Koncert

Árulkodó ráadások

Thomas Quasthoff, Jacob Collier

Zene

Quasthoff, a német bariton egyszer visszavonult, de aztán a koncertezést és hobbiszintű jazzprojektjét is folytatta sokak örömére. Utóbbinál is az interpretálás dominál, kottából énekli a slágereket, egy zongoratrió gondoskodik minden egyébről.

A nagy kérdés, ami a jazz és a szórakoztató zene mezsgyéjén mindig felmerül: ha nem rögtönöz az előadó – ahogy Quasthoff sem – akkor mi az, amit hozzátesz a produkcióhoz? Mert bármennyire is szívesen gyönyörködünk a bariton nem is annyira Sinatrát – bár sokaknak eszébe juthatott –, inkább Billy Eckstine-t idéző pompás orgánumában, őszinte odafordulásában a soul-, pop- és jazz­­­örökzöldekhez, az kevés, hogy néhány számban egy oktávval lejjebb fekvő záróhangra csavarintja a melódiát. Volt ugyan egy ad lib szám, amely főleg Bobby McFerrin újításait hasznosította, de az el is vált a koncert többi részétől. Noha a Frank Chastenier–Dieter Ilg–Wolfgang Haffner zon­gorás triónak köszönhetően a számok nem csak „odabiccentettek” régi ismerősként, a tagok csak egymással léptek interakcióba, a szólistával nem. Minden lopakodó hiányérzetem eltűnt, amikor Quasthoff ráadásként klasszikust, egy Brahmsot énekelt lazán, csak úgy odaállva Chastenier mellé, akinek egy-két hanggal itt is volt mersze kidíszíteni azt, ami a kottában áll. Quasthoff valójában saját koncertjét tette zárójelbe; neki ez csak kirándulás, máshol van otthon.

Bár életkorban, kultúrában, habitusban szinte csak eltérés van köztük, Quasthoffhoz hasonlóan a brit Jacob Collier is énekelt Gershwint és Stevie Wondert, és ő is atyamesternek tekinti Bobby McFerrint. Collier azonban nemcsak énekes, hanem egy világszabadalom, aki úgy lett YouTube-sztárból világsztár, hogy a színpadon is képes egyszemélyes zenekarként működni; az ehhez szükséges technikát az MIT médialaboratóriumának egyik munkatársa rakta össze kamerákkal és bonyolult szerkezetekkel. Collier elárulta, hogy Budapest fontos emlék számára, négy hónapot forgatott itt régen gyerekszínészként. Vesztére, mert produkciójában én azóta is csak a játékos, zseniális csodagyereket látom, aki ismert számok mellett a sajátjait is előadta. Csodálatos, ahogy egyszerre 10 hangszeren játszik, s ennek megfelelően tíz alakban jelenik meg a képernyőn „live”, bár a kamerák eléggé illúzióromboló képet nyújtanak; elbűvölő a szintetizátor, amelynek segítségével nyolcszólamos vokállá alakul éneke; lélegzetelállító háromoktávos hangterjedelme, helyenként Jon Andersonra (Yes) emlékeztető hangszíne; kolosszálisak a hangszerelései a 13-as akkordok parádéjával. Ám amikor váltáshoz érkezik, csak a strófa végén vált, s ugrik át egyik pozícióból a másikba, ezért a dalok nem fejlődnek organikusan. Ez nyilván a programozott részek miatt viselt kényszerzubbony, viszont így a zenéje is sokáig egy helyben áll. Ráadásul túl mély a szakadék az álmodozós, „singer-songwriteres” és az izgatottan pörgő, „multimuzsikus” számok között is. Collier saját szerzeményei gyerekcipőben járnak, miközben egymás után ötször is meghallgatnám egyik-másik feldolgozását, mert zeneileg bölcs és szellemes. Nem beszélve arról, hogy az utolsó ráadásban egy teljesen kész, dögös zongorista-énekest hallottunk – akusztikusan!

Thomas Quasthoff New Jazz Project, Müpa, október 13.; Jacob Collier, Müpa, október 17.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.