Az ígéret szép szó - Stateless: Stateless (lemez)

  • - minek -
  • 2007. július 5.

Zene

A Stateless kétségtelenül egyike a legígéretesebb brit zenekaroknak: a Leedsből származó öt angol szinte mindent tud, amit a kompozíciós technikákról ismerni lehet. Elbűvölő dalokat írnak, melyeket remek hangszerelésben és igen impresszíven adnak elő - mondhatni: mi kéne még?

A Stateless kétségtelenül egyike a legígéretesebb brit zenekaroknak: a Leedsből származó öt angol szinte mindent tud, amit a kompozíciós technikákról ismerni lehet. Elbűvölő dalokat írnak, melyeket remek hangszerelésben és igen impresszíven adnak elő - mondhatni: mi kéne még? Első kislemezüket (Down Here) még 2004-ben adták ki, melyet a következő évben követett a Bloodstream, idén azután nekiláttak elkészíteni első albumukat, mégpedig Jim Abiss segedelmével, aki többek között az Arctic Monkeys és a múlt héten nálunk járt Kasabian sikereit egyengette. Abiss ráadásul a már elkészült felvételeket elküldte a tengerentúlra Dj Shadow-nak, akiben kitartó és lelkes rajongót szerzett a Stateless - ennek következtében játszhattak a legendás kaliforniai lemezjátszista brit turnéján, ráadásul Shadow elhívta a vokalista Chris Jamest, hogy énekeljen fel két számot saját új albumára. Nem véletlen a sok adoráció és a reményteli várakozás: a Stateless eddigi produkciójával meghálálni látszik a beléje vetett bizalmat. Mindehhez adva vagyon az egyéni, kifejező hangú vokalista, aki mellesleg még gitározik is, meg egy ütős ritmusszekció (Justin Percival - basszus, David Levin - dob), és hozzájön még a billentyűs Ron Buchanan Dunlop markáns játéka, ráadásul jórészt ő felelős a programozott zenei részekért és a frappánsan kiválasztott hangmintákért is. És persze van egy saját dj-jük is, Kidkanevil, aki rendre jókor és jó helyen húz bele a vinilekbe. A megszólalás izgalmát éppen ez a kollaboráció adja: felépítenek egy majdnem hagyományos rockzenei struktúrát, amelyet át- meg áttörnek az alattomosan belopódzó hiphop-alapok, vonós hangminták, billentyűfutamok és szkreccsek. A Stateless dalai hol álomszerűek, hol meg csaknem indulatosan energikusak, néha a melankólia, néha meg a gátlástalan érzelmesség (hogy azt ne mondjuk, vadromantika) uralja a számok, no meg Chris James gyorsan változó hangulatát. Az azonban biztos, hogy az egész produkciót nagyon összerakták a muzsikus lelkű britek: mindenből pont annyi evőkanállal adagolnak, hogy az eredmény gusztusos, étvágygerjesztő és kellemesen befogadható legyen. És persze adott minden feltétel ahhoz, hogy élőben is sikerük legyen: jól énekelhető kvázislágerek (Bloodstream, Down Here, Radiokiller - de lehetne említeni a többit is), egy hangzás alapján kellően karizmatikusnak tűnő énekes, jó hangszeres produkciók - reméljük, nem is kell sokat várni rájuk.

!K7/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.