Koncert

Ferruccio Furlanetto dal­estje

Zene

Történelmileg úgy alakult, hogy a nagy és rejtelmes orosz lelket vokálisan a két mélyebb férfihang, a bariton és még inkább a basszus idézi elénk. Muszorgszkij dalait is rendszerint basszisták tartják a műsorukon, noha ez korántsem eleve elrendeltetett: a zeneszerző legtöbb dalát női hangra komponálta, maga pedig baráti körben baritonként énekelte szerzeményeit. Hogy a kiváló olasz basszista, Ferruccio Furlanetto Muszorgszkij dalait énekli, az ilyesformán legfeljebb félig tekinthető meglepetésnek, ám 2010-es dallemeze arról is meggyőzhette rég a hallgatót, hogy a délszaki énekes autentikus megszólaltatója az orosz dalköltészetnek. E lemez anyagát, azaz Muszorgszkij és Rahmanyinov dalait hozta el most Pestre Furlanetto, valamint a zongorista Igor Csetujev, s a találkozás lenyűgözőnek bizonyult. „Sztuk, sztuk, sztuk” – kopogtatott a koncertet nyitó (és Beethoven szimfóniáját idéző) Rahmanyinov-dalban a Sors, s a hangjával 66 esztendősen is bravúrosan bánó és gazdálkodó Furlanetto eleven drámai jelenetté formálta e majd’ nyolcperces dalt. Ha kellett, női hangot megidéző falzettben, ha kellett, dörgedelmesen, de a show-t következetesen mellőzve énekelt az operaszínpadon mindig remekül játszó művész, s ez a pódiumra szabott önmérséklet egyszerre hagyta érvényesülni a dalokat meg a Muszorgszkij-félidőben egyenrangú szerephez jutó Csetujevet. A szép, kedvesen szentimentális és felfedezésre érdemes Rahmanyinov-dalok nyomában ugyanis a második koncertrész hozta el a várt főfogást: Muszorgszkijt, akinek dalos életművéből reprezentatív válogatást kínált ez az este, korai kompozícióktól (1859–1860) egészen A Halál dalai és táncai (1875–1877) ciklusáig. A kedélyes-félelmes halál szerepdalaiban a kottaállványa mögé amúgy olykor fáradtan be-behajoló Furlanetto váltig kifejezőereje teljében hallatta nemes basszusát.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.