Atomot a bestiáknak! - Atoms For Peace: Amok

Zene

A poptörténet eddig nem nagyon bővelkedett zseniális szupergruppokban, és arra sem volt gyakran példa, hogy egy ilyen együttesnek közel négy évig tartson az első lemezével előrukkolnia.

Az Atoms For Peace 2009-ben alakult, azzal a céllal, hogy - némileg megkésve - organikus hangszereken adja elő Thom Yorke (képünkön) laptopon előállított, The Eraser című szólóalbumát. A Radioheadnek nemcsak a frontembere, hanem a producere, Nigel Godrich is beszállt a projektbe, aztán jött még az R.E.M. session dobosa, Joey Waronker, egy brazil multiinstrumentalista, Mauro Refosco, valamint a Red Hot Chili Peppers izgága basszusgitárosa, Flea. Az együttes az Atoms For Peace nevet kapta Eisenhower elnök emlékezetes beszéde nyomán, de akik ismerik az említett szólóalbumot, jól tudják, hogy már ott is szerepelt ilyen című szám. A zenészek később ismét összefutottak Kaliforniában, ahol Flea kérójában nekiálltak biliárdozni, berúgni és afrobeatet hallgatni, a végeredmény pedig egy maratoni jammelés lett, amit Yorke hazavitt, átírt elektronikára a laptopján, aztán szétküldte a cuccot a többieknek. Végül bevették magukat három napra egy stúdióba, és visszaalakították a számokat gitárokra, basszusra, billentyűkre és ütőhangszerekre.

 


A végeredmény valóban olyan, mintha a zene valahogy kiszabadult volna egy laptopból, bár tény, hogy a prímet így is a szintetikus ütemek viszik. Ezen nem nagyon kell meglepődni: Yorke utóbbi produkciói (a szólólemez, a legutóbbi Radiohead, a kollaborációk Flying Lotusszal) hallatán senki sem várt gitárközpontú zenét, és az Amokot hallgatva is nyilvánvaló, hogy sokkal jobban hat rá a kortárs elektronika, mint, mondjuk, a posztpunk zenekarok. Természetesen érezni, hogy a dalok valaha jammelésekből születtek, de ez akkor is Yorke albuma. Flea szolidan a háttérben marad, de a nyitó Before Your Very Eyesban azért nyomatja az afrobeates basszust, ami nem is meglepő, hiszen van neki egy másik szuperprojektje is, a Rocket Juice And The Moon Damon Albarnnal és Tony Allennel, azaz Mr. Afrobeattel. Az afrikai behatás a többi dalban viszont már kevésbé feltűnő, a baljóslatú Default - az éneket leszámítva - például simán beférne egy Trent Reznor-filmzenébe is. A szövegek szokás szerint elvontak, csúcspontok (talán a két említett dalt leszámítva) pedig nincsenek - van viszont kellemes összhatás, és jó hír, hogy továbbra is izgalmas dolog Thom Yorke agyában elmerülni. Az ember meg reménykedik, hogy az Atoms For Peace talán ott lesz a Sziget következő bejelentésében.

 

XL/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.