Az igazi Don - Dr. Dre: Compton

  • Lang Ádám
  • 2015. szeptember 13.

Zene

A gengszterrapperből lett dollármilliárdos 100 (na jó, 16) év után adott ki új lemezt. És ismét ráérzett a korszellemre.

Talán nincs is központibb figurája a hiphopnak, mint a Beats-fejhallgatómárka eladása után a műfaj első dollármilliárdosává váló Dr. Dre, aki az N.W.A.-vel nemcsak ott volt a zsáner hőskorában, hanem konkrétan ők vitték be a gengszterrapet a köztudatba. Később az első szólólemezének g-funkos témáival a 90-es évek nyitó felét is nagyban ő határozta meg, az ezredforduló előtt kiadott második albuma pedig a hiphop mainstream áttörésének volt az egyik záloga. Közben producerként is folyamatosan tolta befelé a protezsáltjait az élvonalba: ez a névsor Snoop Doggtól Eminemen és 50 Centen át egészen napjaink legfontosabb rapperéig, Kendrick Lamarig ér.

false

A tökéletes életművet azonban egy majd’ másfél évtizedes kálvária árnyalta be. Dre még 2001-ben állt neki harmadik, egyben utolsónak szánt lemezének, a Detoxnak, amiről néhány éve ugyan megjelent két (nem túl meggyőző) kislemez, de egészen most augusztusig kellett várni a projekt teljes lefújására, mert nem ütötte meg a híresen perfekcionista alkotó mércéjét. Ezzel párhuzamosan azonban a művész azt is bejelentette, hogy az N.W.A-ről forgatott Straight Outta Compton című játékfilm és az általa generált nosztalgia hatására összerakott egy teljesen új lemezt – nemes egyszerűséggel Compton címmel.

Az alcím, amely soundtracknek hívja a lemezt, megtévesztő lehet, hiszen nem filmzenéről van szó, és az album zeneileg sem nyúl vissza az N.W.A. hangzásához, hanem inkább Compton város történetét meséli el, ahogy azt Dre megélte. A szociokulturális bevezető után rögtön egy szinte ismeretlen helyi mc, King Mez kezdi a szövegelést a trapes alapokra, hiszen ahogy Dr. Dre-től megszokhattuk, a vendégek között egyszerre vannak jelen a nagy öregek (Ice Cube-tól Snoop Doggig) és a jövő potenciális sztárjai – nem véletlen, hogy Mez rögtön fekete Eminemként mutatkozik be.

false

 

S bár a legtutibb flow-kat Kendrick Lamar hozza, a lemez igazi sztárja mégis inkább Anderson .Paak: ő kapta meg itt a kulcsjeleneteket, köztük az Animalsét, amely egyszerre katartikus tetőpont és perfekt popsláger. A rengeteg szereplőt és producert felvonultató munkát azonban – ha néha kicsit háttérbe húzódva is, de – Dr. Dre mozgatja, aki mindig megtalálja a helyét a nagy egészben, ráadásul a Compton élete talán legjobb teljesítménye rapperként.

És bár 2015 már nem igazán róla szól, azért ismét ráérzett a korszellemre, és még időben odatett egy teljesen korrekt konceptlemezt az év nagy hiphopalbumai mellé. Mivel nem ő mutatja már az irányt, valószínűleg nem a Compton szövegeit fogják skandálni a következő tüntetéseken, de amikor majd a fergusoni idők fekete zenéit veszik leltárba a jövő kultúrtörténészei, akkor az ő neve is elő fog kerülni, méghozzá megérdemelten.

Az igazi siker azonban az lenne, ha .Paakról és Mezről még sokat hallanánk.

Universal, 2015


Figyelmébe ajánljuk

Alagútrendszert fedeztek fel Hőgyész alatt

Egy csőtörés kellett ahhoz, hogy kiderüljön: feltehetőleg több kilométer hosszú az az alagútrendszer, amit a múlt héten találtak a tolnai nagyközségben. A polgármester önkéntes barlangászok segítségért kéri, hogy felderítsék, merre halad a többszörösen elágazó, boltíves téglafolyosó-rendszer, ahová most alkalmunk volt leereszkedni.