Lemez

Az utolsó utáni tánc

Leonard Cohen: Thanks for the dance

Zene

Sok neves zenész hagyott itt minket 2016-ban: David Bowie, Prince, George Michael… Többségük idő előtt távozott, ezért is volt megrázó a halálhírük. Leonard Cohen 82 évesen hunyt el ugyanabban az évben, mégis, az ő halála hasonlóképpen megrendítő volt, hiszen a kanadai énekes-dalszerző-költő a 2010-es évek elejétől ismét alkotóereje teljében lépett színpadra, s készített jobbnál jobb lemezeket.

Cohen gazdag zenei pályáját három részre lehet osztani. Az első körben volt a 60-as, 70-es évekbeli folkos korszaka, aztán a 80-as években jött a presszószintis kísérettel bélelt, poposabb éra, végül élete és karrierje alkonyán a minimalista megszólalás. Jó kérdés, hogy mi lett volna vele, ha nem rövidíti meg a menedzsere: Cohen azért tért vissza 2008-ban a koncertszínpadra, majd a stúdióba is, mert a pénzügyeit kezelő „jó barátja”, Kelley Lynch lényegében kisemmizte. Vitán felül csúnya dolog volt, de a rajongók titokban hálásak voltak érte, mert ha nincs az enyveskezű menedzser, akkor például a szenzációs 2009-es budapesti koncertre sem került volna sor.

Ha már visszatért a zenei életbe, Cohen új dalokat is írt, nem is akármilyeneket. A 2012-es Old Ideas remekül vette fel a fonalat nyolc év albumszünet után, de a 2014-es Popular Problems még ennél is jobban sikerült. Újabb két évet kellett várni a You Want It Darkerre, amelyről a megjelenésekor azt írtuk, hogy „ha ez az életmű záródarabja, akkor soha rosszabb búcsút, ha meg nem, akkor kíváncsian várjuk a folytatást”. Mint kiderült, nem az lett a záródarab, noha Cohen röviddel az album megjelenése után elhunyt. De maradt pár felvétel a keverőpultban, amelyeket Adam Cohen, az elhunyt művész fia fejezett be háromévi munkát követően. A vendégnévsor parádés: itt van Beck, Leslie Feist, a legendás producer Daniel Lanois, az Arcade Fire-ből ismert Richard Reed Parry, a Death Cab For Cutie szintise, Zac Rae, a National-gitáros Bryce Dessner, valamint Cohen néhány korábbi zenésztársa, így Patrick Leonard, Javier Mas, Sharon Robinson és Jennifer Warnes. Ez a névsor, valamint a dalszerzői teljesítmény a garancia rá, hogy az életmű tizenötödik, és egyben utolsó lemeze mentes legyen minden kínos görcsösségtől.

Senkinek nem lehet kétsége afelől, hogy Leonard Cohen inkább költő volt, mint dalszövegíró – a szűk 30 perces Thanks for the dance is nagyszerű bizonyíték erre. Már az albumot nyitó Happens to the Heart első soraiban megadja az alaphangot: „Mindig is rendesen dolgoztam, de ezt sosem hívtam művészetnek.” Amit hallunk, az tulajdonképpen nem is ének, hanem spoken word, a létező legmélyebb hangon eldörmögve. Szinte mindegyik dalban szóba jön az elmúlás – a Moving On című szerzeményt konkrétan a régi múzsa, Mari­anne Ihlen halála ihlette. Az egyik kivétel a Night of Santiago, amely valójában egy Federico García Lorca-vers adaptációja, és amelynek egy csajozós westernhős a főszereplője, a másik a keringőzős címadó dal.

A lemez második felében már végképp a higgadt komorság dominál. Az 1998-ban megírt, de csak most megzenésített The Goalban Cohen azt dörmögi, hogy „nem tudom elhagyni a házam”, a Puppetsben szóba jön a holokauszt, némi aktuálpolitikával vegyítve, a Hillsben megemlíti a gyógyszereit meg a végrendeletét, ami pedig a legutolsó dalt, a Listen to the Hummingbirdöt illeti – nos, ennél frappánsabb életműlezárás nem nagyon létezik. „Hallgasd a kolibrit, és ne engem hallgass”, így a dal, a lemez, s valószínűleg a Leonard Cohen-diszkográfia legeslegutolsó sora. Marad a csönd.

Columbia/Sony, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.