Koncert

Ferruccio Furlanetto dal­estje

Zene

Történelmileg úgy alakult, hogy a nagy és rejtelmes orosz lelket vokálisan a két mélyebb férfihang, a bariton és még inkább a basszus idézi elénk. Muszorgszkij dalait is rendszerint basszisták tartják a műsorukon, noha ez korántsem eleve elrendeltetett: a zeneszerző legtöbb dalát női hangra komponálta, maga pedig baráti körben baritonként énekelte szerzeményeit. Hogy a kiváló olasz basszista, Ferruccio Furlanetto Muszorgszkij dalait énekli, az ilyesformán legfeljebb félig tekinthető meglepetésnek, ám 2010-es dallemeze arról is meggyőzhette rég a hallgatót, hogy a délszaki énekes autentikus megszólaltatója az orosz dalköltészetnek. E lemez anyagát, azaz Muszorgszkij és Rahmanyinov dalait hozta el most Pestre Furlanetto, valamint a zongorista Igor Csetujev, s a találkozás lenyűgözőnek bizonyult. „Sztuk, sztuk, sztuk” – kopogtatott a koncertet nyitó (és Beethoven szimfóniáját idéző) Rahmanyinov-dalban a Sors, s a hangjával 66 esztendősen is bravúrosan bánó és gazdálkodó Furlanetto eleven drámai jelenetté formálta e majd’ nyolcperces dalt. Ha kellett, női hangot megidéző falzettben, ha kellett, dörgedelmesen, de a show-t következetesen mellőzve énekelt az operaszínpadon mindig remekül játszó művész, s ez a pódiumra szabott önmérséklet egyszerre hagyta érvényesülni a dalokat meg a Muszorgszkij-félidőben egyenrangú szerephez jutó Csetujevet. A szép, kedvesen szentimentális és felfedezésre érdemes Rahmanyinov-dalok nyomában ugyanis a második koncertrész hozta el a várt főfogást: Muszorgszkijt, akinek dalos életművéből reprezentatív válogatást kínált ez az este, korai kompozícióktól (1859–1860) egészen A Halál dalai és táncai (1875–1877) ciklusáig. A kedélyes-félelmes halál szerepdalaiban a kottaállványa mögé amúgy olykor fáradtan be-behajoló Furlanetto váltig kifejezőereje teljében hallatta nemes basszusát.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.