mi a kotta?

Az embersors gyötrelem

  • mi a kotta
  • 2022. március 16.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/11. hétre

„Miért éltél? Miért szenvedtél? Ez mind csak egy nagy, rettenetes tréfa? – Válaszolnunk kell ezekre a kérdésekre, ha tovább kell élnünk – sőt akkor is, ha meg kell halnunk! Akinek az életében egyszer elhangzott ez a szólítás, annak választ kell adnia; és ez az a válasz, amelyet az utolsó tételben fogalmazok meg. A második és harmadik tétel közjáték; a második tétel egy emlék! Napfényes pillanat a hős életéből, tiszta és zavartalan.” Egy bizalmas levelében így adta meg II. szimfóniájának programját Gustav Mahler, ám a Feltámadás melléknevű kompozícióban, amely az 1880-as és 1890-es évek fordulóján, tehát részben Budapesten keletkezett, elsőre korántsem ismerte fel mindenki az esztétikai és egzisztenciális jelentékenységet. Hiszen amikor e szimfóniát, helyesebben annak első három tételét Mahler a Berlini Filharmonikusokkal bemutatta, az 1895 tavaszán megrendezett koncert ilyen felhördülésre késztette a kor egyik tekintélyes és antiszemitának sem utolsó zenekritikusát: „a Hans von Bülow által felszentelt oltárt [azaz a Berlini Filharmonikusok intézményét] most törpék gyalázták meg”. Pár hónappal később aztán ugyanott és ugyanazok immár a teljes, öttételes formájában adták elő a Feltámadást, amelynek Ősvilágosság című negyedik tételében azóta is ily életismerő sorokat énekelhet a mindenkori alt-mezzo szólista: „Ínség az ember sorsa. / Az embersors gyötrelem…”

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk