Lemez

Bernstein: The 3 Symphonies

Zene

Minek tagadnánk, Bernstein szimfóniái már a karmester-zeneszerző életében is igencsak vegyes megítélés alá estek, s ez a helyzet érdemben az 1990 óta eltelt majd’ három évtized során sem változott. Az idei születési centenárium mindenesetre elhozta a lehetőségét annak, hogy újragondoljuk mindazt, amit e három szimfóniáról gondolunk. A retorikusnak, bombasztikusnak, sőt idényjellegűnek és hatásvadásznak is bélyegzett művek most egészen reprezentatív módon juthatnak elénk, és ez a jelző korántsem csupán a lemezkiadvány kiállítására vonatkozik. Hanem elsősorban a vezénylő Antonio Pappano személyére, hiszen az ővezénylése rendszerint a Covent Garden zenekari árkától távol is színi hatásokra törekszik, s ez a teatralitás iránti érzék jól szolgálja Bernstein szimfóniáinak ügyét. Így még a legnehezebb, már-már reménytelen esetnek tűnő 3. (Kaddish) szimfónia is sokat köszönhet Pappano és olasz együttesei, a Santa Cecilia Akadémia ének- és zenekara őszinte színpadiasságának, amely oly szemérmetlenül játssza ki a mű visszatérő slágerdallamát. Bernstein hupililás pátoszú prózai szövegét persze ők sem menthetik, ám az figyelemre méltó, hogy a narrátorként közreműködő, rég visszavonult Josephine Barstow ebben a szerepében jóval meggyőzőbbnek bizonyul, mint amikor hajdan Karajan utolsó operalemezén Amelia szólamát énekelte Az álarcosbálban. Két meghallgatás után a legsikerültebbnek a The Age of Anxiety alcímű 2. szimfónia vélhető: szöveg híján a szónokiasság kötelme itt Pappano zenekarának, s még inkább a zongorista Beatrice Ranának jut, aki perfekt módon teljesíti szellemes, helyenként ütőhangszeres jellegű magánszólamát. S helybőség okán odakerült a második lemez végére még az 1949-es Prelude, Fugue & Riffs is: fiatalos őrület jazzegyüttesre és szólóklarinétra – az igazi Bernstein, némi Gershwin-beütéssel!

Warner Classics (2 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.