Interjú

„Barátságos vagyok”

Eötvös Péter zeneszerző, karmester

Zene

Januárban múlt 75 éves, és ez az éve különösen mozgalmas – 29 városban vezényel 42 koncertet, ifjú zeneszerzőket és karmestereket mentorál a saját alapítványa szervezte programban a BMC-ben, és két új operán is gondolkodik.

Magyar Narancs: Amikor a karmesterséget tanítod, mit akarsz leginkább átadni a tanítványnak – attitűdöt, technikát, tényeket?

Eötvös Péter: Ennek két iránya van: az egyik, amire a zenekarnak szüksége van, a másik pedig, ami a karmester karakteréhez illő ütéstechnika. Nem szabad általános stílust tanítani; ahogyan egy színésznek, a karmesternek is az alapkarakterét kell tudatosítani, erősíteni, kidolgozni, és nekem ebben kell segítenem.
A zenekarnak bizonyos feladatokat el kell látnia, és a karmester ezt irányítja; mint egy repülőt – ha ilyen a szél, akkor így kell repülni, ha olyan, akkor úgy.

MN: Leginkább 20–21. századi darabokat tanítasz? Vagy néha Mozartot is?

EP: Sokáig tanítottam Karlsruhéban és Kölnben, előtte jó néhány évig Szombathelyen tartottam nyári kurzusokat. A szokásos tanrend ellenkezőjét csináltam: először kortárs darabot tanítottam, azután megkerestük az ahhoz tartozó történeti párhuzamot. Az volt a feladat, hogy megtaláljuk azokat a gyökereket, amelyekből a jelenkori darabok merítenek. A most futó mentorprogram kurzusain például Heinz Holliger művéhez egy Janáček-kompozíciót, Kaija Saariaho darabjához pedig egy Sibelius-szimfóniát társítottam. (Az előadásról lásd kritikánkat: Van egy hangja, Magyar Narancs, 2019. április 18.) Tudatosítani kell, hogy amikor a több száz évvel ezelőtti darabok keletkeztek, akkor azok voltak a modernek és újítóak. Általában azok a zenék maradnak meg, amelyek a saját korukban újak: a szakma, a közönség, a muzsikusok megtartják azt, amit értékesebbnek éreznek, így ezek a darabok átvészelik az évszázadokat. Mindig sok kortárs zenét kell játszani, hogy ki lehessen választani az értékeseket. Ez a mi feladatunk.

MN: Egyszer azt mondtad, hogy amikor a karmester először áll egy zenekar előtt, le kell győznie az ellenállást. Mindig van ellenállás?

EP: Mindig. A különbség abban áll, hogy sikerül-e a karmesternek legyőznie, és mennyi idő alatt. Olyan ez, mint az oroszlánszelídítés, arra sem alkalmas mindenki. Az oroszlán is szagolgatja először a szelídítőt, és eldönti, megeszi-e vagy sem. Egy zenekar öt perc alatt megeszi a karmestert, akiben nincs meg a kellő vezetői képesség.

MN: Azt is mondtad, el kell érni, hogy örüljön a zenekar. Te mit teszel ezért?

EP: Barátságos vagyok. Tudom, mi a feladatom, tehát nem egyenrangú, hanem együttműködő kollégáknak tekintem a muzsikusokat. Régebben alapvetően diktatórikus stílusban vezényeltek, parancsokat osztogattak. Ma már ez nem megy, szerencsére.

MN: A tanítást most már nagyban űzöd, az Eötvös Péter Alapítvány anyagi és kapcsolati lehetőségeit felhasználva komplex programokat indítasz. Volt egy programod, amelyben fiatal komponisták operajelenetet komponáltak, fiatal karmesterek betanították, fiatal rendezők megrendezték, és fiatal énekesek elénekelték (lásd: Férfi és nő között, Magyar Narancs, 2017. szeptember 14.) A mostani mentorprogramod is hasonlóan összetett.

EP: Ez egy hároméves program; minden évben két karmestert és két zeneszerzőt választunk ki a jelentkezők közül, akik állandóan együtt dolgoznak. Pontosan felépített terv szerint négy alkalomra négy különböző műfajú darabot, végül egy versenyművet komponálnak, amelyeket a mentorált karmesterek adnak elő. Kitűnő zenekarokkal dolgozunk együtt, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával, a Pannon Filharmonikusokkal és az Óbudai Danubia Zenekarral. Jövőre egy kölni kórust is szervezünk a programba. Egy éven keresztül kísérem a mentoráltak munkáját, látom, mi hiányzik, miben tudok segíteni. A mentorévet követő évben szervezünk nekik promóciós koncerteket külföldön is: Madridban, Kölnben, Berlinben. A résztvevők a zenei élet egyéb szereplőivel, menedzserekkel, fesztiváligazgatókkal is megismerkednek, és a különböző zenei helyszínekre is ellátogatnak. A részvételük költségeit az alapítvány állja más, külföldi alapítványok pénzügyi támogatásával.

