HANGADÓ - rés a présen

Betessékelni a közönséget

Eckhardt Gábor zongoraművész, „házigazda”

  • rés a présen
  • 2014. november 2.

Zene

rés a présen: Az Óbudai Danubia Zenekar Schubert-sorozata egy-egy napszak köré válogatja össze a három koncert programját. Mi rejlik e rendezőelv mögött?

Eckhardt Gábor: Lehetne éppen kronológia. De nem. Az első hangversenyen például éppúgy felhangzott kései mű, mint ahogy az utolsón is hallható lesz korai szerzemény. Vagy lehetne éppen tartalom. Hiszen olyan gazdag a schuberti daltermés, minden tematika fellelhető benne! De ez sem. Egy virtuális napot járunk körbe. A Reggel – a rendszeres komponálás, munkálkodás időszaka. A g-moll fantázia például a konviktus titkos szabadságaiban, a tanításból, tanulásból lecsippentett percekben fogant, míg a nagy C-dúr szimfónia letisztázására kiválóan alkalmasak voltak a délelőtti munkaórák. A Nap, a dél, délután – a gondtalanabb órák időszaka: ebédek (ha valamelyik barátja éppenséggel kifizeti a számlát), meghívások, séták a természetben, a városban. A műsor is a joviálisabb, derűsebb Schubertet reprezentálja az Oktettel vagy az V. szimfóniával. Az Est, az Éjszaka – a társasági élet időszaka, a Schubertiádák, a szalonok reflektáló világa, a középpontban mindig a Mesterrel. Szellemi impulzusok keverednek a pillanat ihletettségének elektromosságával. De jelen vannak az éppen ki nem mondott titkok, fájdalmak, csalódások is, vagy az éjszaka hangulata – a versekben. Ezen a hangversenyen a vokális művek dominálnak majd. Schubert élete illanásnyi volt, a sorozat egy napba sűríti portréját, művészetét.

rap: Ön a sorozat házigazdája. Mit takar ez a szerepmegjelölés?

EG: Schubert mindig vendégségbe járt. A közönség is ezt teszi. Ahogy Schubertet is házigazdák fogadták, úgy érezzük, mindez az érdeklődő közönségnek is kijár. Valójában a házi muzsikálás légkörét hivatott ez a sorozat megteremteni. Schubert életének talán legjellegzetesebb közegéről beszélünk. Ha van egy személy, aki képes a közönséget – képletesen – betessékelni a zeneművészet rejtelmeibe, ha mondandójával, stílusával képes a hallgatóságot kíváncsivá tenni a rejtett zenei mintázatokra, ha előadóművész és közönség között fel tudja oldani a távolság adta feszengést, ha képekkel és szavakkal otthonossá tudja varázsolni a hangversenytermet, akkor elmondhatja magáról, hogy igazi házigazda.

rap: Hogyan ítéli meg a zenei ismeretterjesztés, a közönségnevelés hazai helyzetét?

EG: Itthon a zenei intézmények felismerték, hogy az iskolai énekórák már nem tudják betölteni korábban felvállalt szerepüket, azaz a klasszikus zenét kedvelő, a zene értékteremtő képességét felismerő közönséget nevelni. Márpedig értő hallgatóság nélkül a zenészek fáradozásai hiábavalóak. Zenei együttesek, művelődési házak, hangversenyrendezők sok-sok invencióval, ötlettel halmozzák el az aprónépet, felismerve azt a tényt, hogy 10-12 éves korig a gyerekek fogékonyak, zenei téren mindenevők. Budapesten ennek a korosztálynak már-már túlzó a kínálata. Tapasztalatom szerint azonban az események számának ugrásszerű növekedése nem esik egybe a közönség létszámának hasonló mértékű bővülésével. Ugyanakkor a klasszikus zenei élményekkel sokkal nehezebben megszelídíthető tinédzser korosztállyal a helyzet már-már drámai. A szájuk íze szerinti kínálat sokkal szerényebb. Kár lenne leírni az ő korosztályukat! Miközben a világban számos helyen, már a fejlődő országokban is felismerik a zene transzfer hatásának pozitív, a munkaerőpiacon is konvertálható hatásait, az általános zenei műveltségbe, képzésbe invesztált összegek áttételesen hatékony megtérülését, itthon még mindig teret kap az a szemlélet, amely a zenei köznevelésnek, az ifjúsági hangversenyeknek az értékét az olcsóságában látja. Egy olyan országban, ahol a zenei hagyományoknak világviszonylatban jegyzett értékei vannak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.