Koncert

Az esendőség ereje

The Pogues

  • - kyt -
  • 2012. augusztus 23.

Zene

Tulajdonképpen lehetetlen feladat: aki nem volt ott, annak úgysem adható át tökéletesen hihetetlen ellentmondásosságában, egyszerre szívszorító, röhejesen idétlen és nagyszerű sokszínűségében az élmény. Aki meg ott volt, annak mindez csak hanyag fecsegés, szavak hajigálása ahhoz képest, amit a valóságban élt át esendőség és emelkedettség különös keverékeként. A The Pogues és Shane MacGowan kapcsolatáról tudható, hogy a nyolcvanas évek elején alakult zenekar felfutását követően, 1991-ben, az utóbbi féktelen alkoholizálása miatt szakadt meg valahol félúton, hogy egyéb addikcióiról ne is ejtsünk szót. Újabb évtized múltán aztán megint összeálltak - a köztes időszakban a zenekar egy ideig más frontemberekkel próbálkozott, MacGowan pedig egy másik, gyakran változó összetételű zenekar élén igyekezett őrizni a rock and roll-színpadhoz igazított ír zene lángját. Azóta elsősorban korábbi nagy sikereik éltetik igazán a hírnevüket, valamint ritkás fellépéseik, amelyek egyikének most az OTP Bank Világzenei Party Nagyszínpad biztosított teret. MacGowannak az egykori punkénekesnek meglehet, lett volna egy-két keresetlen szava ehhez az elnevezéshez, ha tudta volna, hol áll, de minden jel szerint semmiféle érdeklődést nem tanúsított a körülmények részletei iránt, de talán az állapota sem tette igazán alkalmassá ilyen irányú vizsgálódásokra.

 


Fotó: Németh Dániel

 

Az a helyzet, hogy a zenekar színpadra vonulásában volt valami kevés jót sejtető komorság - bár erről részben a szénfekete öltönyök is tehettek, főleg viszont kétségkívül az elszállt, punkos önleépítéssel töltött évtizedek, amelyek talán a harmonikáson és a mandolinos-bendzsóson hagytak a legkevesebb nyomot. A sor végén maga MacGowan, betegesen püffedt arccal, zavaros, ámde szinte angyalian a semmibe meredő tekintettel. Miközben belekapaszkodott a mikrofonállványba, rekedtes üdvözlő szavakat morzsoltak az ajkai, és a közönség kénytelen volt olykor a sikerült bohóctréfának kijáró, igaz, távolról sem lenéző nevetgéléssel üdvözölni a jelenet ismétlődéseit egy-egy dal között, amikor a kivetítő jól mutatta, hogy emberünk egyszerűen készen van.

Csakhogy aztán mindig megszólalt a zene, erőteljesen, összeszedetten, keményen és pontosan. És ugyanígy lépett be MacGowan is, rekedt, ámde határozott hangon, amit az egyre duzzadó hallgatóság kaotikusan tomboló jókedvvel üdvözölt. A tartásából, tekintetéből áradó bizonytalanság az orgánumában nem érződött, vidám, támogató lelkesedés övezte a fémfurulyával, mandolinnal, tangóharmonikával és bendzsóval kísért klasszikus dalokat, a Sunny Side of the Streetet, a Streams of Whiskeyt, a Dirty Old Town refrénjénél pedig már azok is bekapcsolódtak a kórusba, akik most hallották először a számot.

Shane MacGowanból egy idő után brutális nyelvöltögetések formájában előtört az egykori punk, és amikor a legvégén Spider Spacy a homlokához vert alumíniumtálca-szerűséggel ritmizált, neki is megtetszett az ötlet, hogy aztán kedves támaszát, a mikrofonállványt is a földre kényszerítse, és látszott az arcán, hogy szívesen kárt tenne magában a mikrofonban is, de aztán a sikerben, ünneplésben fürdőzve lemondott sötét tervéről. Mindegy is, igazán jókedvű és nem túlzás: ünnepi, emelkedett volt az este.

Augusztus 11.


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.