Lemez

Az éjszaka urai

  • Vincze Ádám
  • 2015. június 14.

Zene

Olcsó technó, bendzsó és más furcsaságok négy rendhagyó black metal lemezen.

Enslaved: In Times A norvég black metal második generációját vezető zenekart még gyerekfejjel alapította Ivar Bjørnson gitáros-dalszerző és Grutle Kjellson basszusgitáros-énekes. Az Enslaved zenéje a korai éveiben nem nagyon tért el a tipikus norvég black metaltól: noha időről időre felbukkantak benne folkos elemek, és a szövegvilág is jobbára a viking mitológiát feszegette, a zenekarnál csak a későbbi években jelentek meg azok a rockos, tiszta énekes, hetvenes éveket idéző hatások, amelyek a mai napig markáns alkotóelemeit képezik az Enslaved számainak.

Ebből a képből az In Times sem lóg ki: ugyan a blackes csépelések megmaradtak, sőt, a lemez azonnal egy ilyen témával indít, később megérkezik a lassulás, illetve Kjellson szintén a régi időket idéző rikácsolása mellé a billentyűs-énekes Herbrand Larsen hagyományosabb éneke. Larsen egyébként nem valami nagy torok, de megbízhatóan végzi a dolgát, és az Audrey Horne nevű remek norvég hard rock zenekarban is játszó Arve Isdal gitáros klasszikus rockzenén iskolázott szólói is tökéletesen passzolnak a zenébe. Jó néhány hallgatás kell ahhoz, hogy az ember megbarátkozzon a néha kicsit öncélúnak tűnő, nyolcperces dalokkal, de megéri, mert az In Times újfent kiváló alkotás. (Nuclear Blast, 2015)

 

 

 

 

Shining: IX: Everyone, Everything, Everywhere Ends Shining néven több zenekar is működik: ez most nyilvánalóan nem az egykori Verve-tagok által alapított angol csapat, nem is az őrült norvég dzsesszistákból álló experimentálbrigád, hanem az a (szintén norvég) zenekar, amely az enyhén szólva is ellentmondásos személyiségnek számító Niklas Kvarforth projektje. Az 1983-ban született Kvarforthról nehéz eldönteni, hogy valóban van-e valami súlyos baja, vagy mindössze kiválóan ért ahhoz, hogy felhívja magára a figyelmet, mindenesetre a színpadon elkövetett mániákus önvagdosásai, illetve az interjúi – a magyar Subterra fanzine-nek pár éve többek közt vizeletivásról, szadizmusról és hasonlókról mesélt – elég szélsőségesek ahhoz, hogy felkapjuk rá a fejünket.

Kvarforth őrültsége azonban nem lenne elég ahhoz, hogy az 1996-ban alakult, tehát lassan húszéves Shining stabilan meg tudjon maradni a pályán: ehhez minőségi lemezek kellenek, ami esetükben hiánytalanul meg is van. A keményvonalas régi rajongók a korai black metal lemezek után jött rockosodást követően eltemették magukban a zenekart, pedig Kvarforth beteges személyisége még ezeken a jóval lazább, régi vágású csépelésbe csak ritkán hajló dalokon is átjön. Ha elképzelünk egy modorosan acsargó énekest egy alapvetően rockos, kísérletezősbe hajló zenébe ágyazva – az Inga Broar Kvar Att Brännában most egy bendzsótémát is elhelyeztek –, akkor nagyjából képbe kerülünk, ezt az új lemezt pedig a hangulatos dalok és az antikommersz hozzáállás miatt, illetve a néha indokolatlanul túljátszott témák ellenére is érdemes végighallgatni. (Season Of Mist, 2015)

 

 

 

 

Drudkh: A Furrow Cut Short Akárcsak a Shining, az ukrán Drudkh is annál a Season Of Mist ki­adónál dolgozik, ahol a Morbid Angel, a The Dillinger Escape Plan vagy a magyar Thy Catafalque. A francia kiadó szereti az igazán szélsőséges zenekarokat, és a Drudkh könnyedén megfelel az elvárásnak: a Roman Saenko vezette zenekar gyakorlatilag csúcsra járatott mindent, amit egy igazán antiszociális zenekarnak tennie kell: sem koncerteket, sem interjúkat nem hajlandók adni, és olyan világi dolgokkal sem foglalkoznak, mint a zenekari honlap meg úgy egyáltalán az internetes kommunikáció.

A csapat rejtőzködő hajlamát nézve talán meglepő, hogy az A Furrow Cut Short már a tizedik lemezük. Ugyan a korai, Darkthrone-Burzum ihlette black metaltól már jó rég eltávolodtak, a szélsőséges megfogalmazás és a kompromisszummentesség megmaradt: a hatvanperces lemez dalaiból csak egyet tudtak befejezni hét perc alatt, és ez, hiába a dalla­mosabb, urambocsá, post-
blackesebb felfogás, nyakon öntve Saenko kíméletet nem ismerő rikácsolásával, meglehetősen nehezen befogadhatóvá teszi az anyagot. Pedig abszolút megéri a fáradságot: ugyan a Drudkh csúcslemezének számító Microcosmosnál kicsivel kevésbé érdekesre sikerült, az A Furrow… mégis igazán hangulatos, minőségi munka. (Season Of Mist, 2015)

 

 

 

 

Solefald: World Metal: Kosmopolis Sud
A tradicionális black metaltól a Solefald áll a legmesszebb ezen az oldalon. Az elektronikával is előszerettel flörtölő duó – a gitáros-basszusgitáros Cornelius Jakhelln egyébként a norvég irodalmi élet egyik magasan jegyzett fiatal szerzője – a hozzáállását tekintve legalább annyira elmebeteg, mintha a Primus zenészei­nek black metalos projektjét hallanánk: már a beszédes című nyitódalban – World Music With Black Metal Edges – képesek egy andalító elszállásból kaján vigyorral kukásmellényes paneltechnóba váltani, hogy a végére megjöjjön a némi könnyű csépelésre ültetett, igazán ragadós énekdallam is. Az eklektikus zene a négyes Bububu Bad Beuysnál ér a tetőpontjára, ami olyasmi, mintha a Tormentor elvetemült Recipe Ferrumáról maradt volna le, és ez az őrültség bizony igazán addiktív: kísérletezés ide vagy oda, ebből a négyes felhozatalból a World Metal egyértelműen a legjobb lemez. (Indie Recordings, 2015)

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.