Az 57 éves csitri - Madonna új lemeze

  • Lang Ádám
  • 2015. március 27.

Zene

A pop királynőjének új lemeze van - és nem is rossz! Csak valami nagyon nincs vele mégsem rendben. Kritika.

Másfél évtizedes távolságból már bátran kijelenthető, hogy a pop királynőjének pályája a 2003-as American Life idején megbicsaklott. A Ray Of Light konszo­lidálódott Madonnájának mellényúlása volt az a lemez, és bár utána a Confession Of A Dance­floor diszkóreneszánsza még ütős anyagot eredményezett, innentől kezdve Madonnának folyamatosan a tőle egyre távolodó korszellem után kellett futnia.

Mindehhez jön még az is, hogy a közvélemény egyre ferdébb szem­mel nézi, ahogy az idén 57 éves ikon girlként és bitchként hivatkozik magára. Valami olyasmit várnak el tőle, hogy miként kitalálta magát a pályája elején, úgy most az egykori szexszimbólum és első számú popsztár idősödő változatát alkossa meg – ahogy ez megvan az elektromos gitárt zongorára és dobgitárra cserélő öreg férfi rockerek esetében is. Közben Madonna egyre csak azt kommunikálja a rajongóinak, hogy egyedül az számít, minek érzi magát, nem pedig, hogy mennyi idős.

false

Az előző két, lelketlennek ható lemeze után úgy tűnik, Madonna most ismét nagyon komolyan vette a munkát, a Rebel Hearttal ráadásul mindkét imént körvonalazott csoportnak meg akart felelni. Az olyan önreflektív pillanatok, mint az Aviciivel összehozott, csodás Wash All Over Me simán odatehető a legszebb Madonna-balladák mellé, közben viszont a Devil Pray kábszeres metaforikával átszőtt folk-EDM-je kínosabb, mint amikor a lánya korú Britneyvel csókolózott.

De takarjuk le kicsit az előadó nevét! Ha csak magában nézzük a Rebel Heartot (leszámítva a tavalyi kiszivárgást kompenzáló bónusz­trekkeket), akkor príma pop­le­mezt kapunk, aminek még az sem árt, hogy picit idejétmúlt. Dip­­lo bármekkora közhely is lett mára, ha dancehallsláger kell, rá lehet számítani, és ha az új Vogue-ot (Living For Love) kell összetenni, akkor sem hibázik. Kanye West szigorúan hozza a minőséget, Avicii színesebb, mint valaha, Chance The Rapper és Nicki Minaj pedig kellemes színfolt a lemez üdítő eklektikájában. És ami végül is a legfontosabb: legalább hat potenciális sláger van a Rebel Hearton.

De a lemez előadója Madonna, aki a lemez megjelenése előtt a 2015-ös Brits Awardson egy orbitális zakózás után felállt, és mintha mi sem történt volna, befejezte műsorát. Ez a megtervezettnek alig vehető gesztus hitelesíti egyedül megnyugtatóan az albumot. Alighanem innentől kezdve Madonna ugyanazt a kilátástalanul heroikus, „csak azért is” harcot fogja vívni, amelyben szegény Lemmy Kilmister is küzd. Mert e két kimagasló zenészt nézve nagyon úgy fest, hogy sem a rock and roll, sem a popzene ideája nem fér össze igazán az idős korral.

Universal, 2015


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.