Koncert

Beatlemánia ’18

Paul McCartney

Zene

Bő fél évszázaddal a Beatlemania után még mindig komoly tömeg kíváncsi Paul McCartney-ra Bécsben is – nem csoda, hogy az eredetileg meghirdetett december 5-i koncert másnapjára is lekötöttek egy fellépést.

Mi erre váltottunk jegyet, de természetesen ez a buli is telt házas volt. Az előre bejelentett fél 8-as kezdés nyilván kamu, hogy odaérjen a nép, és aki időben érkezik, egy meglehetősen fura, valójában igencsak béna húzással szembesül: a felvezető dj szettet Beatles- és McCartney-dalok alkotják. A Wings Junior’s Farmja például úgy 5 perccel a koncertkezdés előtt csendül fel, a szettlistában viszont a második a nyitó A Hard Day’s Night után, vagyis 10 percen belül kétszer is elhangzik. De nagyjából ez az egyetlen panaszunk az est folyamán, hacsak nem számítjuk még ide a Stadthalle rettenetesen kényelmetlen székeit.

Annak természetesen elsősorban zenei okai vannak, hogy miért volt ez egy parádés koncert, de fontos még valamit kiemelni. Macca nemcsak 38-38 dalt játszott a két estén úgy, hogy a szettlisták nem teljesen fedték egymást, de mindkét délután adott még egy-egy soundcheck koncertet is VIP-vendégeknek, és ezeken túlnyomó többségben olyan dalok szerepeltek, amik este nem. Akárhogy is nézzük, 30 óra leforgása alatt ez nem kis teljesítmény egy 76 éves embertől. Persze amikor McCartney csak egyedül van a színpadon, érezhető, hogy a hangja nem a régi, de a zenekari produkció alatt, a megtámogatott vokáloknak köszönhetően senkinek nem lehet egy rossz szava.

A kísérőzenészek a régiek, és közülük is kiemelkedik a show-t időnként ellopó pufi dobos, Abe Laboriel. A pár hónappal ezelőtt ki­adott új album, az Egypt Station dalai meglepően jól illeszkednek a műsorba, és a 70-es évekbeli Wings-dalokra is van kereslet. A Let Me Roll It, a Band on the Run és a Let ’Em In egyaránt telitalálat, a 1985 kellemes meglepetés, a Live and Let Die viszont inkább az eltúlzott pirotechnikáról marad emlékezetes. Persze a lényeg most a Beatles-klasszikusokon van, hiszen ezek alkotják a szettlista közel kétharmadát. Nagy meglepetés nincs, hacsak nem az, hogy a Yesterday nem csendül fel, viszont meghallgathatjuk az In Spite of All the Dangert, ami még a Quarrymen (Lennon, McCartney és Harrison első zenekara – a szerk.) idején született az 1950-es években. A Back in the U.S.S.R. és a Helter Skelter elképesztően feszes, a záró Golden Slumbers / Carry That Weight / The End triásznál meg nincs jobb befejezés. Illetve mégis van: Macca pont a mi szektorunk alatt megy le a színpadról, és búcsúzóul felinteget nekünk. Hello, Goodbye!

Stadthalle, Bécs, december 6.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.