Koncert

Az esendőség ereje

The Pogues

  • - kyt -
  • 2012. augusztus 23.

Zene

Tulajdonképpen lehetetlen feladat: aki nem volt ott, annak úgysem adható át tökéletesen hihetetlen ellentmondásosságában, egyszerre szívszorító, röhejesen idétlen és nagyszerű sokszínűségében az élmény. Aki meg ott volt, annak mindez csak hanyag fecsegés, szavak hajigálása ahhoz képest, amit a valóságban élt át esendőség és emelkedettség különös keverékeként. A The Pogues és Shane MacGowan kapcsolatáról tudható, hogy a nyolcvanas évek elején alakult zenekar felfutását követően, 1991-ben, az utóbbi féktelen alkoholizálása miatt szakadt meg valahol félúton, hogy egyéb addikcióiról ne is ejtsünk szót. Újabb évtized múltán aztán megint összeálltak - a köztes időszakban a zenekar egy ideig más frontemberekkel próbálkozott, MacGowan pedig egy másik, gyakran változó összetételű zenekar élén igyekezett őrizni a rock and roll-színpadhoz igazított ír zene lángját. Azóta elsősorban korábbi nagy sikereik éltetik igazán a hírnevüket, valamint ritkás fellépéseik, amelyek egyikének most az OTP Bank Világzenei Party Nagyszínpad biztosított teret. MacGowannak az egykori punkénekesnek meglehet, lett volna egy-két keresetlen szava ehhez az elnevezéshez, ha tudta volna, hol áll, de minden jel szerint semmiféle érdeklődést nem tanúsított a körülmények részletei iránt, de talán az állapota sem tette igazán alkalmassá ilyen irányú vizsgálódásokra.

 


Fotó: Németh Dániel

 

Az a helyzet, hogy a zenekar színpadra vonulásában volt valami kevés jót sejtető komorság - bár erről részben a szénfekete öltönyök is tehettek, főleg viszont kétségkívül az elszállt, punkos önleépítéssel töltött évtizedek, amelyek talán a harmonikáson és a mandolinos-bendzsóson hagytak a legkevesebb nyomot. A sor végén maga MacGowan, betegesen püffedt arccal, zavaros, ámde szinte angyalian a semmibe meredő tekintettel. Miközben belekapaszkodott a mikrofonállványba, rekedtes üdvözlő szavakat morzsoltak az ajkai, és a közönség kénytelen volt olykor a sikerült bohóctréfának kijáró, igaz, távolról sem lenéző nevetgéléssel üdvözölni a jelenet ismétlődéseit egy-egy dal között, amikor a kivetítő jól mutatta, hogy emberünk egyszerűen készen van.

Csakhogy aztán mindig megszólalt a zene, erőteljesen, összeszedetten, keményen és pontosan. És ugyanígy lépett be MacGowan is, rekedt, ámde határozott hangon, amit az egyre duzzadó hallgatóság kaotikusan tomboló jókedvvel üdvözölt. A tartásából, tekintetéből áradó bizonytalanság az orgánumában nem érződött, vidám, támogató lelkesedés övezte a fémfurulyával, mandolinnal, tangóharmonikával és bendzsóval kísért klasszikus dalokat, a Sunny Side of the Streetet, a Streams of Whiskeyt, a Dirty Old Town refrénjénél pedig már azok is bekapcsolódtak a kórusba, akik most hallották először a számot.

Shane MacGowanból egy idő után brutális nyelvöltögetések formájában előtört az egykori punk, és amikor a legvégén Spider Spacy a homlokához vert alumíniumtálca-szerűséggel ritmizált, neki is megtetszett az ötlet, hogy aztán kedves támaszát, a mikrofonállványt is a földre kényszerítse, és látszott az arcán, hogy szívesen kárt tenne magában a mikrofonban is, de aztán a sikerben, ünneplésben fürdőzve lemondott sötét tervéről. Mindegy is, igazán jókedvű és nem túlzás: ünnepi, emelkedett volt az este.

Augusztus 11.


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.