Az 57 éves csitri - Madonna új lemeze

  • Lang Ádám
  • 2015. március 27.

Zene

A pop királynőjének új lemeze van - és nem is rossz! Csak valami nagyon nincs vele mégsem rendben. Kritika.

Másfél évtizedes távolságból már bátran kijelenthető, hogy a pop királynőjének pályája a 2003-as American Life idején megbicsaklott. A Ray Of Light konszo­lidálódott Madonnájának mellényúlása volt az a lemez, és bár utána a Confession Of A Dance­floor diszkóreneszánsza még ütős anyagot eredményezett, innentől kezdve Madonnának folyamatosan a tőle egyre távolodó korszellem után kellett futnia.

Mindehhez jön még az is, hogy a közvélemény egyre ferdébb szem­mel nézi, ahogy az idén 57 éves ikon girlként és bitchként hivatkozik magára. Valami olyasmit várnak el tőle, hogy miként kitalálta magát a pályája elején, úgy most az egykori szexszimbólum és első számú popsztár idősödő változatát alkossa meg – ahogy ez megvan az elektromos gitárt zongorára és dobgitárra cserélő öreg férfi rockerek esetében is. Közben Madonna egyre csak azt kommunikálja a rajongóinak, hogy egyedül az számít, minek érzi magát, nem pedig, hogy mennyi idős.

false

Az előző két, lelketlennek ható lemeze után úgy tűnik, Madonna most ismét nagyon komolyan vette a munkát, a Rebel Hearttal ráadásul mindkét imént körvonalazott csoportnak meg akart felelni. Az olyan önreflektív pillanatok, mint az Aviciivel összehozott, csodás Wash All Over Me simán odatehető a legszebb Madonna-balladák mellé, közben viszont a Devil Pray kábszeres metaforikával átszőtt folk-EDM-je kínosabb, mint amikor a lánya korú Britneyvel csókolózott.

De takarjuk le kicsit az előadó nevét! Ha csak magában nézzük a Rebel Heartot (leszámítva a tavalyi kiszivárgást kompenzáló bónusz­trekkeket), akkor príma pop­le­mezt kapunk, aminek még az sem árt, hogy picit idejétmúlt. Dip­­lo bármekkora közhely is lett mára, ha dancehallsláger kell, rá lehet számítani, és ha az új Vogue-ot (Living For Love) kell összetenni, akkor sem hibázik. Kanye West szigorúan hozza a minőséget, Avicii színesebb, mint valaha, Chance The Rapper és Nicki Minaj pedig kellemes színfolt a lemez üdítő eklektikájában. És ami végül is a legfontosabb: legalább hat potenciális sláger van a Rebel Hearton.

De a lemez előadója Madonna, aki a lemez megjelenése előtt a 2015-ös Brits Awardson egy orbitális zakózás után felállt, és mintha mi sem történt volna, befejezte műsorát. Ez a megtervezettnek alig vehető gesztus hitelesíti egyedül megnyugtatóan az albumot. Alighanem innentől kezdve Madonna ugyanazt a kilátástalanul heroikus, „csak azért is” harcot fogja vívni, amelyben szegény Lemmy Kilmister is küzd. Mert e két kimagasló zenészt nézve nagyon úgy fest, hogy sem a rock and roll, sem a popzene ideája nem fér össze igazán az idős korral.

Universal, 2015


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.