koncert

Robbie Williams a Szigeten

  • - kg -
  • 2015. szeptember 13.

Zene

Még csak hétfő, de már biztos: a hét legjobb Queen-koncertjét Robbie Williams adta – aki úgy őrzi Freddy Mercury és a Bohemian Rhapsody emlékét, mint RW, az hetijegyet érdemel a világ bármely Queen-múzeumába. Míg a sztár menedzsmentje azzal volt elfoglalva, hogy kordában tartsa a fotósokat, nehogy előnytelen felvétel készüljön a varrás mentén kissé repedező sztárról, addig a közönség soraiban valaki – feltehetően jóindulatú rajongásból és nem a nem túl hízelgő kontraszt kedvéért – egy életnagyságúnak tűnő papír-Williamst tartott a magasba tüntetőleg. Robbie papírmasé mását jó húsz kiló és több száz méter választotta el a nagyszínpadon mozgó alaktól, aki olyan magabiztosan adta elő a legnépboldogítóbb Robbie Williams-slágereket, olyan könnyedséggel hozta játékba mikrofonját, más testrészeit, táncosait-zenészeit és persze kedves közönségét, hogy a nagyon elöl kezdődő nagyon hátsó traktusokban is mindenki megbizonyosodhatott róla: valóban ő az, a mi Robbie-nk, és nem egy ügyes imitátor. Aki ugyanebben az időben, de egy másik városban csápolt a Let Me Entertain You-ra, a Rock DJ-re, netán a The Road to Mandalay-re vagy Krisztinára, akit a közönség erre rendszeresített soraiból emelt magához a sztár a She’s the One obligát sorai során, annak, sajnos, rossz híreink vannak.  Rossz hírrel ellenben a szigetes koncert alig-alig szolgált, a panelek – Robbie kikacsint, Robbie a néphez szól, Robbie kijelenti, hogy a seggünk (a népé) az övé, és mutatja, hogy az ő segge meg a miénk (a népé) – üzembiztosan működtek, a spontán gesztusok megnyugtatóan megtervezettnek, a megtervezettek meg spontánnak tűntek, de elég a műfajidegen okoskodásból. A művész alsógatyájára hímzett címerállat talán egy számmal előbb került közszemlére Budapesten, mint Bulgáriában vagy két számmal később, mint Barcelonában – a változtatás jogát a legnagyobb művészek is fenntartják.

Sziget, Nagyszínpad, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.