Sziget

Bat For Lashes

  • - minek -
  • 2013. szeptember 15.

Zene

Natasha Khan igazi tünemény, ami ritkaság a - belülről - sokszor rideg popvilágban. Ugyanakkor még az őt respektálók is sokszor vetik fel, mekkora korsóval merített az elődök hagyatékából - igaz is, még hangjának tónusa s persze a kompozíciós technikája is erős Kate Bush-reminiszcenciákat tükröz.

Csakhogy ez még mindig nem magyarázza, hogyan képes ilyen mély és erős dalokat írni. A Bat For Lashes-számok már csak olyanok, hogy hajlamosak a bőrünk alá ivódni, s egész nap az agyunkban motoszkálni - még azok is, amelyek felett elsőre elsiklott felületes figyelmünk. Hogy ezekből már három, mind erősebb és egységesebb album is összejött az utóbbi hét évben, csak bagatell - arra azonban kíváncsiak voltunk, hogyan él meg ennyi intimitás a színpadon.

Nos, szerda este megkaptuk a választ: ha a fentiekhez kétségbevonhatatlan előadói tehetség (plusz megkapó orgánum, no meg kiváló kísérőzenészek kara) is társul, akkor sátorméretekben is meg vagyunk véve. Lehet, elsőre talán kimódoltnak hat, amint Natasha bő lebernyeges piros ruhában, kicsit teátrális mozdulatokkal kíséri magát - de a produkció őszintesége és ezzel együtt profi megcsináltsága lefegyverző hatású. Pedig még az átlagnál is introvertáltabb balladákkal kezd (Lilies, What's A Girl To Do); mögötte dobos, gitáros, billentyűs (utóbbiak cserélgetik is a hangszereiket) és egy általános zenei kisegítő hölgy - de ha kell, Natasha is leül a zongora mögé, később meg egy régi rádiót ragad a kezébe. Az All Your Gold vagy a korai Horse And I nyomán már felizzik a színpad előtere, s csak ekkor következik az életmű egyik legerősebb darabja, a Laura (K. Bush, T. Amos és egyéb kolleginák is megnyalnák mind a tíz ujjukat, ha az ő repertoárjukban bukkant volna fel egy ilyen szívet repesztő ballada). Azután jön még némi fokozás, de a The Haunted Man-Daniel-dalpárral le is zárják a koncertet - a program feszessége miatt számunkra kicsit korán, de ez így is kerek egész.

A38 Színpad, augusztus 7.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.