Az 57 éves csitri - Madonna új lemeze

  • Lang Ádám
  • 2015. március 27.

Zene

A pop királynőjének új lemeze van - és nem is rossz! Csak valami nagyon nincs vele mégsem rendben. Kritika.

Másfél évtizedes távolságból már bátran kijelenthető, hogy a pop királynőjének pályája a 2003-as American Life idején megbicsaklott. A Ray Of Light konszo­lidálódott Madonnájának mellényúlása volt az a lemez, és bár utána a Confession Of A Dance­floor diszkóreneszánsza még ütős anyagot eredményezett, innentől kezdve Madonnának folyamatosan a tőle egyre távolodó korszellem után kellett futnia.

Mindehhez jön még az is, hogy a közvélemény egyre ferdébb szem­mel nézi, ahogy az idén 57 éves ikon girlként és bitchként hivatkozik magára. Valami olyasmit várnak el tőle, hogy miként kitalálta magát a pályája elején, úgy most az egykori szexszimbólum és első számú popsztár idősödő változatát alkossa meg – ahogy ez megvan az elektromos gitárt zongorára és dobgitárra cserélő öreg férfi rockerek esetében is. Közben Madonna egyre csak azt kommunikálja a rajongóinak, hogy egyedül az számít, minek érzi magát, nem pedig, hogy mennyi idős.

false

Az előző két, lelketlennek ható lemeze után úgy tűnik, Madonna most ismét nagyon komolyan vette a munkát, a Rebel Hearttal ráadásul mindkét imént körvonalazott csoportnak meg akart felelni. Az olyan önreflektív pillanatok, mint az Aviciivel összehozott, csodás Wash All Over Me simán odatehető a legszebb Madonna-balladák mellé, közben viszont a Devil Pray kábszeres metaforikával átszőtt folk-EDM-je kínosabb, mint amikor a lánya korú Britneyvel csókolózott.

De takarjuk le kicsit az előadó nevét! Ha csak magában nézzük a Rebel Heartot (leszámítva a tavalyi kiszivárgást kompenzáló bónusz­trekkeket), akkor príma pop­le­mezt kapunk, aminek még az sem árt, hogy picit idejétmúlt. Dip­­lo bármekkora közhely is lett mára, ha dancehallsláger kell, rá lehet számítani, és ha az új Vogue-ot (Living For Love) kell összetenni, akkor sem hibázik. Kanye West szigorúan hozza a minőséget, Avicii színesebb, mint valaha, Chance The Rapper és Nicki Minaj pedig kellemes színfolt a lemez üdítő eklektikájában. És ami végül is a legfontosabb: legalább hat potenciális sláger van a Rebel Hearton.

De a lemez előadója Madonna, aki a lemez megjelenése előtt a 2015-ös Brits Awardson egy orbitális zakózás után felállt, és mintha mi sem történt volna, befejezte műsorát. Ez a megtervezettnek alig vehető gesztus hitelesíti egyedül megnyugtatóan az albumot. Alighanem innentől kezdve Madonna ugyanazt a kilátástalanul heroikus, „csak azért is” harcot fogja vívni, amelyben szegény Lemmy Kilmister is küzd. Mert e két kimagasló zenészt nézve nagyon úgy fest, hogy sem a rock and roll, sem a popzene ideája nem fér össze igazán az idős korral.

Universal, 2015


Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?