Lemez

Bernstein: The 3 Symphonies

Zene

Minek tagadnánk, Bernstein szimfóniái már a karmester-zeneszerző életében is igencsak vegyes megítélés alá estek, s ez a helyzet érdemben az 1990 óta eltelt majd’ három évtized során sem változott. Az idei születési centenárium mindenesetre elhozta a lehetőségét annak, hogy újragondoljuk mindazt, amit e három szimfóniáról gondolunk. A retorikusnak, bombasztikusnak, sőt idényjellegűnek és hatásvadásznak is bélyegzett művek most egészen reprezentatív módon juthatnak elénk, és ez a jelző korántsem csupán a lemezkiadvány kiállítására vonatkozik. Hanem elsősorban a vezénylő Antonio Pappano személyére, hiszen az ővezénylése rendszerint a Covent Garden zenekari árkától távol is színi hatásokra törekszik, s ez a teatralitás iránti érzék jól szolgálja Bernstein szimfóniáinak ügyét. Így még a legnehezebb, már-már reménytelen esetnek tűnő 3. (Kaddish) szimfónia is sokat köszönhet Pappano és olasz együttesei, a Santa Cecilia Akadémia ének- és zenekara őszinte színpadiasságának, amely oly szemérmetlenül játssza ki a mű visszatérő slágerdallamát. Bernstein hupililás pátoszú prózai szövegét persze ők sem menthetik, ám az figyelemre méltó, hogy a narrátorként közreműködő, rég visszavonult Josephine Barstow ebben a szerepében jóval meggyőzőbbnek bizonyul, mint amikor hajdan Karajan utolsó operalemezén Amelia szólamát énekelte Az álarcosbálban. Két meghallgatás után a legsikerültebbnek a The Age of Anxiety alcímű 2. szimfónia vélhető: szöveg híján a szónokiasság kötelme itt Pappano zenekarának, s még inkább a zongorista Beatrice Ranának jut, aki perfekt módon teljesíti szellemes, helyenként ütőhangszeres jellegű magánszólamát. S helybőség okán odakerült a második lemez végére még az 1949-es Prelude, Fugue & Riffs is: fiatalos őrület jazzegyüttesre és szólóklarinétra – az igazi Bernstein, némi Gershwin-beütéssel!

Warner Classics (2 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.