BEETHOVEN: FIDELIO (dvd)

  • - káté -
  • 2008. július 10.

Zene

Régi idők filmre vett opera-előadásai általában csalódást keltenek. A színház is ki van téve az elavulásnak, de az élő felvétel legalább konzerválja és dokumentálja az aznapi spontán hangulatot, míg a stúdióba vitt opera többnyire steril és kulisszaszerű, megterhelve az utószinkronnal, amely az éneklés fizikai megnyilvánulásának eltüntetésével az éneklés illúzióját is eltünteti.

Régi idõk filmre vett opera-elõadásai általában csalódást keltenek. A színház is ki van téve az elavulásnak, de az élõ felvétel legalább konzerválja és dokumentálja az aznapi spontán hangulatot, míg a stúdióba vitt opera többnyire steril és kulisszaszerû, megterhelve az utószinkronnal, amely az éneklés fizikai megnyilvánulásának eltüntetésével az éneklés illúzióját is eltünteti. A Deutsche Oper 1962-es Fidelio-elõadásának 1970-ben készült filmváltozata a kellemes kivételek közé tartozik. Az akkori operafilmekhez képest kevésbé statikus, többet mozog a kamera, sok a premier plán és az egy beállításon belüli élességátigazítás, ami értelmezi a helyzeteket. Nincs "szünet", a felvonáskezdõ Florestan-ária alatt a foglyok hosszú vonulását látjuk a felszínrõl a pincemélybe. Az eredeti színházi rendezés - Gustav Rudolf Sellner munkája - hagyományos ugyan (még nem volt divat a náci Németországba helyezni a cselekményt), de a prefasizmus szelleme már benne van a Pizarro-jelenetekben, a himnikus befejezés pedig oratórium helyett igyekszik életszerû maradni.

A zenei stúdiófelvétel megõrzi Gwyneth Jones parádés Leonóráját, amely a szólam (és a karakter) teljes skáláját kibontja. Az énekesnõ jelenléte és prózája is hiteles. Elfogadható megoldás (minden szereplõnél), hogy az intim szövegrészek belsõ monológként hangzanak el. Florestanként James King hõstenorja megküzd a kényes magasságokkal, a szenvedõ embert póztalanul ábrázolja, megszabadulását mintha maga sem hinné. Josef Greindl mint Rocco igazi, joviális nyárspolgár. Gustav Neidlinger Pizarrója - ami a hajviseletét illeti, félúton Napóleon és Hitler között - szálkás hivatalnok-gyilkos. A nyitány alatt a karmester Karl Böhmöt ereje teljében õrizte meg a kép. A hang pedig mindvégig a szigorú és egyensúlyt teremtõ zenei formálás mestereként.

Deutsche Grammophon, 2008, Universal

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.