Az 57 éves csitri - Madonna új lemeze

  • Lang Ádám
  • 2015. március 27.

Zene

A pop királynőjének új lemeze van - és nem is rossz! Csak valami nagyon nincs vele mégsem rendben. Kritika.

Másfél évtizedes távolságból már bátran kijelenthető, hogy a pop királynőjének pályája a 2003-as American Life idején megbicsaklott. A Ray Of Light konszo­lidálódott Madonnájának mellényúlása volt az a lemez, és bár utána a Confession Of A Dance­floor diszkóreneszánsza még ütős anyagot eredményezett, innentől kezdve Madonnának folyamatosan a tőle egyre távolodó korszellem után kellett futnia.

Mindehhez jön még az is, hogy a közvélemény egyre ferdébb szem­mel nézi, ahogy az idén 57 éves ikon girlként és bitchként hivatkozik magára. Valami olyasmit várnak el tőle, hogy miként kitalálta magát a pályája elején, úgy most az egykori szexszimbólum és első számú popsztár idősödő változatát alkossa meg – ahogy ez megvan az elektromos gitárt zongorára és dobgitárra cserélő öreg férfi rockerek esetében is. Közben Madonna egyre csak azt kommunikálja a rajongóinak, hogy egyedül az számít, minek érzi magát, nem pedig, hogy mennyi idős.

false

Az előző két, lelketlennek ható lemeze után úgy tűnik, Madonna most ismét nagyon komolyan vette a munkát, a Rebel Hearttal ráadásul mindkét imént körvonalazott csoportnak meg akart felelni. Az olyan önreflektív pillanatok, mint az Aviciivel összehozott, csodás Wash All Over Me simán odatehető a legszebb Madonna-balladák mellé, közben viszont a Devil Pray kábszeres metaforikával átszőtt folk-EDM-je kínosabb, mint amikor a lánya korú Britneyvel csókolózott.

De takarjuk le kicsit az előadó nevét! Ha csak magában nézzük a Rebel Heartot (leszámítva a tavalyi kiszivárgást kompenzáló bónusz­trekkeket), akkor príma pop­le­mezt kapunk, aminek még az sem árt, hogy picit idejétmúlt. Dip­­lo bármekkora közhely is lett mára, ha dancehallsláger kell, rá lehet számítani, és ha az új Vogue-ot (Living For Love) kell összetenni, akkor sem hibázik. Kanye West szigorúan hozza a minőséget, Avicii színesebb, mint valaha, Chance The Rapper és Nicki Minaj pedig kellemes színfolt a lemez üdítő eklektikájában. És ami végül is a legfontosabb: legalább hat potenciális sláger van a Rebel Hearton.

De a lemez előadója Madonna, aki a lemez megjelenése előtt a 2015-ös Brits Awardson egy orbitális zakózás után felállt, és mintha mi sem történt volna, befejezte műsorát. Ez a megtervezettnek alig vehető gesztus hitelesíti egyedül megnyugtatóan az albumot. Alighanem innentől kezdve Madonna ugyanazt a kilátástalanul heroikus, „csak azért is” harcot fogja vívni, amelyben szegény Lemmy Kilmister is küzd. Mert e két kimagasló zenészt nézve nagyon úgy fest, hogy sem a rock and roll, sem a popzene ideája nem fér össze igazán az idős korral.

Universal, 2015


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.