HANGADÓ - rés a présen

Betessékelni a közönséget

Eckhardt Gábor zongoraművész, „házigazda”

  • rés a présen
  • 2014. november 2.

Zene

rés a présen: Az Óbudai Danubia Zenekar Schubert-sorozata egy-egy napszak köré válogatja össze a három koncert programját. Mi rejlik e rendezőelv mögött?

Eckhardt Gábor: Lehetne éppen kronológia. De nem. Az első hangversenyen például éppúgy felhangzott kései mű, mint ahogy az utolsón is hallható lesz korai szerzemény. Vagy lehetne éppen tartalom. Hiszen olyan gazdag a schuberti daltermés, minden tematika fellelhető benne! De ez sem. Egy virtuális napot járunk körbe. A Reggel – a rendszeres komponálás, munkálkodás időszaka. A g-moll fantázia például a konviktus titkos szabadságaiban, a tanításból, tanulásból lecsippentett percekben fogant, míg a nagy C-dúr szimfónia letisztázására kiválóan alkalmasak voltak a délelőtti munkaórák. A Nap, a dél, délután – a gondtalanabb órák időszaka: ebédek (ha valamelyik barátja éppenséggel kifizeti a számlát), meghívások, séták a természetben, a városban. A műsor is a joviálisabb, derűsebb Schubertet reprezentálja az Oktettel vagy az V. szimfóniával. Az Est, az Éjszaka – a társasági élet időszaka, a Schubertiádák, a szalonok reflektáló világa, a középpontban mindig a Mesterrel. Szellemi impulzusok keverednek a pillanat ihletettségének elektromosságával. De jelen vannak az éppen ki nem mondott titkok, fájdalmak, csalódások is, vagy az éjszaka hangulata – a versekben. Ezen a hangversenyen a vokális művek dominálnak majd. Schubert élete illanásnyi volt, a sorozat egy napba sűríti portréját, művészetét.

rap: Ön a sorozat házigazdája. Mit takar ez a szerepmegjelölés?

EG: Schubert mindig vendégségbe járt. A közönség is ezt teszi. Ahogy Schubertet is házigazdák fogadták, úgy érezzük, mindez az érdeklődő közönségnek is kijár. Valójában a házi muzsikálás légkörét hivatott ez a sorozat megteremteni. Schubert életének talán legjellegzetesebb közegéről beszélünk. Ha van egy személy, aki képes a közönséget – képletesen – betessékelni a zeneművészet rejtelmeibe, ha mondandójával, stílusával képes a hallgatóságot kíváncsivá tenni a rejtett zenei mintázatokra, ha előadóművész és közönség között fel tudja oldani a távolság adta feszengést, ha képekkel és szavakkal otthonossá tudja varázsolni a hangversenytermet, akkor elmondhatja magáról, hogy igazi házigazda.

rap: Hogyan ítéli meg a zenei ismeretterjesztés, a közönségnevelés hazai helyzetét?

EG: Itthon a zenei intézmények felismerték, hogy az iskolai énekórák már nem tudják betölteni korábban felvállalt szerepüket, azaz a klasszikus zenét kedvelő, a zene értékteremtő képességét felismerő közönséget nevelni. Márpedig értő hallgatóság nélkül a zenészek fáradozásai hiábavalóak. Zenei együttesek, művelődési házak, hangversenyrendezők sok-sok invencióval, ötlettel halmozzák el az aprónépet, felismerve azt a tényt, hogy 10-12 éves korig a gyerekek fogékonyak, zenei téren mindenevők. Budapesten ennek a korosztálynak már-már túlzó a kínálata. Tapasztalatom szerint azonban az események számának ugrásszerű növekedése nem esik egybe a közönség létszámának hasonló mértékű bővülésével. Ugyanakkor a klasszikus zenei élményekkel sokkal nehezebben megszelídíthető tinédzser korosztállyal a helyzet már-már drámai. A szájuk íze szerinti kínálat sokkal szerényebb. Kár lenne leírni az ő korosztályukat! Miközben a világban számos helyen, már a fejlődő országokban is felismerik a zene transzfer hatásának pozitív, a munkaerőpiacon is konvertálható hatásait, az általános zenei műveltségbe, képzésbe invesztált összegek áttételesen hatékony megtérülését, itthon még mindig teret kap az a szemlélet, amely a zenei köznevelésnek, az ifjúsági hangversenyeknek az értékét az olcsóságában látja. Egy olyan országban, ahol a zenei hagyományoknak világviszonylatban jegyzett értékei vannak.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”