Lemez

Kis nagy ember – Tom Petty & The Heartbreakers: Hypnotic Eye

Zene

A Traveling Wilburys, vagyis a nyolcvanas évek vége előtt Tom Petty nem számított túlságosan ismert zenésznek Magyarországon, az 1987-es keltezésű Képes Rock Enciklopédia is csak rövid szócikket szentelt neki. A kissé öreges, de azért szerethető szupergrupp és a Full Moon Fever című szólóalbum aztán nálunk is befuttatta őt, de emberünk a nyugati féltekén már a hetvenes évek közepétől jól csengő névnek számít.

A 63 éves Petty anno olyan előadókon nevelkedett, mint a Beatles, a Rolling Stones vagy letagadhatatlan előképe, Bob Dylan. Túl sokat nem nyúlt egyiktől sem, így jobb híján a heartland rock skatulyába préselték a zsurnaliszták, egyenesen Bruce Springsteen mellé. Végül is nem véletlen, hiszen a Főnökhöz hasonlóan ő is a kisembereket szólítja meg felnőttrockos dalaiban, és olyan figurának tűnik, akinek hiába van irdatlan vagyona, mégis szívesen elcseveg bárkivel egy poros, út menti kocsmában. Az évtizedek során sikerült Amerikában valóságos nemzeti intézménnyé válnia, és lényegében mindent elért – leszámítva a number one pozíciót a nagylemezlistán. Az új albummal most viszont ez is sikerült.

A Hypnotic Eye Petty tizenhatodik stúdiólemeze, s a tizenharmadik, amit a Heartbreakersszel készített. Az énekes-dalszerző-gitáros a pár hónappal ezelőtti interjúkban az elejétől a végéig rock and rollos albumot ígért, leginkább az első két lemezének hangulatában. Nyilván változó, hogy ki mit ért rock and roll alatt, de aki most egy zúzós albumra számít, az téved. Ahogy Pettynél lenni szokott, többnyire a középtempó uralkodik, sőt még két lassú darab is becsúszik, köztük a kissé szvinges Full Grown Boy, amelyből nehéz lenne nem kihallani Ray Daviest és Paul McCartney-t.

A kísérletezgetést Petty megint meghagyta másoknak, és azt csinálja, amihez a legjobban ért: önmagát adja. Az átlagpolgároknak énekel fiatalkori bűnökről, felnőtté válásról, törésvonalakról, kiégett városokról és árnyékemberekről. Nincs sok kiemelkedő pillanat, de azért az American Dream Plan B robusztus riffje, az All You Can Carry tipikusan pettys dallamossága, a Pinball Wizardot idéző Forgotten Man hangszerelése, a korai Stones előtt fejet hajtó Burnt Out Town klasszikus bluesa és a záró Shadow People hat és fél perces monumentalitása ismételten igazolja Petty státuszát. És amikor az utóbbi dalban azt énekli, hogy „I ain’t on the left and I ain’t on the right”, annál szimpatikusabb dolgot rockzenésztől idén nem nagyon hallottunk.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.