibe, részint nem veri agyon Moliére-t. És legfőképpen: olyan nyelven sikerül megszólaltatni a darabot - akárkié legyen is az -, amely a komédiát és a baljós árnyalatot is közvetíteni képes. Vagyis leginkább Moliére szellemében dolgoztak: ahogy ő annak idején, az 1670-es években, ők itt és most alkották meg a képzelt betegség, a parvenüség, az emberi önzés és a divathóbortok keserűen röhejes kórképét. Jelenkori darabjuk így válik egyszersmind hommage-zsá.

Ezenfelül még ötletparádé is: mindjárt az elején felbukkan például a Halál maga, ráadásul Auguste ReNoire névre hallgat, de csöppet sem a festő, noha maga is "elplenerezget" olykor; zenész rohambrigádját, a Kovács Márton vezette és vezényelte kis létszámú zenekart pedig végig hátrahagyja, ők meg húzzák a baljós hangokat rendületlenül. Tévedékeny Halál ez: palmtopját fürkészve zavartan ismeri be, hogy mindjárt az elején tévedésből jött el Arganért, hiszen Moliére neve szerepelt a listán.

Argan megkönnyebbül, de rögtön neki is keseredik: "hamarosan" ő is sorra kerül. Fekete-szürke csíkos háziköntösben, fekete papucsban sertepertél a színen, és próbál családfőként viselkedni fiatal felesége, felnőtt leányai, valamint a cselédlány által működtetett televényszerű, szerteágazó érdekszövevényben. Privát hóbortja, a hipochondria csak arra ürügy, hogy különb-különb sarlatánok újabb és újabb érdekek szerint növeljék a nyomást. Stenczer Béla fürgén csoszogó Arganja emblémája a csapdába esett, gyöngeségét minduntalan túlhabzó határozottsággal leplezni próbáló túlélési reflexnek.

Az idősebbik lány - Mimolette - Cléante-ba szerelmes, de elszántságát nem önmagánál, hanem a talpraesett szolgálónál, Toinette-nél tartja. A kisebbik lány mísz, életunt és kelletlen bakfis, mindaddig (majdnem a végéig), amíg a nővérének "kiutalt" ifjabbik sarlatánt ágyba nem dönti. A fiatal feleséget viszont nem az ágy gyönyörei, hanem az egyelőre alá nem írt végrendelettől remélt anyagi lehetőségek fűtik.

Az előadásban minden leplezetlen, mondhatni, pofátlan. A feleség önzésétől a lányok nyafogásán át a "tudatos egyénnek" nevezett természetgyógyász doktor fontoskodásáig, a Halál csetlés-botlásáig minden kinyilvánított érzelem pőre, minden érdek pucér (illetve puncér, hogy idézzek egyet). A szerelmes ifjú "lágy őszi tájból és sok kedves nőből" állítja össze szerelmesét, "ki vagy te?" kérdésre "maga van ki" felel. A kávé azért sós, mert a cselédlány éppen a pulykát sózta, amikor a macska beleesett a kávéba, és a sós kezével volt kénytelen kihalászni belőle. Valójában persze azért sós, mert a szerelme, Argan öccse megint egyszer elárulta őt - pedig ebben a házban hagyomány a cselédlányból úrnővé (és úrinővé) avanzsálás: Argan felesége is onnan kapaszkodott föl.

A böllérdoktor puszta kézzel "operál": húzza ki a hosszú véres madzagot Argan hasából, a la távol-keleti csodadoktorok. A "rendes" orvos hobbiböllér, akit egyszer csak legyőzött a "forradalmi dolgokat" röfögő disznó.

A szinte pillanatnyi szünet nélkül bugyborgó infernális kötőanyag tetején ott úszik a Mohácsi testvérek mai opusa: a sivár és felszínes kompánia olcsóságokkal, csalásokkal, hazugságokkal teli világa. Sem időnk, sem okunk megsajnálni a becsapottakat, hisz maguk is becsapnak; a csalókat csalják, a látszatszerelmet látszattal viszonozzák. Két alak üt el a homogén csoporttól: a szegény hülye, ám jóravaló Argan és a világ normális menetéhez makacsul ragaszkodó Toinette, a cselédlány. Előbbi csapódik a körülötte tajtékzó akaratok hullámai közt, utóbbi igyekszik szilárdan állni a lábán.

A színészeknek sikerült ráérezni a Mohácsi-stíl intonációs tartományára: figuráikat rendre fegyelmezetten és hatásosan ebben a színe-visszája kettősségben fogalmazzák. A legjobb alakítás Herczeg Adrienné Toinette szerepében; igaz, neki van leginkább módja széles skálán markáns alakot mozgatni. Lipics Zsolt, Urbán Tibor, Darabont Mikold, Zayzon Zsolt és a többiek kortársi, ezért nagyon is ismerős karaktereket hoznak, hatásosan. Kovács Márton és a másik két muzsikus jelenléte játékmesteri.

Aztán a végén persze visszajön a Halál, vagyis ReNoire. Tévedget még egy keveset - alkalmat adva ezzel látványos önlelepleződésekre; nincs az a szerelem, amely megakadályozna bárkit abban, hogy önmaga helyett szerelmesét tolja a Halál ölelő karjába. "Ha én meghalok, a világ pusztul el" - mondja Argan. Moliére tapsolna neki.

Pécsi Nemzeti Színház, április 8.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.