Bábfilm - A székláb - Jirí Barta: A padláson

  • - ts -
  • 2010. június 10.

Zene

Kedves nézőink, most egy legenda érkezik! Örömünk ugyan ezúttal sem lesz felhőtlen, de a találkozás akkor is megér minden pénzt. Kezdjük felrúgva az illemet: Jirí Barta alig múlt hatvan, mégis olyan ismerkedési est lesz ez, mintha Pelével a New York Cosmos színeiben lett volna szerencsénk először találkozni.

Kedves nézőink, most egy legenda érkezik! Örömünk ugyan ezúttal sem lesz felhőtlen, de a találkozás akkor is megér minden pénzt. Kezdjük felrúgva az illemet: Jirí Barta alig múlt hatvan, mégis olyan ismerkedési est lesz ez, mintha Pelével a New York Cosmos színeiben lett volna szerencsénk először találkozni.

Barta a cseh animáció második generációjának kimagasló alakja, hazájában (és szakmája európai fórumain) legalább annyira nagy becsben tartott művész, mint - a nálunk tán valamivel ismertebb nevű - Jan Svankmajer. Nota bene: működésére nagy hatással volt a nála majd' tizenöt évvel öregebb Svankmajer éppúgy, mint az orosz Jurij Norstein vagy éppenséggel az észt Priit Pärn - persze igazságosabb itt kölcsönhatásokról beszélni: ők a nyolcvanas évek nagy kelet-európai animátorgenerációja (a "szerzői rajzfilmesek": sem korábban, sem azután nincs párjuk a világon). Az lenne a természetes, ha belezokognánk kicsit a köztudatba, hogy miért oly szegényes ez az élet, hogy minálunk őket csak a konesszőrök ismerik, de most épp örülni jöttünk.

Barta (a színházi stúdiumokról érkező Svankmajerrel szemben) az iparművészeti főiskolára járt, ahol televíziós és filmes grafikát tanult. A Jirí Trnka Stúdióban kezdte pályáját - ide kötik a nyolcvanas évek remekművei is, mint a Zanikly svet rukavic (A kesztyűvilág alkonya; 1982) vagy a hamelni patkányfogó történetét Jirí Stivín pikulázására, a hagyományos animációs és filmes technikák kombinálásával előadó közel egyórás Krysar (1985), esetleg az 1987-es Poslední lup (Az utolsó rablás) című noirgroteszk.

Barta azonban nem érte be ennyivel, nagy terve a Gólem volt, aminek tervezett költségvetése (100 millió Kc, napi áron tán valamivel több mint egymilliárd HUF), már az átkosban is kicsapta a biztosítékot a kulturális exportcikkekre és nemzetközi sikerekre amúgy fogékony csehszlovák államnál. Végül 1987-ben elkészült egy hétperces pilot a Gólemből - fönn van a youtube-on, nézzék meg, egy nagy mű ígérete. Esetleg még fogpiszkálóé, ha el nem rontják, hiszen utólag már mondhatunk bármit, noha abban elég biztosak lehetünk, hogy a rendszerváltás a szerzői animációs moziműnemnek nem tett jót, hisz' a cenzúrát és a bürokráciát felváltotta a piac bűvigéje, hirtelen elapadtak a források, s a családi és gyerekfilmek üzleti potenciáljára terelődött a szó. Mindazonáltal Barta nem adta fel a harcot, s szűk húsz év után, 1996-ban elkészült egy újabb harapásnyi a Gólemből, de annak sem lett folytatása. Állítólag még ma is él a remény... ja, az esik el utoljára.

Csakhogy mindeközben élni is, dolgozni is kell, ráadásul úgy, hogy a művészi tisztesség se csorbuljon. Nos, nyilvánvalóan az ebbéli igyekezet filmje A padláson. A maga módján egy remek, mégis Michelangelo széklába, nem vitás. A műgonddal vegyes keserűség alkotói hozzáállásából megfogalmazott tündérmese (te jóisten!).

A kijelölt helyszínen járunk, a padlás a lejátszott limlomok birodalma, itt élik vidám életüket a kiselejtezett babák, miközben itt dúl a ledöntött mellszobor rémuralma is - őt élő színész, a cseh színjátszás utóbbi húsz-harminc évének csúcsfigurája, Jirí Lábus adja. A mű tartalmi mondandóját úgy foglalhatjuk össze, mint 1984-es reminiszcenciákkal súlyosbított illusztrációját A királyé nem leszek, nem leszek, akkor inkább elmegyek... kezdetű valahai Koncz Zsuzsa-slágernek. A gyerekeknek itt ez a minden alkatrészében beolajozott mese a jók és gonoszak harcáról, a kíséretükben érkező felnőttek pedig gyönyörködjenek a hagyományos animációs technika virtuóz alkalmazásában, a tárgyi fantázia szédítő gazdagságában, a hangulatteremtő erő kiapadhatatlanságában vagy éppenséggel Barta teremtményeinek éterien könnyed mozgásában - ha már a mellszobrok elleni küzdelem szükségességével, de pláne hatékonyságával mainapság már aligha tudnak mit kezdeni.

Mindegy, ez is sokkal-sokkal több a semminél, és a mai információszerzési lehetőség mellett nem látszik megoldhatatlannak a visszafelé tető alá hozott ismerkedés sem. Ne tétovázzanak!

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

Sózva, szárítva

Magyarország három éve átadott legnagyobb öntözőrendszerét a Maros táplálja, amely idén május–júniusban a parajdi bánya felől érkező sós vizével, júliusban a szárazság és az apadás miatt kilátszó zátonyaival került a hírekbe.