Anti-Savonarola - Elekes Károly: Tuning (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. április 6.

Zene

Mint azt a kiállítás katalógusából megtudjuk (Sturcz János értő dolgozata nyomán), Elekes Károly festő sok-sok évvel ezelőtt egy olaszországi utazása során ráébredt: túl sok már a festmény a világban, s nemigen kellene szaporítani a számukat.

Mint azt a kiállítás katalógusából megtudjuk (Sturcz János értő dolgozata nyomán), Elekes Károly festő sok-sok évvel ezelőtt egy olaszországi utazása során ráébredt: túl sok már a festmény a világban, s nemigen kellene szaporítani a számukat. Jó időre le is mondott hát arról, hogy képpel fedett vásznakkal bíbelődjék. Döntésével a fegyelmezett önkorlátozás szép példáját adta, bár híveivel együtt magam is sajnáltam a dolgot.

Elhatározásának indoka, mert jól ismert, sőt alapvetővé lett kultúrpesszimista érveket fogalmazott meg, jószerivel érdekesebb, mint a döntés maga. Hiszen effajta önbetiltásra, elhallgatásra vagy - patetikusan fogalmazva - intellektuális aszkézisre példák özönével szolgálhat az egyetemes kultúrtörténet, így provokatív, felhívó, epatírozó érvénye nemigen volt/van Elekes csöndjének.

Ha cinikusak akarunk lenni, úgy már a korai, biblikus ikonoklasztáziát is a képözön elleni tiltakozás egyik alapformájának tekinthetnénk, de nyilván nem erről, hanem inkább arról az általános bánatról van szó, mely időről időre belengi a művészetet, s lefogja a festők ecsetét, a szobrászok mintázófát szorongató ujjait, s mozdulatlanságra készteti őket, hogy bénultan mormolhassák: minden ki, meg és le van ábrázolva (meg persze írva, hangba foglalva és mozgóképbe fojtva is), hogy mondhassák: semminek semmi értelme, sőt nincs új a nap alatt. Két nagy adu, cáfolhatatlan érv persze akad is, az egyik maga a 20. századi művészet egyszerre önkioltó és automitomán természete, másrészt a technika, mely ön-járó képalkotóvá, termelővé és fogyasztóvá vált.

Úgy rémlik, a kultúrfájdalom is csillapítható (és termelőerővé alakítható). Elekes nagyjából három évvel ezelőtt ismét festeni kezdett. Egy az

utcán talált, sérült festményt

"emelt" magához (remélem, megbocsátja: a történet alapján Leacock Rosszcsirkeff Máriájának mozdulata képződött meg szemem előtt, amint a jóságos leány magához szorítja az elhagyott, árva kelkáposztalevelet), tehát egy - érdektelen, hogy amúgy mennyire jó vagy rossz - festményt nevezett ki az újraábrázolás iránti vágya tárgyának, témájának, egyszersmind felületének. Elekes innen kezdve dilettánsok, vasárnapi festők, alulképzett kollégák munkáit kezdte gyűjteni, így-úgy restaurálni, majd részlegesen átfesteni. A képeket nem kisajátította, vagyis nem elorozta és a magáénak minősítette az elmúlt évtizedek jól ismert posztmodern gesztusával, hanem módosította, kiegészítette, át- és újraértelmezte saját motívumaival, jegyeivel. Mintegy kommentálta is a jórészt tájakat, olykor pedig vallásos jeleneteket ábrázoló festményeket, hiszen az azokra "rakott" elemek, ezek a szó szoros értelmében vett műmellékletek vagy az asszociáció módszerével, vagy a meredt ellentétezéssel oltották ki vagy épp erősítették fel a kép eredeti érvényét (jelentését).

Elekes eljárásának lényege, hogy két esztétikai rendszer ütköztetődik egy kiszolgáltatott felületen. A talált képet nem kell átminősítenie, hiszen az művészetként jött létre még akkor is, ha az avatott szem nem annak látja vagy hiszi (következésképpen duplán ready-made), pusztán csak azzal az előfeltevéssel, előítélettel, ám ennek ellenére pozitív diszkriminációval kell kezelni, miszerint megérett az átalakításra, mert önmagában nincs esztétikailag használható felülete, a ráfestett részek viszont, mert kortársiak, sajátok és elismert művésztől származnak, kiegészíthetik, konfron-tálva megújíthatják ama gyanús-rongyos régit. A processzus után viszont a hagyományos, konvencionális, olykor kvázi vagy valódi giccsként látott és láttatott eredeti képek (és részint ismert, részint ismeretlen szerzőik) bár erkölcsileg megsemmisülnek, nevük megerősödik; a névtelenek nevet kapnak, s ha nem is önjogon, de mégiscsak átvergődnek az örökkévalóság küszöbén. Igaz ugyan, hogy reprodukálódni már Elekes Károly aláírással fognak, vagyis megszüntetve megőrződnekÉ

A konfrontáció egyúttal az idő múlását is dokumentálja. A 20. században készült efemer munkákra rátapad a 21. század kortárs vizuális gondolkodásának eszközkészlete, mondhatnánk úgy is: napjaink vizuáltechnikája és az egyetemes művészettörténetből vett citátumgyűjtemény frigyre lép a dilettáns festészet lankáin (esetleg lágy ölén). A frigyből ironikus-szarkasztikus új minőség keletkezik, mely jó esetben valóban pontos képet ad - ha másról nem is, de legalább arról - a dilemmáról, ami ezekben a pillanatokban a festészet érvénye körüli viták gerincét adja, rosszabb esetben viszont megmaradnak a (nem létező) művészetszociológiai és médiakritikai viccek szintjén, vagyis a közhelyes kultúrkritika szikkadmányán.

Az viszont tagadhatatlan: Elekes Károly állta a szavát, s nem szaporította a világban e pillanatban meglévő képek számát. Csak az értéküket.

Dorottya Galéria, április 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."