Lemez

Barbár testvériség

Négy új metállemez

  • Vincze Ádám
  • 2012. május 19.

Zene

Négy zenekar - hármuk igazi veteránokból álló, kipróbált alakulat, míg a negyedik fiatal tagokkal reciklál egy húsz évvel ezelőtti stílust, és meglepő módon még jól is áll neki - négy erős lemez, négy betöltött hely 2012 legjobb metállemezeinek képzeletbeli listáján.

Black Breath: Sentenced To Life Kezdjük mindjárt a sorból leginkább kilógó zenekarral! A Black Breath 2008-ban alakult, és a tagjai valószínűleg az anyatejjel szívták magukba az Entombed és a Dismember, vagyis a decensen csűrdöngölős, de az amerikai iskolával ellentétben BPM-halmozásig sose jutó, ellenben kellően suttyó és fogós svéd death metal tanárok első néhány lemezét. A Sentenced To Life hangmérnök-producere a számos mai lemez születésénél kulcsszerepet játszó Converge-gitáros, Kurt Ballou volt, aki tökéletesen reprodukálta a Dismember Like An Everflowing Stream lemezének klaffogó pergőhangzását és az Entombed Clandestine-jének leginkább egy bemikrofononozott láncfűrészre emlékeztető gitárhangját, és ha ehhez még hozzátesszük, hogy az énekhang olyan, mintha Ballou Converge-beli kollégáját, Nate Newton basszusgitárost hallanánk saját szólózenekarában, a Doomridersban, akkor nagyjából meg is van, milyen ez az album. Az egyéniség majdnem totális hiánya ellenére a Sentenced To Life kimondottan állat lemez: egyrészt kellően rövidre lett fogva ahhoz, hogy ne forduljon unalomba, másrészt a dalok is jók - a horrorisztikusan induló, majd eszeveszetten kalapáló Endless Corpse-ért valószínűleg a Dismember tagjai is adnának pár évet az életükből. (Southern Lord, 2012) ****

Goatwhore: Blood For The Master A New Orleans-i Goatwhore-ban olyan helybéli, prominens arcok játszanak, mint Sammy Pierre Duet, a jobb sorsra érdemes Acid Bath egykori gitárosa, aki néhány évig a Crowbart is megjárta, vagy Benjamin Falgoust II, aki a Soilent Green nevű sludge-legendában is énekel többek között. Az épp idén tizenöt éves Goatwhore olyasfajta black metalt játszik, mintha a korai Celtic Frost vagy egy pontatlan játéktól megszabadított Venom modernizált verzióját hallanánk, nem kevés rock 'n' rollos lazasággal - de nem a bugis, hanem a gonosz fajtából - megspékelve, minderre pedig Falgoust ezer közül is felismerhető, kíméletlen acsargása helyez koronát. Az ötödik lemezénél tartó Goatwhore megbízhatóan hozza a kötelező minőséget, az anyag pedig pengeélesen, de mégsem agyonsterilizáltan rombol, mindössze a lemez hosszát lőtték egy kicsit túl a kelleténél, úgy három nótával. (Metal Blade Records, 2012) ****

High On Fire: De Vermis Mysteriis A High On Fire új lemeze a másik a négy közül, amit Kurt Ballou vezényletével rögzített a zenekar, és míg a Black Breath esetében egy már létező, klasszikusnak mondható megszólalás reprodukálása volt a feladat, a határozottan egyéni zenét játszó High On Fire mélyen fortyogó hangzását csak még jellegzetesebbé és horzsolóbbá tette Ballou közreműködése. A HOF zeneileg is jócskán eltávolodott a debütáló lemez erőteljes Motörhead- és Venom-hatásokat is felmutató sludge metaljától, és az egykori Sleep-frontember/gitáros Matt Pike barbár bömbölése is sikeresen vetkőzte le a Surrounded By Thievesen hallható Lemmy Kilmister-variációt. A kíméletlen intenzitással daráló zenekar a De Vermis Mysteriisen - a cím egyébként a Psychót író Robert Bloch egy korai munkájára, az erőteljesen Lovecraft és a Necronomicon hatása alatt készült, hasoncímű írásra utal, amelyből szövegileg is merített a zenekar - jelentősen visszavett a tempóból, és ez egyáltalán nem vált az anyag kárára: a két fenyegető lassúsággal masírozó tétel, a védjegyszerű gitártémára épülő Madness Of An Architect és a King Of Days egyenesen a lemez legjobbjai; az utóbbiban ráadásul Pike - öblösen-rekedtesen ugyan, de - már majdnem énekel, sötétségben pedig közel neurosisi magasságokban jár. Csillagos ötös. (E1 Music, 2012) *****

Unsane: Wreck A New York-i Unsane egyértelműen a legpatinásabb név itt, hiszen Chris Spencer gitáros-énekes és rosszarcú haverjai már 1988 óta terrorizálják az embereket a jobb híján noise rocknak aposztrofált zenéjükkel. A Wreck a harmadik lemez a néhány évre feloszlott zenekar 2003-as újjáalakulása után, és talán egy hajszállal kevésbé definitív és bivalyerős, mint az eddigi legjobb Unsane-korong, a 2007-ben kiadott Visqueen, mégsem lehet rá kevesebb pontot adni a maximálisnál. Az Unsane hangzását ezer közül is fel lehet ismerni: rommá torzított, varacskos basszushangokra építkezik Spencer Fender Telecastere, amely - lévén egyáltalán nem metálgitár - húsbavágóan éles sikításával építi fel az Unsane-sound gerincét, amit a keserűen kántáló énekhang tesz aztán teljessé. A Wreck beharangozójaként elérhetővé tett dal, a No Chance az utóbbi idők egyik legjobb Unsane-darabja: ahogy a középtempóban baktató riffre beérkezik a szájharmonika, azt tanítani lehetne, de a keserű, borongós hangulatú Decay is nagyon erős, a Suck című, leginkább egy grunge-balladára emlékeztető témában pedig Spencer már egészen úgy énekel, mint valami öreg, fáradt bluesman - ez talán a legszívszorítóbb darabja ennek az egyébként igen nehezen emészthető, tüskés lemeznek. (Alternative Tentacles, 2012) *****


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.