Lemez

Arcade Fire – Owen Pallett: Her

  • - legát -
  • 2021. április 28.

Zene

„A jövő, melyben az operációs rendszerek Scarlett Johansson hangján szólalnak meg, mégiscsak egy édes álom”

„A jövő, melyben az operációs rendszerek Scarlett Johansson hangján szólalnak meg, mégiscsak egy édes álom” – írtuk hét éve Spike Jonze A nő című filmjéről, s nem is csoda, hogy a művésznő bársonyos hangja ennyire magára vonta kritikusunk figyelmét. Ráadásul a művésznő énekelt is, méghozzá a The Moon Song című számot, amelyet 2013-ban Oscar-díjra jelöltek. Ugyanekkor A nő a legjobb filmzene kategóriájában is jelölt volt, azt pedig a kanadai Arcade Fire tagjai hozták össze honfitársukkal, Owen Pallett komponistával, aki az összes albumuk vonós-hangszerelője volt amellett, hogy hegedült és zongorázott is.

Mivel e filmzene darabjai teljes hosszúságukban csak kalózfelvételeken voltak hallhatók mostanáig (a The Moon Songot 2014-ben kiadták kislemezen), jogosnak tűnik, hogy tán kései a megjelenés. Így talán csak az Arcade Fire rajongói örülhetnek a váratlan megjelenésnek, de akár bosszankodhatnak is, mivel az albumon nyoma sincs a zenekar első számú védjegyének számító lendületnek. A Her inkább Owen Pallett klasszikusok ihlette muzsikájának tűnik, az instrumentális darabok majd’ mindegyikében a hegedű és a zongora dominál. Olykor ugyan az Arcade Fire dallamvilágát is felfedezhetni, sőt hallható egy rövid idézet is a Reflektor című album 11 perces Supersymmetry című zárószámából is.

Ám A nő zenéje így, film nélkül leginkább azokat a meditatív albumokat juttatja az eszünkbe, amelyekből Brian Eno vagy százat ki­adott már az 1970-es évek közepe óta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.