rés a présen

Arany és a Fatemplom

Gryllus Dániel, Kaláka

  • rés a présen
  • 2017. augusztus 13.

Zene

rés a présen: Most ért véget a Kaláka fesztivál, de július 14–16. között már egy másiknak, a Fatemplom fesztiválnak a rendezésében vesz részt Magyarföldön. Mit kell tudni erről a fesztiválról?

Gryllus Dániel: Pár évvel ezelőtt Rátóti Zoltán színművész volt ennek a szlovén határ melletti, 49 lakosú kis falunak, Magyarföldnek a polgármestere, és ő keresett meg minket, hogy nem lenne-e kedvünk ott is rendezni egy Kaláka fesztivált. Először el sem tudtam képzelni, hogy ott, a világ végén, ahová eljutni sem olyan egyszerű, fesztivált tudnánk szervezni, de amikor megláttam a helyszínt, teljesen beleszerettem. A templomon kívül ott tényleg nincsen semmi: a közelben a kicsi falu, mellette egy kaszáló, utána az erdő. Szerencsére sikerült segítséget kapnunk a honvédségtől, tőlük sátrakat, asztalokat, székeket, világítást kapunk. Az első Fatemplom fesztivál 2013-ban volt, azóta minden évben megrendeztük. Idén olyan vendégfellépők lesznek, mint a Csík zenekar, Sebestyén Márta és Lajkó Félix. Remélem, hogy ez a fesztivál is olyan hosszú életű lesz, mint a hagyományos Kaláka fesztivál.

rap: Az mikor volt először?

GD: 1980-ban. Talán ez volt az első olyan nagy nyári fesztivál Magyarországon, amit nem felülről szerveztek. Minket azzal keresett meg előtte a miskolci művelődési központ vezetője, hogy csináljunk valamilyen nyári zenés produkciót. Még most is emlékszem arra a pillanatra, amikor vezetés közben, valahol Túrkeve környékén bevillant, hogy mi lenne, ha ez valami nagyobb szabású lenne, mint amilyeneken Hollandiában, Franciaországban, Németországban részt vettünk. A diósgyőri vár lett a helyszín, és egy ilyen esemény akkoriban hatalmas dolognak számított, óriási sikere lett, így a következő években is megrendezhettük.

rap: Pár éve Egerben rendezik. Miért kellett eljönni Diósgyőrről?

GD: Több mint harminc évig voltunk Miskolcon. Azután jöttünk el, hogy felújították a várat és más lett a karaktere: profi idegenforgalmi látványossággá vált, az pedig nem illett ehhez az egészhez. Így került a képbe az egri vár. Hat éve költöztünk át, és úgy tűnik, a hatalmas fesztiválkínálat ellenére is működik a dolog. Idén például Szörényi Leventét és a Vujicsics együttest hívtuk, Dresch Mihályt, Ferenczi Györgyöt, a Budapest Bárt.

rap: A legtöbben mégis úgy ismerik önöket, mint a gyerekek kedvencét.

GD: Évente 140-150 koncertet adunk és ezeknek csak a kisebb része gyerekrendezvény, bár kétségtelen, hogy sokan a gyerekük révén ismerik meg a muzsikánkat, és utána jönnek el más koncertjeinkre. De ha valaki azt mondja, hogy a Kaláka egy gyerekzenekar, azt elég viccesnek tartom.

rap: A mostani fellépéseiken Arany János van a középpontban.

GD: Nagyon örülök, hogy születésének kétszázadik évfordulója ráirányította a reflektorfényt, hiszen ő azon ritka kivételek egyike, aki – mai szóhasználattal – egy abszolút konszenzusos személyiség. Még Petőfi vagy József Attila megítélése is lehet szélsőséges, Arannyal más a helyzet. Őt mindenki, aki verset olvas, egyformán elismeri, fenntartások nélkül leli örömét a költészetében. Az ünnepi eseménysorozathoz mi is hozzátettük a magunkét. Június 24-én, a Petőfi Irodalmi Múzeumban volt egy nagy koncertünk, utána Felsőtárkányban léptünk fel Lackfi Jánossal, aki számos variációt írt Arany verseire. Ősszel Japánban lesz Arany-estünk, s úgy tervezzük, hogy később ugyanezzel a műsorral Szöulban és New Yorkban is fellépünk. Nagy öröm, hogy az évfordulóra új kiadásban megjelent a Kaláka–Arany János Hangzó Helikon kötet.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.