mi a kotta?

Az embersors gyötrelem

  • mi a kotta
  • 2022. március 16.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/11. hétre

„Miért éltél? Miért szenvedtél? Ez mind csak egy nagy, rettenetes tréfa? – Válaszolnunk kell ezekre a kérdésekre, ha tovább kell élnünk – sőt akkor is, ha meg kell halnunk! Akinek az életében egyszer elhangzott ez a szólítás, annak választ kell adnia; és ez az a válasz, amelyet az utolsó tételben fogalmazok meg. A második és harmadik tétel közjáték; a második tétel egy emlék! Napfényes pillanat a hős életéből, tiszta és zavartalan.” Egy bizalmas levelében így adta meg II. szimfóniájának programját Gustav Mahler, ám a Feltámadás melléknevű kompozícióban, amely az 1880-as és 1890-es évek fordulóján, tehát részben Budapesten keletkezett, elsőre korántsem ismerte fel mindenki az esztétikai és egzisztenciális jelentékenységet. Hiszen amikor e szimfóniát, helyesebben annak első három tételét Mahler a Berlini Filharmonikusokkal bemutatta, az 1895 tavaszán megrendezett koncert ilyen felhördülésre késztette a kor egyik tekintélyes és antiszemitának sem utolsó zenekritikusát: „a Hans von Bülow által felszentelt oltárt [azaz a Berlini Filharmonikusok intézményét] most törpék gyalázták meg”. Pár hónappal később aztán ugyanott és ugyanazok immár a teljes, öttételes formájában adták elő a Feltámadást, amelynek Ősvilágosság című negyedik tételében azóta is ily életismerő sorokat énekelhet a mindenkori alt-mezzo szólista: „Ínség az ember sorsa. / Az embersors gyötrelem…”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.