Lemez

Kis nagy ember – Tom Petty & The Heartbreakers: Hypnotic Eye

Zene

A Traveling Wilburys, vagyis a nyolcvanas évek vége előtt Tom Petty nem számított túlságosan ismert zenésznek Magyarországon, az 1987-es keltezésű Képes Rock Enciklopédia is csak rövid szócikket szentelt neki. A kissé öreges, de azért szerethető szupergrupp és a Full Moon Fever című szólóalbum aztán nálunk is befuttatta őt, de emberünk a nyugati féltekén már a hetvenes évek közepétől jól csengő névnek számít.

A 63 éves Petty anno olyan előadókon nevelkedett, mint a Beatles, a Rolling Stones vagy letagadhatatlan előképe, Bob Dylan. Túl sokat nem nyúlt egyiktől sem, így jobb híján a heartland rock skatulyába préselték a zsurnaliszták, egyenesen Bruce Springsteen mellé. Végül is nem véletlen, hiszen a Főnökhöz hasonlóan ő is a kisembereket szólítja meg felnőttrockos dalaiban, és olyan figurának tűnik, akinek hiába van irdatlan vagyona, mégis szívesen elcseveg bárkivel egy poros, út menti kocsmában. Az évtizedek során sikerült Amerikában valóságos nemzeti intézménnyé válnia, és lényegében mindent elért – leszámítva a number one pozíciót a nagylemezlistán. Az új albummal most viszont ez is sikerült.

A Hypnotic Eye Petty tizenhatodik stúdiólemeze, s a tizenharmadik, amit a Heartbreakersszel készített. Az énekes-dalszerző-gitáros a pár hónappal ezelőtti interjúkban az elejétől a végéig rock and rollos albumot ígért, leginkább az első két lemezének hangulatában. Nyilván változó, hogy ki mit ért rock and roll alatt, de aki most egy zúzós albumra számít, az téved. Ahogy Pettynél lenni szokott, többnyire a középtempó uralkodik, sőt még két lassú darab is becsúszik, köztük a kissé szvinges Full Grown Boy, amelyből nehéz lenne nem kihallani Ray Daviest és Paul McCartney-t.

A kísérletezgetést Petty megint meghagyta másoknak, és azt csinálja, amihez a legjobban ért: önmagát adja. Az átlagpolgároknak énekel fiatalkori bűnökről, felnőtté válásról, törésvonalakról, kiégett városokról és árnyékemberekről. Nincs sok kiemelkedő pillanat, de azért az American Dream Plan B robusztus riffje, az All You Can Carry tipikusan pettys dallamossága, a Pinball Wizardot idéző Forgotten Man hangszerelése, a korai Stones előtt fejet hajtó Burnt Out Town klasszikus bluesa és a záró Shadow People hat és fél perces monumentalitása ismételten igazolja Petty státuszát. És amikor az utóbbi dalban azt énekli, hogy „I ain’t on the left and I ain’t on the right”, annál szimpatikusabb dolgot rockzenésztől idén nem nagyon hallottunk.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.