mi a kotta?

Az embersors gyötrelem

  • mi a kotta
  • 2022. március 16.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/11. hétre

„Miért éltél? Miért szenvedtél? Ez mind csak egy nagy, rettenetes tréfa? – Válaszolnunk kell ezekre a kérdésekre, ha tovább kell élnünk – sőt akkor is, ha meg kell halnunk! Akinek az életében egyszer elhangzott ez a szólítás, annak választ kell adnia; és ez az a válasz, amelyet az utolsó tételben fogalmazok meg. A második és harmadik tétel közjáték; a második tétel egy emlék! Napfényes pillanat a hős életéből, tiszta és zavartalan.” Egy bizalmas levelében így adta meg II. szimfóniájának programját Gustav Mahler, ám a Feltámadás melléknevű kompozícióban, amely az 1880-as és 1890-es évek fordulóján, tehát részben Budapesten keletkezett, elsőre korántsem ismerte fel mindenki az esztétikai és egzisztenciális jelentékenységet. Hiszen amikor e szimfóniát, helyesebben annak első három tételét Mahler a Berlini Filharmonikusokkal bemutatta, az 1895 tavaszán megrendezett koncert ilyen felhördülésre késztette a kor egyik tekintélyes és antiszemitának sem utolsó zenekritikusát: „a Hans von Bülow által felszentelt oltárt [azaz a Berlini Filharmonikusok intézményét] most törpék gyalázták meg”. Pár hónappal később aztán ugyanott és ugyanazok immár a teljes, öttételes formájában adták elő a Feltámadást, amelynek Ősvilágosság című negyedik tételében azóta is ily életismerő sorokat énekelhet a mindenkori alt-mezzo szólista: „Ínség az ember sorsa. / Az embersors gyötrelem…”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.