Koncert

Ferruccio Furlanetto dal­estje

Zene

Történelmileg úgy alakult, hogy a nagy és rejtelmes orosz lelket vokálisan a két mélyebb férfihang, a bariton és még inkább a basszus idézi elénk. Muszorgszkij dalait is rendszerint basszisták tartják a műsorukon, noha ez korántsem eleve elrendeltetett: a zeneszerző legtöbb dalát női hangra komponálta, maga pedig baráti körben baritonként énekelte szerzeményeit. Hogy a kiváló olasz basszista, Ferruccio Furlanetto Muszorgszkij dalait énekli, az ilyesformán legfeljebb félig tekinthető meglepetésnek, ám 2010-es dallemeze arról is meggyőzhette rég a hallgatót, hogy a délszaki énekes autentikus megszólaltatója az orosz dalköltészetnek. E lemez anyagát, azaz Muszorgszkij és Rahmanyinov dalait hozta el most Pestre Furlanetto, valamint a zongorista Igor Csetujev, s a találkozás lenyűgözőnek bizonyult. „Sztuk, sztuk, sztuk” – kopogtatott a koncertet nyitó (és Beethoven szimfóniáját idéző) Rahmanyinov-dalban a Sors, s a hangjával 66 esztendősen is bravúrosan bánó és gazdálkodó Furlanetto eleven drámai jelenetté formálta e majd’ nyolcperces dalt. Ha kellett, női hangot megidéző falzettben, ha kellett, dörgedelmesen, de a show-t következetesen mellőzve énekelt az operaszínpadon mindig remekül játszó művész, s ez a pódiumra szabott önmérséklet egyszerre hagyta érvényesülni a dalokat meg a Muszorgszkij-félidőben egyenrangú szerephez jutó Csetujevet. A szép, kedvesen szentimentális és felfedezésre érdemes Rahmanyinov-dalok nyomában ugyanis a második koncertrész hozta el a várt főfogást: Muszorgszkijt, akinek dalos életművéből reprezentatív válogatást kínált ez az este, korai kompozícióktól (1859–1860) egészen A Halál dalai és táncai (1875–1877) ciklusáig. A kedélyes-félelmes halál szerepdalaiban a kottaállványa mögé amúgy olykor fáradtan be-behajoló Furlanetto váltig kifejezőereje teljében hallatta nemes basszusát.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.