Sziget

Bat For Lashes

  • - minek -
  • 2013. szeptember 15.

Zene

Natasha Khan igazi tünemény, ami ritkaság a - belülről - sokszor rideg popvilágban. Ugyanakkor még az őt respektálók is sokszor vetik fel, mekkora korsóval merített az elődök hagyatékából - igaz is, még hangjának tónusa s persze a kompozíciós technikája is erős Kate Bush-reminiszcenciákat tükröz.

Csakhogy ez még mindig nem magyarázza, hogyan képes ilyen mély és erős dalokat írni. A Bat For Lashes-számok már csak olyanok, hogy hajlamosak a bőrünk alá ivódni, s egész nap az agyunkban motoszkálni - még azok is, amelyek felett elsőre elsiklott felületes figyelmünk. Hogy ezekből már három, mind erősebb és egységesebb album is összejött az utóbbi hét évben, csak bagatell - arra azonban kíváncsiak voltunk, hogyan él meg ennyi intimitás a színpadon.

Nos, szerda este megkaptuk a választ: ha a fentiekhez kétségbevonhatatlan előadói tehetség (plusz megkapó orgánum, no meg kiváló kísérőzenészek kara) is társul, akkor sátorméretekben is meg vagyunk véve. Lehet, elsőre talán kimódoltnak hat, amint Natasha bő lebernyeges piros ruhában, kicsit teátrális mozdulatokkal kíséri magát - de a produkció őszintesége és ezzel együtt profi megcsináltsága lefegyverző hatású. Pedig még az átlagnál is introvertáltabb balladákkal kezd (Lilies, What's A Girl To Do); mögötte dobos, gitáros, billentyűs (utóbbiak cserélgetik is a hangszereiket) és egy általános zenei kisegítő hölgy - de ha kell, Natasha is leül a zongora mögé, később meg egy régi rádiót ragad a kezébe. Az All Your Gold vagy a korai Horse And I nyomán már felizzik a színpad előtere, s csak ekkor következik az életmű egyik legerősebb darabja, a Laura (K. Bush, T. Amos és egyéb kolleginák is megnyalnák mind a tíz ujjukat, ha az ő repertoárjukban bukkant volna fel egy ilyen szívet repesztő ballada). Azután jön még némi fokozás, de a The Haunted Man-Daniel-dalpárral le is zárják a koncertet - a program feszessége miatt számunkra kicsit korán, de ez így is kerek egész.

A38 Színpad, augusztus 7.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.