Lemez

Barbár testvériség

Négy új metállemez

  • Vincze Ádám
  • 2012. május 19.

Zene

Négy zenekar - hármuk igazi veteránokból álló, kipróbált alakulat, míg a negyedik fiatal tagokkal reciklál egy húsz évvel ezelőtti stílust, és meglepő módon még jól is áll neki - négy erős lemez, négy betöltött hely 2012 legjobb metállemezeinek képzeletbeli listáján.

Black Breath: Sentenced To Life Kezdjük mindjárt a sorból leginkább kilógó zenekarral! A Black Breath 2008-ban alakult, és a tagjai valószínűleg az anyatejjel szívták magukba az Entombed és a Dismember, vagyis a decensen csűrdöngölős, de az amerikai iskolával ellentétben BPM-halmozásig sose jutó, ellenben kellően suttyó és fogós svéd death metal tanárok első néhány lemezét. A Sentenced To Life hangmérnök-producere a számos mai lemez születésénél kulcsszerepet játszó Converge-gitáros, Kurt Ballou volt, aki tökéletesen reprodukálta a Dismember Like An Everflowing Stream lemezének klaffogó pergőhangzását és az Entombed Clandestine-jének leginkább egy bemikrofononozott láncfűrészre emlékeztető gitárhangját, és ha ehhez még hozzátesszük, hogy az énekhang olyan, mintha Ballou Converge-beli kollégáját, Nate Newton basszusgitárost hallanánk saját szólózenekarában, a Doomridersban, akkor nagyjából meg is van, milyen ez az album. Az egyéniség majdnem totális hiánya ellenére a Sentenced To Life kimondottan állat lemez: egyrészt kellően rövidre lett fogva ahhoz, hogy ne forduljon unalomba, másrészt a dalok is jók - a horrorisztikusan induló, majd eszeveszetten kalapáló Endless Corpse-ért valószínűleg a Dismember tagjai is adnának pár évet az életükből. (Southern Lord, 2012) ****

Goatwhore: Blood For The Master A New Orleans-i Goatwhore-ban olyan helybéli, prominens arcok játszanak, mint Sammy Pierre Duet, a jobb sorsra érdemes Acid Bath egykori gitárosa, aki néhány évig a Crowbart is megjárta, vagy Benjamin Falgoust II, aki a Soilent Green nevű sludge-legendában is énekel többek között. Az épp idén tizenöt éves Goatwhore olyasfajta black metalt játszik, mintha a korai Celtic Frost vagy egy pontatlan játéktól megszabadított Venom modernizált verzióját hallanánk, nem kevés rock 'n' rollos lazasággal - de nem a bugis, hanem a gonosz fajtából - megspékelve, minderre pedig Falgoust ezer közül is felismerhető, kíméletlen acsargása helyez koronát. Az ötödik lemezénél tartó Goatwhore megbízhatóan hozza a kötelező minőséget, az anyag pedig pengeélesen, de mégsem agyonsterilizáltan rombol, mindössze a lemez hosszát lőtték egy kicsit túl a kelleténél, úgy három nótával. (Metal Blade Records, 2012) ****

High On Fire: De Vermis Mysteriis A High On Fire új lemeze a másik a négy közül, amit Kurt Ballou vezényletével rögzített a zenekar, és míg a Black Breath esetében egy már létező, klasszikusnak mondható megszólalás reprodukálása volt a feladat, a határozottan egyéni zenét játszó High On Fire mélyen fortyogó hangzását csak még jellegzetesebbé és horzsolóbbá tette Ballou közreműködése. A HOF zeneileg is jócskán eltávolodott a debütáló lemez erőteljes Motörhead- és Venom-hatásokat is felmutató sludge metaljától, és az egykori Sleep-frontember/gitáros Matt Pike barbár bömbölése is sikeresen vetkőzte le a Surrounded By Thievesen hallható Lemmy Kilmister-variációt. A kíméletlen intenzitással daráló zenekar a De Vermis Mysteriisen - a cím egyébként a Psychót író Robert Bloch egy korai munkájára, az erőteljesen Lovecraft és a Necronomicon hatása alatt készült, hasoncímű írásra utal, amelyből szövegileg is merített a zenekar - jelentősen visszavett a tempóból, és ez egyáltalán nem vált az anyag kárára: a két fenyegető lassúsággal masírozó tétel, a védjegyszerű gitártémára épülő Madness Of An Architect és a King Of Days egyenesen a lemez legjobbjai; az utóbbiban ráadásul Pike - öblösen-rekedtesen ugyan, de - már majdnem énekel, sötétségben pedig közel neurosisi magasságokban jár. Csillagos ötös. (E1 Music, 2012) *****

Unsane: Wreck A New York-i Unsane egyértelműen a legpatinásabb név itt, hiszen Chris Spencer gitáros-énekes és rosszarcú haverjai már 1988 óta terrorizálják az embereket a jobb híján noise rocknak aposztrofált zenéjükkel. A Wreck a harmadik lemez a néhány évre feloszlott zenekar 2003-as újjáalakulása után, és talán egy hajszállal kevésbé definitív és bivalyerős, mint az eddigi legjobb Unsane-korong, a 2007-ben kiadott Visqueen, mégsem lehet rá kevesebb pontot adni a maximálisnál. Az Unsane hangzását ezer közül is fel lehet ismerni: rommá torzított, varacskos basszushangokra építkezik Spencer Fender Telecastere, amely - lévén egyáltalán nem metálgitár - húsbavágóan éles sikításával építi fel az Unsane-sound gerincét, amit a keserűen kántáló énekhang tesz aztán teljessé. A Wreck beharangozójaként elérhetővé tett dal, a No Chance az utóbbi idők egyik legjobb Unsane-darabja: ahogy a középtempóban baktató riffre beérkezik a szájharmonika, azt tanítani lehetne, de a keserű, borongós hangulatú Decay is nagyon erős, a Suck című, leginkább egy grunge-balladára emlékeztető témában pedig Spencer már egészen úgy énekel, mint valami öreg, fáradt bluesman - ez talán a legszívszorítóbb darabja ennek az egyébként igen nehezen emészthető, tüskés lemeznek. (Alternative Tentacles, 2012) *****


Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?