bábszínház - Pecsenyehattyú és más mesék

  • Sisso
  • 2011. május 5.

Zene

Interetnikus együttélési útmutató katasztrófa idején gyerekeknek és felnőtteknek - ez jutott eszembe a Parti Nagy Lajos azonos című kötetéből átdolgozott, a győri Vaskakas Bábszínház által frissen bemutatott tárgyanimációs előadás láttán. Meg az, hogy a helyzethez képest üdítően épelméjű társulatok gyerekdarabjain keresztül, a mese valóságából tanulhatjuk összerakni a jövőképet megint.
Interetnikus együttélési útmutató katasztrófa idején gyerekeknek és felnõtteknek - ez jutott eszembe a Parti Nagy Lajos azonos címû kötetébõl átdolgozott, a gyõri Vaskakas Bábszínház által frissen bemutatott tárgyanimációs elõadás láttán. Meg az, hogy a helyzethez képest üdítõen épelméjû társulatok gyerekdarabjain keresztül, a mese valóságából tanulhatjuk összerakni a jövõképet megint. Nem mondom, ezért bármikor szívesen leülök a szivacsra együtt szurkolni a gyerekkel, fõleg, ha mulatni is lehet, mert Kocsis Rozi mint cigányasszony reikizik, Ragán Edit takarítószerekkel zsonglõrködik, és a többi figura is megéri a pénzét: Rab Viki hálózsákbamacska, Pallai Mara oldalborderlány, Tengely Gábor paradroid, Szúkenyik Tamás zsírpiknikfelelõs, Szikszai Rémusz vendégszínész meg kiégõ vásári izmos.

A különbözõ nyelvi szintek közötti létrázással együtt ez a hagyományos bábtechnikákon túlmutató koreográfia igazi színházi mulatság. Nyolc túlélõ egy pánikszobában Parti Nagy különbözõ népekrõl szóló szürreális átirataival múlatja az idõt. A vécécsésze cápává változik, a porolóból kakas lesz, a karácsonyfaégõ-sorból meg korhangulat. Pelsõczy Réka vendégrendezésében közösségi eseménnyé lesznek a rafinált nyelven írt eszkimó, perzsa, orosz, lengyel, görög, indián, japán, illetve finn mesék. A nemzetkarakterek viccesen lesznek hasonlóan esendõk - az ördögnek végül is nincs pedigréje. Az elszigetelt hõsök privát mítoszai aztán egymásba fonódnak, és mire szabadulhatnának a fõ figurák, már nem is tudják, van-e értelme máshogy, mint közösen.

Vaskakas Bábszínház, Gyõr, május 1.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.