mi a kotta?

Az embersors gyötrelem

  • mi a kotta
  • 2022. március 16.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/11. hétre

„Miért éltél? Miért szenvedtél? Ez mind csak egy nagy, rettenetes tréfa? – Válaszolnunk kell ezekre a kérdésekre, ha tovább kell élnünk – sőt akkor is, ha meg kell halnunk! Akinek az életében egyszer elhangzott ez a szólítás, annak választ kell adnia; és ez az a válasz, amelyet az utolsó tételben fogalmazok meg. A második és harmadik tétel közjáték; a második tétel egy emlék! Napfényes pillanat a hős életéből, tiszta és zavartalan.” Egy bizalmas levelében így adta meg II. szimfóniájának programját Gustav Mahler, ám a Feltámadás melléknevű kompozícióban, amely az 1880-as és 1890-es évek fordulóján, tehát részben Budapesten keletkezett, elsőre korántsem ismerte fel mindenki az esztétikai és egzisztenciális jelentékenységet. Hiszen amikor e szimfóniát, helyesebben annak első három tételét Mahler a Berlini Filharmonikusokkal bemutatta, az 1895 tavaszán megrendezett koncert ilyen felhördülésre késztette a kor egyik tekintélyes és antiszemitának sem utolsó zenekritikusát: „a Hans von Bülow által felszentelt oltárt [azaz a Berlini Filharmonikusok intézményét] most törpék gyalázták meg”. Pár hónappal később aztán ugyanott és ugyanazok immár a teljes, öttételes formájában adták elő a Feltámadást, amelynek Ősvilágosság című negyedik tételében azóta is ily életismerő sorokat énekelhet a mindenkori alt-mezzo szólista: „Ínség az ember sorsa. / Az embersors gyötrelem…”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.