Anti-Savonarola - Elekes Károly: Tuning (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. április 6.

Zene

Mint azt a kiállítás katalógusából megtudjuk (Sturcz János értő dolgozata nyomán), Elekes Károly festő sok-sok évvel ezelőtt egy olaszországi utazása során ráébredt: túl sok már a festmény a világban, s nemigen kellene szaporítani a számukat.

Mint azt a kiállítás katalógusából megtudjuk (Sturcz János értő dolgozata nyomán), Elekes Károly festő sok-sok évvel ezelőtt egy olaszországi utazása során ráébredt: túl sok már a festmény a világban, s nemigen kellene szaporítani a számukat. Jó időre le is mondott hát arról, hogy képpel fedett vásznakkal bíbelődjék. Döntésével a fegyelmezett önkorlátozás szép példáját adta, bár híveivel együtt magam is sajnáltam a dolgot.

Elhatározásának indoka, mert jól ismert, sőt alapvetővé lett kultúrpesszimista érveket fogalmazott meg, jószerivel érdekesebb, mint a döntés maga. Hiszen effajta önbetiltásra, elhallgatásra vagy - patetikusan fogalmazva - intellektuális aszkézisre példák özönével szolgálhat az egyetemes kultúrtörténet, így provokatív, felhívó, epatírozó érvénye nemigen volt/van Elekes csöndjének.

Ha cinikusak akarunk lenni, úgy már a korai, biblikus ikonoklasztáziát is a képözön elleni tiltakozás egyik alapformájának tekinthetnénk, de nyilván nem erről, hanem inkább arról az általános bánatról van szó, mely időről időre belengi a művészetet, s lefogja a festők ecsetét, a szobrászok mintázófát szorongató ujjait, s mozdulatlanságra készteti őket, hogy bénultan mormolhassák: minden ki, meg és le van ábrázolva (meg persze írva, hangba foglalva és mozgóképbe fojtva is), hogy mondhassák: semminek semmi értelme, sőt nincs új a nap alatt. Két nagy adu, cáfolhatatlan érv persze akad is, az egyik maga a 20. századi művészet egyszerre önkioltó és automitomán természete, másrészt a technika, mely ön-járó képalkotóvá, termelővé és fogyasztóvá vált.

Úgy rémlik, a kultúrfájdalom is csillapítható (és termelőerővé alakítható). Elekes nagyjából három évvel ezelőtt ismét festeni kezdett. Egy az

utcán talált, sérült festményt

"emelt" magához (remélem, megbocsátja: a történet alapján Leacock Rosszcsirkeff Máriájának mozdulata képződött meg szemem előtt, amint a jóságos leány magához szorítja az elhagyott, árva kelkáposztalevelet), tehát egy - érdektelen, hogy amúgy mennyire jó vagy rossz - festményt nevezett ki az újraábrázolás iránti vágya tárgyának, témájának, egyszersmind felületének. Elekes innen kezdve dilettánsok, vasárnapi festők, alulképzett kollégák munkáit kezdte gyűjteni, így-úgy restaurálni, majd részlegesen átfesteni. A képeket nem kisajátította, vagyis nem elorozta és a magáénak minősítette az elmúlt évtizedek jól ismert posztmodern gesztusával, hanem módosította, kiegészítette, át- és újraértelmezte saját motívumaival, jegyeivel. Mintegy kommentálta is a jórészt tájakat, olykor pedig vallásos jeleneteket ábrázoló festményeket, hiszen az azokra "rakott" elemek, ezek a szó szoros értelmében vett műmellékletek vagy az asszociáció módszerével, vagy a meredt ellentétezéssel oltották ki vagy épp erősítették fel a kép eredeti érvényét (jelentését).

Elekes eljárásának lényege, hogy két esztétikai rendszer ütköztetődik egy kiszolgáltatott felületen. A talált képet nem kell átminősítenie, hiszen az művészetként jött létre még akkor is, ha az avatott szem nem annak látja vagy hiszi (következésképpen duplán ready-made), pusztán csak azzal az előfeltevéssel, előítélettel, ám ennek ellenére pozitív diszkriminációval kell kezelni, miszerint megérett az átalakításra, mert önmagában nincs esztétikailag használható felülete, a ráfestett részek viszont, mert kortársiak, sajátok és elismert művésztől származnak, kiegészíthetik, konfron-tálva megújíthatják ama gyanús-rongyos régit. A processzus után viszont a hagyományos, konvencionális, olykor kvázi vagy valódi giccsként látott és láttatott eredeti képek (és részint ismert, részint ismeretlen szerzőik) bár erkölcsileg megsemmisülnek, nevük megerősödik; a névtelenek nevet kapnak, s ha nem is önjogon, de mégiscsak átvergődnek az örökkévalóság küszöbén. Igaz ugyan, hogy reprodukálódni már Elekes Károly aláírással fognak, vagyis megszüntetve megőrződnekÉ

A konfrontáció egyúttal az idő múlását is dokumentálja. A 20. században készült efemer munkákra rátapad a 21. század kortárs vizuális gondolkodásának eszközkészlete, mondhatnánk úgy is: napjaink vizuáltechnikája és az egyetemes művészettörténetből vett citátumgyűjtemény frigyre lép a dilettáns festészet lankáin (esetleg lágy ölén). A frigyből ironikus-szarkasztikus új minőség keletkezik, mely jó esetben valóban pontos képet ad - ha másról nem is, de legalább arról - a dilemmáról, ami ezekben a pillanatokban a festészet érvénye körüli viták gerincét adja, rosszabb esetben viszont megmaradnak a (nem létező) művészetszociológiai és médiakritikai viccek szintjén, vagyis a közhelyes kultúrkritika szikkadmányán.

Az viszont tagadhatatlan: Elekes Károly állta a szavát, s nem szaporította a világban e pillanatban meglévő képek számát. Csak az értéküket.

Dorottya Galéria, április 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.