BEETHOVEN: FIDELIO (dvd)

  • - káté -
  • 2008. július 10.

Zene

Régi idők filmre vett opera-előadásai általában csalódást keltenek. A színház is ki van téve az elavulásnak, de az élő felvétel legalább konzerválja és dokumentálja az aznapi spontán hangulatot, míg a stúdióba vitt opera többnyire steril és kulisszaszerű, megterhelve az utószinkronnal, amely az éneklés fizikai megnyilvánulásának eltüntetésével az éneklés illúzióját is eltünteti.

Régi idõk filmre vett opera-elõadásai általában csalódást keltenek. A színház is ki van téve az elavulásnak, de az élõ felvétel legalább konzerválja és dokumentálja az aznapi spontán hangulatot, míg a stúdióba vitt opera többnyire steril és kulisszaszerû, megterhelve az utószinkronnal, amely az éneklés fizikai megnyilvánulásának eltüntetésével az éneklés illúzióját is eltünteti. A Deutsche Oper 1962-es Fidelio-elõadásának 1970-ben készült filmváltozata a kellemes kivételek közé tartozik. Az akkori operafilmekhez képest kevésbé statikus, többet mozog a kamera, sok a premier plán és az egy beállításon belüli élességátigazítás, ami értelmezi a helyzeteket. Nincs "szünet", a felvonáskezdõ Florestan-ária alatt a foglyok hosszú vonulását látjuk a felszínrõl a pincemélybe. Az eredeti színházi rendezés - Gustav Rudolf Sellner munkája - hagyományos ugyan (még nem volt divat a náci Németországba helyezni a cselekményt), de a prefasizmus szelleme már benne van a Pizarro-jelenetekben, a himnikus befejezés pedig oratórium helyett igyekszik életszerû maradni.

A zenei stúdiófelvétel megõrzi Gwyneth Jones parádés Leonóráját, amely a szólam (és a karakter) teljes skáláját kibontja. Az énekesnõ jelenléte és prózája is hiteles. Elfogadható megoldás (minden szereplõnél), hogy az intim szövegrészek belsõ monológként hangzanak el. Florestanként James King hõstenorja megküzd a kényes magasságokkal, a szenvedõ embert póztalanul ábrázolja, megszabadulását mintha maga sem hinné. Josef Greindl mint Rocco igazi, joviális nyárspolgár. Gustav Neidlinger Pizarrója - ami a hajviseletét illeti, félúton Napóleon és Hitler között - szálkás hivatalnok-gyilkos. A nyitány alatt a karmester Karl Böhmöt ereje teljében õrizte meg a kép. A hang pedig mindvégig a szigorú és egyensúlyt teremtõ zenei formálás mestereként.

Deutsche Grammophon, 2008, Universal

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.