MN: Izgultál valaha, hogyan fogadják majd egy darabodat? Volt benned kétely?

EP: A pályám elején nagyon hasznos színházi és filmzenei gyakorlatot szereztem. Utána két évtizeden át főképp vezényeltem, és időben nem jutottam hozzá a komponáláshoz. Amikor 1991-ben lejárt a karmesteri szerződésem az Ensemble Intercontemporaine-nél, pontosan éreztem, hogy karmesterként sokkal többet tudok, mint zeneszerzőként. Két-három évbe telt, hogy behozzam ezt a lemaradást. Ezután született több művem is, amelyekben már kialakult egy rám jellemző hangvilág, az Atlantiszban, a Shadowsban és főként a Három nővér című operámban.

MN: Sokszor mondtad, hogy mindig másképp, más stílusban, talán más módszerekkel is írsz. Ha visszanézel, látsz ebben valami fejlődést, minőségi változást?

EP: Az első operám, a Három nővér a mai napig a legsikeresebb, több mint 150 előadást ért meg, és elég magasra helyezte számomra a lécet. Az ezután következő 10 operám tematikája, hangzása mind más és más, de ezt nem mondanám „fejlődésnek”, és a minőségük is jó színvonalon van. Erről tanúskodik, hogy évente 3–4 különböző operámat játsszák szerte a világon. Arra figyelek, hogy az operák irodalmi alapanyaga mindig magas színvonalú legyen – Csehov, Genet, Kushner, Márquez, és így tovább. A következő két operám alapja pedig Jon Fosse norvég író Trilógiája, illetve Krasznahorkai László egyik könyve lesz. Ez lesz az első magyar nyelvű operám!

MN: Fiatal korodban Stockhausen és Boulez jelentős szerepet játszottak a fejlődésedben. Tőlük mit tanultál?

EP: A precizitást, a pontos hallást, a jó időérzéket a ritmusra és a nagy formára vonatkozóan. Egyébként két teljesen különböző karakterről beszélünk. Stockhausen lobbanékony és akaratos volt, Boulez meggondolt diplomata, erős önkontrollal. Mindketten a jövőt építették. Stockhausen a világot magába szívta és új hangzó világgá alakította, Boulez pedig a művein túlmenően a körülötte lévő zenei társadalmat formálta újjá, zenekarokat, intézményeket hozott létre, lényegében a 20. század második felének egyik legfontosabb kultúrpolitikusa volt.

MN: Mikor hallgattál utoljára egy Haydn-szimfóniát vagy egy Monteverdi-operát?

EP: Ha összefüggésben van azzal, amin éppen gondolkodom, akkor hallgatok zenét. Nem „szórakozásként”, hanem mert valamihez szükségem van egy adott zenére. És bár több ezer CD-m van otthon, leginkább You­Tube-on hallgatom ezeket. Amit bármikor szívesen hallgatok, az a dzsessz, az pihentet. Dzsesszben mindenevő vagyok, nem csak a nagy klasszikusokat kedvelem.

MN: Van kedvenc hangszered vagy hangszercsoportod? Sok darabodban van csilingelő hangzás és sok ütőhangszer.

EP: Az én zenémben valóban a magas frekvenciájú tartomány kap fontos szerepet, szeretem a világos színeket. Most viszont éppen a mélyebb frekvenciák bűvöltek el: egy nagybőgőre, vonószenekarra és harmonikára írok darabot. Nagybőgőre még nem írtam szólószólamot, ezzel most ismerkednem kell. Nem nehéz, csak ismeretlen – de szeretek tanulni.

MN: Sokaknak problémát okoz a kortárs zene befogadása. Nemcsak az, hogy nem hallanak dallamot, ami, azt hiszem, nagyon mélyen belénk ivódott igény, hanem hogy nem érzik a műfajokat, illetve a formákat és a formai határokat. Sok darabnak nincs is műfaja, csak címe. Hogyan lehet segíteni a befogadást?

EP: Minden jó műben van valami, ami jellegzetes, amiről a hallgató felismeri a művet. Ez nem feltétlenül csak a dallam. A dallamot visszasírni olyan dolog, mint azt számonkérni, hogy a villamost nem a ló húzza. Rengeteg olyan dolog lehet a zenében, ami emlékezetessé teszi, erre a legjobb példa, hogy a jelenlegi popzenében gyakran már csak három hangból áll a „dallam”. Persze Beethoven 5. szimfóniájában csak két hangból, mégis ismeri mindenki. Én tudatosan törekszem arra, hogy minden művem egyedi és jellegzetes legyen. Zenészként egy feladatom van, ugyanúgy, mint az elődeimnek: a magam korát képviselni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.