Lemez

Arcade Fire – Owen Pallett: Her

  • - legát -
  • 2021. április 28.

Zene

„A jövő, melyben az operációs rendszerek Scarlett Johansson hangján szólalnak meg, mégiscsak egy édes álom”

„A jövő, melyben az operációs rendszerek Scarlett Johansson hangján szólalnak meg, mégiscsak egy édes álom” – írtuk hét éve Spike Jonze A nő című filmjéről, s nem is csoda, hogy a művésznő bársonyos hangja ennyire magára vonta kritikusunk figyelmét. Ráadásul a művésznő énekelt is, méghozzá a The Moon Song című számot, amelyet 2013-ban Oscar-díjra jelöltek. Ugyanekkor A nő a legjobb filmzene kategóriájában is jelölt volt, azt pedig a kanadai Arcade Fire tagjai hozták össze honfitársukkal, Owen Pallett komponistával, aki az összes albumuk vonós-hangszerelője volt amellett, hogy hegedült és zongorázott is.

Mivel e filmzene darabjai teljes hosszúságukban csak kalózfelvételeken voltak hallhatók mostanáig (a The Moon Songot 2014-ben kiadták kislemezen), jogosnak tűnik, hogy tán kései a megjelenés. Így talán csak az Arcade Fire rajongói örülhetnek a váratlan megjelenésnek, de akár bosszankodhatnak is, mivel az albumon nyoma sincs a zenekar első számú védjegyének számító lendületnek. A Her inkább Owen Pallett klasszikusok ihlette muzsikájának tűnik, az instrumentális darabok majd’ mindegyikében a hegedű és a zongora dominál. Olykor ugyan az Arcade Fire dallamvilágát is felfedezhetni, sőt hallható egy rövid idézet is a Reflektor című album 11 perces Supersymmetry című zárószámából is.

Ám A nő zenéje így, film nélkül leginkább azokat a meditatív albumokat juttatja az eszünkbe, amelyekből Brian Eno vagy százat ki­adott már az 1970-es évek közepe óta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.