Az igazi Don - Dr. Dre: Compton

  • Lang Ádám
  • 2015. szeptember 13.

Zene

A gengszterrapperből lett dollármilliárdos 100 (na jó, 16) év után adott ki új lemezt. És ismét ráérzett a korszellemre.

Talán nincs is központibb figurája a hiphopnak, mint a Beats-fejhallgatómárka eladása után a műfaj első dollármilliárdosává váló Dr. Dre, aki az N.W.A.-vel nemcsak ott volt a zsáner hőskorában, hanem konkrétan ők vitték be a gengszterrapet a köztudatba. Később az első szólólemezének g-funkos témáival a 90-es évek nyitó felét is nagyban ő határozta meg, az ezredforduló előtt kiadott második albuma pedig a hiphop mainstream áttörésének volt az egyik záloga. Közben producerként is folyamatosan tolta befelé a protezsáltjait az élvonalba: ez a névsor Snoop Doggtól Eminemen és 50 Centen át egészen napjaink legfontosabb rapperéig, Kendrick Lamarig ér.

false

A tökéletes életművet azonban egy majd’ másfél évtizedes kálvária árnyalta be. Dre még 2001-ben állt neki harmadik, egyben utolsónak szánt lemezének, a Detoxnak, amiről néhány éve ugyan megjelent két (nem túl meggyőző) kislemez, de egészen most augusztusig kellett várni a projekt teljes lefújására, mert nem ütötte meg a híresen perfekcionista alkotó mércéjét. Ezzel párhuzamosan azonban a művész azt is bejelentette, hogy az N.W.A-ről forgatott Straight Outta Compton című játékfilm és az általa generált nosztalgia hatására összerakott egy teljesen új lemezt – nemes egyszerűséggel Compton címmel.

Az alcím, amely soundtracknek hívja a lemezt, megtévesztő lehet, hiszen nem filmzenéről van szó, és az album zeneileg sem nyúl vissza az N.W.A. hangzásához, hanem inkább Compton város történetét meséli el, ahogy azt Dre megélte. A szociokulturális bevezető után rögtön egy szinte ismeretlen helyi mc, King Mez kezdi a szövegelést a trapes alapokra, hiszen ahogy Dr. Dre-től megszokhattuk, a vendégek között egyszerre vannak jelen a nagy öregek (Ice Cube-tól Snoop Doggig) és a jövő potenciális sztárjai – nem véletlen, hogy Mez rögtön fekete Eminemként mutatkozik be.

false

 

S bár a legtutibb flow-kat Kendrick Lamar hozza, a lemez igazi sztárja mégis inkább Anderson .Paak: ő kapta meg itt a kulcsjeleneteket, köztük az Animalsét, amely egyszerre katartikus tetőpont és perfekt popsláger. A rengeteg szereplőt és producert felvonultató munkát azonban – ha néha kicsit háttérbe húzódva is, de – Dr. Dre mozgatja, aki mindig megtalálja a helyét a nagy egészben, ráadásul a Compton élete talán legjobb teljesítménye rapperként.

És bár 2015 már nem igazán róla szól, azért ismét ráérzett a korszellemre, és még időben odatett egy teljesen korrekt konceptlemezt az év nagy hiphopalbumai mellé. Mivel nem ő mutatja már az irányt, valószínűleg nem a Compton szövegeit fogják skandálni a következő tüntetéseken, de amikor majd a fergusoni idők fekete zenéit veszik leltárba a jövő kultúrtörténészei, akkor az ő neve is elő fog kerülni, méghozzá megérdemelten.

Az igazi siker azonban az lenne, ha .Paakról és Mezről még sokat hallanánk.

Universal, 2015


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.