Koncert

Beatlemánia ’18

Paul McCartney

Zene

Bő fél évszázaddal a Beatlemania után még mindig komoly tömeg kíváncsi Paul McCartney-ra Bécsben is – nem csoda, hogy az eredetileg meghirdetett december 5-i koncert másnapjára is lekötöttek egy fellépést.

Mi erre váltottunk jegyet, de természetesen ez a buli is telt házas volt. Az előre bejelentett fél 8-as kezdés nyilván kamu, hogy odaérjen a nép, és aki időben érkezik, egy meglehetősen fura, valójában igencsak béna húzással szembesül: a felvezető dj szettet Beatles- és McCartney-dalok alkotják. A Wings Junior’s Farmja például úgy 5 perccel a koncertkezdés előtt csendül fel, a szettlistában viszont a második a nyitó A Hard Day’s Night után, vagyis 10 percen belül kétszer is elhangzik. De nagyjából ez az egyetlen panaszunk az est folyamán, hacsak nem számítjuk még ide a Stadthalle rettenetesen kényelmetlen székeit.

Annak természetesen elsősorban zenei okai vannak, hogy miért volt ez egy parádés koncert, de fontos még valamit kiemelni. Macca nemcsak 38-38 dalt játszott a két estén úgy, hogy a szettlisták nem teljesen fedték egymást, de mindkét délután adott még egy-egy soundcheck koncertet is VIP-vendégeknek, és ezeken túlnyomó többségben olyan dalok szerepeltek, amik este nem. Akárhogy is nézzük, 30 óra leforgása alatt ez nem kis teljesítmény egy 76 éves embertől. Persze amikor McCartney csak egyedül van a színpadon, érezhető, hogy a hangja nem a régi, de a zenekari produkció alatt, a megtámogatott vokáloknak köszönhetően senkinek nem lehet egy rossz szava.

A kísérőzenészek a régiek, és közülük is kiemelkedik a show-t időnként ellopó pufi dobos, Abe Laboriel. A pár hónappal ezelőtt ki­adott új album, az Egypt Station dalai meglepően jól illeszkednek a műsorba, és a 70-es évekbeli Wings-dalokra is van kereslet. A Let Me Roll It, a Band on the Run és a Let ’Em In egyaránt telitalálat, a 1985 kellemes meglepetés, a Live and Let Die viszont inkább az eltúlzott pirotechnikáról marad emlékezetes. Persze a lényeg most a Beatles-klasszikusokon van, hiszen ezek alkotják a szettlista közel kétharmadát. Nagy meglepetés nincs, hacsak nem az, hogy a Yesterday nem csendül fel, viszont meghallgathatjuk az In Spite of All the Dangert, ami még a Quarrymen (Lennon, McCartney és Harrison első zenekara – a szerk.) idején született az 1950-es években. A Back in the U.S.S.R. és a Helter Skelter elképesztően feszes, a záró Golden Slumbers / Carry That Weight / The End triásznál meg nincs jobb befejezés. Illetve mégis van: Macca pont a mi szektorunk alatt megy le a színpadról, és búcsúzóul felinteget nekünk. Hello, Goodbye!

Stadthalle, Bécs, december 6.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.