Musical

Anya csak egy van

Mamma Mia!

Zene

Zorba falujától egy képzeletbeli kis görög szigetig, illetve Napóleon röpke, ám feltűnést keltő szegedi vizitjétől a Waterlooig – az ABBA-musical régóta várt magyar bemutatója jószerint akár tematikusnak is mutathatja az idei Szegedi Szabadtéri Játékokat.

Az évadzáró Dóm téri produkció persze valójában mást jelez és bizonyít, valami olyasmit, amit jó előre tudni lehetett: a Mamma Mia! tartósnak ígérkező hazai sikerét. Az ezredvégi nagy ötlet, miszerint két-három épkézláb új dallam kiötlése és musicallé tupírozása helyett okosabb venni másfél tucat rég bevezetett világslágert, és köréjük írni egy sztorit, nos, ez az ötlet valósággal megdönthetetlen sikerű terméket eredményezett világszerte. Magyarországon sem lesz ez másként, hiszen a jegyek nemhogy Szegeden, de a Madách Színházban is már hosszú hónapokra előre elkeltek.

Szirtes Tamás és alkotótársai ezúttal is a professzionalizmus tőlük okkal elvárt szintjén állítottak színpadra egy musicalt, amely nálunk is a közönség mindent elsöprő cinkosságára épít. Arra az összekacsintásra, amely a kedvenc slágerek felhangzásáért cserébe elnézi a sztorivázlatnak is alig-alig beillő cselekményt. Anya csak egy van, de apajelölt meg három, hozzá esküvői készülődés, leány- és legénybúcsú, s végül egymásra találó régi szerelmesek – leírva már-már komplexebb tör­ténetnek tetszik, mint a színpadon. Filmen, tudjuk, a musical világába kiránduló sztárok (meg a görög tájak) mentették – kissé forszírozott – bájukkal a mentendőt, ám ugyanez színpadon nyilvánvalóan jóval nehezebb feladat. Szegeden bizony nem is igen sikerült megoldást találni a problémára: a prózai részek rendszerint a fájdalmasan kínos és a még épp elviselhető észlelési szintjei között oszcilláltak. Amennyire megítélhető, nem is történt érdemi kísérlet sem a szerepvázlatok kidolgozására, sem a szöveg karakteresebbé tételére, leszámítva néhány inkább rossz, mint jó szóvicc beerőltetését (erogén zónapörkölt, spermahajder, ödipuszi). Bárány Ferenc és Puller István magyarítása amúgy fiatalosnak hat, ami igen nagy szó, csak éppen váltig e szóviccekkel tudja le a verbális humort.

Szerepek híján a színészi munkakörben felléptetett művészek is megszenvedik a prózai szakaszokat. Sasvári Sándor ugyan önérzetes jó tanulóként mondja fel szövegét, ám a női főszerepet alakító Kováts Krisztán már érezni, hogy jobb szeretne eljátszani egy valódi szerepet és egy valódi anyát, míg az egyik apajelöltet játszó Molnár Lászlónak már azt is nehezére esik kimondania, hogy a párját Rodrigónak hívják. A legkevesebb zökkenővel a két barátnő, a két egykori rockpipi, Sáfár Mónika és Détár Enikő szalad végig az énekmentes részeken, hála harsányabbra vett figuráiknak. Bátonyi György görög étterembelsők által ihletett díszletei között mégis igazán csak akkor élénkül meg az élet, ha megszólal a zene. Kováts a feszültebb kezdést követően egyre meggyőzőbbé válik, s valósággal megdicsőül a The Winner Takes It All előadásával. A lányát játszó Simon Boglárka is nagyságrendekkel helyén lévőbbnek bizonyul, amint énekelhet, Sasvári pedig ugyancsak elemében érezheti magát dalai előadásakor – ellentétben a szólamát a prosztatavizsgálat felől közelítő Pierce Brosnannal.

Szirtes Tamás úgynevezett „non-replica” változatot rendezhetett, vagyis elszakadhatott az őseredeti produkció sémájától. Ez lehetőség és kötelesség is egyszerre, s miközben itt-ott észbe vehetjük Szirtes egyéni megoldásait, igazság szerint sokkal feltűnőbbnek bizonyul a filmváltozatból való kölcsönzések sora. Ez Tihanyi Ákos dinamikus és magabiztosan kivitelezett koreográfiájára is áll, hátterében pedig alighanem az a hétköznapian bölcs felismerés munkál, mely szerint a siker eléréséhez nem kell okvetlenül fölfedezni a spanyolviaszt. Hiszen a nézők szinte kivétel nélkül a 2008-as mozifilmből ismerik a musicalt, s kimondottan hálásak, ha ráismerhetnek a film egy-egy ügyesen áttelepített pillanatára. Ahogyan hálásak azért az elmaradhatatlan ráadásshow-ért is, amely a kényszertörténet végeztével végre elfoglalhatja a teljes színpadot: ABBA-apoteózissá és közös bulivá emelve az estét. A múlt szombatit, s majd még száz meg száz további estét.

Szegedi Szabadtéri Játékok, Dóm tér, augusztus 16.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.