mi a kotta?

Át kell ölelni

  • mi a kotta
  • 2023. november 22.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/47. hétre

„Amikor 14–15 éves koromban egész naivan komponálni kezdtem, Bartókot még nem ismertem. Érdekes módon ugyanaz a zene adta számomra a nagy élményt, amely – mint sokkal később megtudtam – Bartóknak is: Richard Strauss Zarathustrája. Véletlenül hallottam a rádióban, s meglepetés erejével ért, mert ilyen zenével addig még nem találkoztam. (…) Azt hiszem, egészen 1950-ig teljes mértékben Bartók volt a példaképem, Stravinskyt alig ismertük, csak a Petruskát játszották Pesten, az Operában. A Sacre-ból csupán foszlányokat hallottam egyszer a rádióban, ezt nem volt szokás játszani. Úgyhogy nem volt semmiféle horizontom – köztudott, hogy 1949 és ’53 között politikai szempontból nagyon nehéz időket éltünk. 1950-ben történt, hogy Szervánszky Endrével – akit végtelenül szerettem, mint mindenki, aki ismerte – hosszan beszélgettünk egy eszpresszóban. Természetesen mindketten panaszkodtunk, utána egész éjjel egyedül járkáltam: tél volt, fáztam, éhes voltam, és akkor jutott eszembe egy olyan álló zene, amely már túlmutat Bartókon.”

Így beszélt formatív éveiről Ligeti György egy 1998-as interjúban. A magyar származású zeneszerző centenáriuma alkalmából korai vonósnégyesét (Métamorphoses nocturnes) tűzi műsorára a Kelemen Kvartett. De nemcsak azt, hanem a komponistának szintén fontos Haydn kvartettje mellett Bartók érdekes hangszermegoldásokban bővelkedő IV. vonósnégyesét is (Zeneakadémia, november 24., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."