Lemez

Kis nagy ember – Tom Petty & The Heartbreakers: Hypnotic Eye

Zene

A Traveling Wilburys, vagyis a nyolcvanas évek vége előtt Tom Petty nem számított túlságosan ismert zenésznek Magyarországon, az 1987-es keltezésű Képes Rock Enciklopédia is csak rövid szócikket szentelt neki. A kissé öreges, de azért szerethető szupergrupp és a Full Moon Fever című szólóalbum aztán nálunk is befuttatta őt, de emberünk a nyugati féltekén már a hetvenes évek közepétől jól csengő névnek számít.

A 63 éves Petty anno olyan előadókon nevelkedett, mint a Beatles, a Rolling Stones vagy letagadhatatlan előképe, Bob Dylan. Túl sokat nem nyúlt egyiktől sem, így jobb híján a heartland rock skatulyába préselték a zsurnaliszták, egyenesen Bruce Springsteen mellé. Végül is nem véletlen, hiszen a Főnökhöz hasonlóan ő is a kisembereket szólítja meg felnőttrockos dalaiban, és olyan figurának tűnik, akinek hiába van irdatlan vagyona, mégis szívesen elcseveg bárkivel egy poros, út menti kocsmában. Az évtizedek során sikerült Amerikában valóságos nemzeti intézménnyé válnia, és lényegében mindent elért – leszámítva a number one pozíciót a nagylemezlistán. Az új albummal most viszont ez is sikerült.

A Hypnotic Eye Petty tizenhatodik stúdiólemeze, s a tizenharmadik, amit a Heartbreakersszel készített. Az énekes-dalszerző-gitáros a pár hónappal ezelőtti interjúkban az elejétől a végéig rock and rollos albumot ígért, leginkább az első két lemezének hangulatában. Nyilván változó, hogy ki mit ért rock and roll alatt, de aki most egy zúzós albumra számít, az téved. Ahogy Pettynél lenni szokott, többnyire a középtempó uralkodik, sőt még két lassú darab is becsúszik, köztük a kissé szvinges Full Grown Boy, amelyből nehéz lenne nem kihallani Ray Daviest és Paul McCartney-t.

A kísérletezgetést Petty megint meghagyta másoknak, és azt csinálja, amihez a legjobban ért: önmagát adja. Az átlagpolgároknak énekel fiatalkori bűnökről, felnőtté válásról, törésvonalakról, kiégett városokról és árnyékemberekről. Nincs sok kiemelkedő pillanat, de azért az American Dream Plan B robusztus riffje, az All You Can Carry tipikusan pettys dallamossága, a Pinball Wizardot idéző Forgotten Man hangszerelése, a korai Stones előtt fejet hajtó Burnt Out Town klasszikus bluesa és a záró Shadow People hat és fél perces monumentalitása ismételten igazolja Petty státuszát. És amikor az utóbbi dalban azt énekli, hogy „I ain’t on the left and I ain’t on the right”, annál szimpatikusabb dolgot rockzenésztől idén nem nagyon hallottunk.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.