HANGADÓ - rés a présen

Betessékelni a közönséget

Eckhardt Gábor zongoraművész, „házigazda”

  • rés a présen
  • 2014. november 2.

Zene

rés a présen: Az Óbudai Danubia Zenekar Schubert-sorozata egy-egy napszak köré válogatja össze a három koncert programját. Mi rejlik e rendezőelv mögött?

Eckhardt Gábor: Lehetne éppen kronológia. De nem. Az első hangversenyen például éppúgy felhangzott kései mű, mint ahogy az utolsón is hallható lesz korai szerzemény. Vagy lehetne éppen tartalom. Hiszen olyan gazdag a schuberti daltermés, minden tematika fellelhető benne! De ez sem. Egy virtuális napot járunk körbe. A Reggel – a rendszeres komponálás, munkálkodás időszaka. A g-moll fantázia például a konviktus titkos szabadságaiban, a tanításból, tanulásból lecsippentett percekben fogant, míg a nagy C-dúr szimfónia letisztázására kiválóan alkalmasak voltak a délelőtti munkaórák. A Nap, a dél, délután – a gondtalanabb órák időszaka: ebédek (ha valamelyik barátja éppenséggel kifizeti a számlát), meghívások, séták a természetben, a városban. A műsor is a joviálisabb, derűsebb Schubertet reprezentálja az Oktettel vagy az V. szimfóniával. Az Est, az Éjszaka – a társasági élet időszaka, a Schubertiádák, a szalonok reflektáló világa, a középpontban mindig a Mesterrel. Szellemi impulzusok keverednek a pillanat ihletettségének elektromosságával. De jelen vannak az éppen ki nem mondott titkok, fájdalmak, csalódások is, vagy az éjszaka hangulata – a versekben. Ezen a hangversenyen a vokális művek dominálnak majd. Schubert élete illanásnyi volt, a sorozat egy napba sűríti portréját, művészetét.

rap: Ön a sorozat házigazdája. Mit takar ez a szerepmegjelölés?

EG: Schubert mindig vendégségbe járt. A közönség is ezt teszi. Ahogy Schubertet is házigazdák fogadták, úgy érezzük, mindez az érdeklődő közönségnek is kijár. Valójában a házi muzsikálás légkörét hivatott ez a sorozat megteremteni. Schubert életének talán legjellegzetesebb közegéről beszélünk. Ha van egy személy, aki képes a közönséget – képletesen – betessékelni a zeneművészet rejtelmeibe, ha mondandójával, stílusával képes a hallgatóságot kíváncsivá tenni a rejtett zenei mintázatokra, ha előadóművész és közönség között fel tudja oldani a távolság adta feszengést, ha képekkel és szavakkal otthonossá tudja varázsolni a hangversenytermet, akkor elmondhatja magáról, hogy igazi házigazda.

rap: Hogyan ítéli meg a zenei ismeretterjesztés, a közönségnevelés hazai helyzetét?

EG: Itthon a zenei intézmények felismerték, hogy az iskolai énekórák már nem tudják betölteni korábban felvállalt szerepüket, azaz a klasszikus zenét kedvelő, a zene értékteremtő képességét felismerő közönséget nevelni. Márpedig értő hallgatóság nélkül a zenészek fáradozásai hiábavalóak. Zenei együttesek, művelődési házak, hangversenyrendezők sok-sok invencióval, ötlettel halmozzák el az aprónépet, felismerve azt a tényt, hogy 10-12 éves korig a gyerekek fogékonyak, zenei téren mindenevők. Budapesten ennek a korosztálynak már-már túlzó a kínálata. Tapasztalatom szerint azonban az események számának ugrásszerű növekedése nem esik egybe a közönség létszámának hasonló mértékű bővülésével. Ugyanakkor a klasszikus zenei élményekkel sokkal nehezebben megszelídíthető tinédzser korosztállyal a helyzet már-már drámai. A szájuk íze szerinti kínálat sokkal szerényebb. Kár lenne leírni az ő korosztályukat! Miközben a világban számos helyen, már a fejlődő országokban is felismerik a zene transzfer hatásának pozitív, a munkaerőpiacon is konvertálható hatásait, az általános zenei műveltségbe, képzésbe invesztált összegek áttételesen hatékony megtérülését, itthon még mindig teret kap az a szemlélet, amely a zenei köznevelésnek, az ifjúsági hangversenyeknek az értékét az olcsóságában látja. Egy olyan országban, ahol a zenei hagyományoknak világviszonylatban jegyzett értékei vannak.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”