Bábfilm - A székláb - Jirí Barta: A padláson

  • - ts -
  • 2010. június 10.

Zene

Kedves nézőink, most egy legenda érkezik! Örömünk ugyan ezúttal sem lesz felhőtlen, de a találkozás akkor is megér minden pénzt. Kezdjük felrúgva az illemet: Jirí Barta alig múlt hatvan, mégis olyan ismerkedési est lesz ez, mintha Pelével a New York Cosmos színeiben lett volna szerencsénk először találkozni.

Kedves nézőink, most egy legenda érkezik! Örömünk ugyan ezúttal sem lesz felhőtlen, de a találkozás akkor is megér minden pénzt. Kezdjük felrúgva az illemet: Jirí Barta alig múlt hatvan, mégis olyan ismerkedési est lesz ez, mintha Pelével a New York Cosmos színeiben lett volna szerencsénk először találkozni.

Barta a cseh animáció második generációjának kimagasló alakja, hazájában (és szakmája európai fórumain) legalább annyira nagy becsben tartott művész, mint - a nálunk tán valamivel ismertebb nevű - Jan Svankmajer. Nota bene: működésére nagy hatással volt a nála majd' tizenöt évvel öregebb Svankmajer éppúgy, mint az orosz Jurij Norstein vagy éppenséggel az észt Priit Pärn - persze igazságosabb itt kölcsönhatásokról beszélni: ők a nyolcvanas évek nagy kelet-európai animátorgenerációja (a "szerzői rajzfilmesek": sem korábban, sem azután nincs párjuk a világon). Az lenne a természetes, ha belezokognánk kicsit a köztudatba, hogy miért oly szegényes ez az élet, hogy minálunk őket csak a konesszőrök ismerik, de most épp örülni jöttünk.

Barta (a színházi stúdiumokról érkező Svankmajerrel szemben) az iparművészeti főiskolára járt, ahol televíziós és filmes grafikát tanult. A Jirí Trnka Stúdióban kezdte pályáját - ide kötik a nyolcvanas évek remekművei is, mint a Zanikly svet rukavic (A kesztyűvilág alkonya; 1982) vagy a hamelni patkányfogó történetét Jirí Stivín pikulázására, a hagyományos animációs és filmes technikák kombinálásával előadó közel egyórás Krysar (1985), esetleg az 1987-es Poslední lup (Az utolsó rablás) című noirgroteszk.

Barta azonban nem érte be ennyivel, nagy terve a Gólem volt, aminek tervezett költségvetése (100 millió Kc, napi áron tán valamivel több mint egymilliárd HUF), már az átkosban is kicsapta a biztosítékot a kulturális exportcikkekre és nemzetközi sikerekre amúgy fogékony csehszlovák államnál. Végül 1987-ben elkészült egy hétperces pilot a Gólemből - fönn van a youtube-on, nézzék meg, egy nagy mű ígérete. Esetleg még fogpiszkálóé, ha el nem rontják, hiszen utólag már mondhatunk bármit, noha abban elég biztosak lehetünk, hogy a rendszerváltás a szerzői animációs moziműnemnek nem tett jót, hisz' a cenzúrát és a bürokráciát felváltotta a piac bűvigéje, hirtelen elapadtak a források, s a családi és gyerekfilmek üzleti potenciáljára terelődött a szó. Mindazonáltal Barta nem adta fel a harcot, s szűk húsz év után, 1996-ban elkészült egy újabb harapásnyi a Gólemből, de annak sem lett folytatása. Állítólag még ma is él a remény... ja, az esik el utoljára.

Csakhogy mindeközben élni is, dolgozni is kell, ráadásul úgy, hogy a művészi tisztesség se csorbuljon. Nos, nyilvánvalóan az ebbéli igyekezet filmje A padláson. A maga módján egy remek, mégis Michelangelo széklába, nem vitás. A műgonddal vegyes keserűség alkotói hozzáállásából megfogalmazott tündérmese (te jóisten!).

A kijelölt helyszínen járunk, a padlás a lejátszott limlomok birodalma, itt élik vidám életüket a kiselejtezett babák, miközben itt dúl a ledöntött mellszobor rémuralma is - őt élő színész, a cseh színjátszás utóbbi húsz-harminc évének csúcsfigurája, Jirí Lábus adja. A mű tartalmi mondandóját úgy foglalhatjuk össze, mint 1984-es reminiszcenciákkal súlyosbított illusztrációját A királyé nem leszek, nem leszek, akkor inkább elmegyek... kezdetű valahai Koncz Zsuzsa-slágernek. A gyerekeknek itt ez a minden alkatrészében beolajozott mese a jók és gonoszak harcáról, a kíséretükben érkező felnőttek pedig gyönyörködjenek a hagyományos animációs technika virtuóz alkalmazásában, a tárgyi fantázia szédítő gazdagságában, a hangulatteremtő erő kiapadhatatlanságában vagy éppenséggel Barta teremtményeinek éterien könnyed mozgásában - ha már a mellszobrok elleni küzdelem szükségességével, de pláne hatékonyságával mainapság már aligha tudnak mit kezdeni.

Mindegy, ez is sokkal-sokkal több a semminél, és a mai információszerzési lehetőség mellett nem látszik megoldhatatlannak a visszafelé tető alá hozott ismerkedés sem. Ne tétovázzanak!

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.